Big Brother s-a dorit o locomotiva a postului Prima TV in cursa pentru castigarea audientei. In campania premergatoare lansarii, poate cea mai agresiva din istoria programelor autohtone, producatorii invocau cu ,,surle si trambite,, succesul acestui show in alte tari. Se scoteau in fata, pe langa controversele, dezbaterile, conflictele declansate de Big Brother pe alte meridiane, rating-urile extraordinare generate de ceea ce se intampla in casa. A fost o manevra comerciala bine gandita de catre producatori, care au indus in public, mass-media si piata de publicitate un mare orizont de asteptare.
Din pacate, performantele explozive de pe alte piete n-au atins malurile Dambovitei. Cele 678 de editii BB (Camera Secretelor, Propunerea, Decizia, Fratele cele Mare, Salut!) au avut, in medie, conform masuratorilor TNS/ CSOP, 422.446 de telespectatori in mediul urban (un rating de 3,8%). Chiar daca cifra este modesta, contributia BB la audienta totala a postului Prima TV, in zilele in care show-ul a rulat, a fost de 30,8%, potrivit indicatorului folosit de TNS/CSOP. Cele mai bune rezultate le-au avut editiile in care se propuneau sau ieseau concurentii din casa: o medie de 789.307 telespectatori pe minut (7,1% rating) in mediul urban si o contributie la audienta postului de peste 43%. Urmeaza BB – Fratele cel mare, program difuzat in fiecare seara intre 19,30 si 20,30, care a avut un rating mediu de 4,1% in cele 96 de editii. In lupta cu posturile concurente, BB – Fratele cel mare nu a reusit in nici o saptamana sa se impuna in fata marilor rivali prin audienta: Pro TV, Antena 1 si Romania 1. Asteptarile mari ale publicului s-au reflectat in audienta medie din primele saptamani. Dupa ce romanii ,,s-au dumirit,, cum e cu Fratele cel mare, audienta programului din prime time a scazut sub patru procente, iar in ultimele doua saptamani a ajuns foarte aproape de trei procente. Noaptea, audienta medie saptamanala a programului ,,Salut! BB,, a oscilat intre 2,3% si 3,4%. Onoarea audientei BB a fost salvata de editiile duminicale, Propunerea/Decizia, unde rating-ul a sarit, de cateva ori, de un milion de telespectatori pe minut (mediul urban). Varful de audienta nu a fost inregistrat, cum era de asteptat, de Marea Finala din 6 iulie (9,4% rating), ci de editia in care a iesit din casa primul concurent (10,1% rating, adica 1,1 milioane de telespectatori pe minut.) Ca o ironie a sortii, Marea Finala, un show dupa un format occidental de ultima ora, a fost umilita in audienta de un film indian (Antena 1), un produs mediocru al anilor 70.
De ce Big Brother nu ,,a rupt norii,, audientei? Raspunsul poate fi inglobat intr-un complex de mai multi factori. Casa nu a gazduit conflicte memorabile, care sa starneasca si sa alimenteze interesul crescand al telespectatorilor. Probele de ,,supravietuire,, la care au fost supusi concurentii au avut o miza mica si nu au reusit sa genereze conflictele mult asteptate. In lipsa unor conflicte majore, s-a mizat doar pe forta personalitatilor din casa. Dar si aici, doar cativa au iesit in evidenta, dar n-a fost de ajuns. Chiar inainte de Marea Finala, se intuia castigatorul celor 50.000 de dolari, asa incat elementul surpriza s-a atenuat. Ceea ce asteptau romanii, sex in casa BB, a lipsit cu desavarsire. Mai mult, Consiliul National al Audiovizualului a sugerat producatorilor (printr-o recomandare oficiala) sa fie atenti la discutiile (de multe ori vulgare, in opinia CNA) din casa, dar si la imaginile prezentate. Nu in ultimul rand, la audienta modesta a BB ,,au contribuit,, si celelalte posturi. Concurenta puternica atat din timpul saptamanii, cat si de duminica arata ca piata TV romaneasca este o alta ,,Casa Big Brother,,, in care publicul – ,,Fratele cele mare,, ii are in mana (cu telecomanda) pe concurenti (posturile TV). Cu o mica deosebire: cel care iese din casa (piata TV) este scos cu picioarele inainte din punct de vedere comercial si nimeni nu-l invita sa… pozeze in Playboy.
In ciuda audientei modeste, show-ul a evoluat bine pe piata publicitatii, adunand clientii de publicitate importanti. Big Brother a adus postului aproximativ 2.000.000 de dolari, din incasarile din publicitate, sponsorizari, mesaje SMS, Internet si alte activitati adiacente. In decembrie 2002, cand a fost anuntat proiectul, Cristian Burci, directorul Prima TV, estima costurile de productie la 2 mil. USD pe sezon. In cele patru luni, programul a gazduit 6.533 de spoturi, cu o durata totala de 159.932 de secunde. Lider in topul clientilor este Procter& Gamble, ale carei spoturi au totalizat aproape 244 de minute. Cea mai mare parte a acestora a fost directionata in prime time, la BB – Fratele cel mare, iar emisiunea de noapte a avut in topul clientilor Global Spirits (vodca Goldessa).

Profilul telespectatorilor ,,Big Brother – Fratele cel mare,, (%)

Sexe    Barbati    41,6
    Femei    58,4
Varsta    4-12 ani    4
    13-17 ani    10,8
    18-24 ani        12,7
    25-34 ani        20,5
    35-54 ani        34,9
    Peste 55 de ani    17,1
Educatie    scoala generala    19,2
    Studii medii    58,8
    Studii superioare    18,7
Venituri    Mici    26,4
    Medii    45,7
    Mari    23,7
Ocupatia    Muncitori/Angajati    20,4
    Administrator/
    Functionari publici    14,4
    Absolventi facultate    11,5
    Pensionari    19,8
    Patroni    1,2
    Elevi/studenti    24,2
    someri    4,6
    Liber-profesionisti    0,5

Principalii clienti publicitari ai programelor Big Brother

Client                nr. de         Durata
                insertii    (sec.)
Procter&Gamble        471        14.636
Brau Union            345        8.491
Global Spirits            323        7.589
Coca-Cola Company        294        7.366
United Romanian Breweries    207        4.008
Mobifon            188        5.575
Orange                170        5.046
Van Melle            170        2.636
Quadrant Amroq Beveragest165tt3.790