Bibiana Stanciulov și rețeta dulce a succesului

Renumită pentru resuscitarea brandului magiunul din prune de la Topoloveni, Bibiana Stanciulov este o antreprenoare cu o solidă filosofie de business. Ea se poate mândri că a readus la loc de cinste un produs de tradiție, apreciat chiar și de Casa Regală.

De profesie sociolog, Bibiana Stanciulov a pășit în lumea antreprenoriatului în urmă cu 15 ani. Ideea de a înființa o afacere a venit din ambiția „de a demonstra unui bărbat“, fost director al fabricii din Topoloveni, că în industria alimentară pot avea succes și produsele de cea mai bună calitate. Astfel, pornind de la o rețetă tradițională de magiun din prune, Bibiana Stanciulov a știut să creeze un business profitabil.

Primele ingrediente

Povestea magiunului de prune de Topoloveni a început  în 1914. Atunci a fost înființată prima fabrică de profil din țară, cunoscută sub denumirea de „Cooperativa din Topoloveni“. De-a lungul timpului fabrica a trecut prin numeroase transformări. După Revoluție însă, lucrurile au mers din rău în mai rău. Astfel, la începutul anilor 2000 unitatea de producție a ajuns în paragină. Șansa magiunului de Topoloveni a apărut o dată cu ambiția Bibianei Stanciulov. Ea a decis că, pentru a obține rețeta profitului, merită să investească atât timp, cât și bani. „Au fost vreo trei ani, până la finalizarea cumpărării unui «morman de fier ruginit», așa cum era în 2001 secția de magiun din Topoloveni“, își amintește Bibiana Stanciulov. La momentul respectiv, femeia de afaceri a plătit în jur de 300.000 de lei pentru această achiziție.  Datorită cererii pieței europene, în perioada 2001-2008, producția anuală, de aproximativ 150 de tone, a fost dedicată unui singur produs: magiunul de prune Topoloveni. În prezent, portofoliul companiei s-a extins la 24 de produse. Explicația este simplă: anul 2008 a reprezentat un punct de cotitură în activitatea afacerii. Astfel, a încetat vânzarea vrac a magiunului și a apărut o linie de producție sub brand propriu. Borcanele cu magiun de Topoloveni au început să apară pe rafturile magazinelor și, de la început, s-au bucurat de mult succes. Această schimbare a filosofiei de business a permis obținerea unor premii internaționale pentru calitate și înregistrarea ca produs cu Indicație Geografică Protejată la nivel european. Între timp, compania a obținut și calitatea de furnizor al Casei Regale a României.

Prezentul și viitorul magiunului

La 15 ani de la achiziția unității de producție din Topoloveni, Bibiana Stanciulov, alături de fiica sa, a reușit să ajungă la un business de circa un milion de lei. Însă, în ultimii ani, compania nu a mai făcut profitul așteptat, se plânge antreprenoarea, din cauza concurenței neloiale. Din 2012, pe piața locală a început să fie invadată de dulcețuri sub marca Topoloveni, dar care nu respectau rețetele folosite de compania celor două antreprenoare. „Acest lucru ne-a afectat afacerea deoarece competiția a venit cu produse mai slabe calitativ, dar și mai ieftine. Iar cum noi nu am făcut rabat la calitate și respectăm rețeta am rămas cu un produs mai scump pe piață. Am acționat în instanță pentru soluționarea acestor probleme. Sperăm în recunoasterea legală a brandului și eliminarea concurenței neloiale, prin Justiție“, explică Stanciulov.

Femeia în business

Bibiana Stanciulov a trecut de-a lungul timpului printr-o serie de încercări complicate. A reușit să supraviețuiască în business și, mai mult, a crescut valoarea brandului pe care l-a resuscitat.  De altfel, ea se consideră un antreprenor român care iubește și respectă tradiția, și este convinsă că tot timpul, dar cu atât mai mult în business, trebuie să te bazezi pe fapte, nu pe vorbe. „Noi mai întâi am avut produsul, după care am obținut certificarea europeană, și după aceea pe baza meritelor am reușit să promovăm“, a subliniat femeia de afaceri.

În viziunea Bibianei Stanciulov, România este la stadiul de grădiniță în ceea ce privește dezvoltarea afacerilor, iar educația este cea mai mare piedică în evoluția antreprenoriatul românesc. „În masura în care se vor rezolva problemele legate de cutuma ca «numai femeia trebuie să stea acasa sau să schimbe scutece» nu vom evolua niciodată  ca societate. Totodată, femeia-mama trebuie să îl educe pe baiețel așa cum și-ar fi dorit să fie soțul ei. Principiul «ce ție nu-ți place, altuia nu-i face» este una dintre regulile de aur“, e convinsă femeia de afaceri. Dacă ar fi să dea câteva sfaturi tinerilor care vor să pornească o afacere, antreprenoarea le sugerează să se analizeze pe ei înșiși și familia din care provin pentru a vedea dacă pot face față. „Succesul înseamnă multe nopți nedormite, multe renunțări și multe sacrificii. În același timp o afacere proprie iți conferă sentimentul libertății absolute, al puterii asupra egoului. Cât produci, atât consumi. Faci ce îți place“, a conchis Stanciulov.