Dumitru Becșenescu (44 de ani), proprietarul companiei de transport public de persoane Antares, din Râmnicu-Vâlcea, spune că în domeniul său de activitate şoferii tind să trăiască mai degrabă din șpagă decât din salariu. „Șoferii și-au stabilit și un target.Astfel, un șofer nu are voie să vină acasă cu mai puțin de 150 de lei în buzunar. Din fraudă, bineînțeles.“, afirmă amuzat omul de afaceri. Dă și o cifră concretă în acest sens: câștigul maxim depistată la o cursă a fost de 600 de lei. „Metodele prin care conducătorii auto reușesc să-și însușească sume importante sunt atât de diverse și inventive, încât controlul s-a dovedit ineficient sau, în cazul fericit, a mai diminuat un pic fenomenul“, adaugă acesta.

Pornind de la acest aspect, s-a gândit cum să procedeze pentru a-şi monitoriza cât mai eficient angajaţii, iar soluția găsită a fost implementarea unui sistem de control performant, de tip „big brother“. Activitatea șoferilor este supravegheată video, astfel încât sunt înregistrate toate detaliile transportului: câți pasageri urcă în autobuz în fiecare stație, unde coboară fiecare, câte bilete au fost vândute, făcând ușor depistabile tentativele conducătorului auto de a fenta sistemul. Dumitru Becșenescu susţine că sistemul de control Skayo Journey, o noutate în  domeniul tehnologiei, are o aplicabilitate unică în țară.

Supravegherea aduce bani în companie
Dar cum funcționează acesta? Șoferul are instalat pe bord un display pe care tastează stațiile de pe traseul prestabilit. Nu înainte de a se fi autentificat. Aparatul de bord este urmărit prin GPS și permite atât încărcarea abonamentelor și validarea cartelelor de călătorie ale pasagerilor, cât și monitorizarea permanentă a mașinilor de pe traseu. „Imediat ce a fost implementat (luna aprilie – n.red), șoferii au încercat să-l păcălească, însă fără succes. Din 110 șoferi, 16 au demisionat, iar alți 10-12 au fost concediați“, spune omul de afaceri vâlcean care menționează că, până la concediere, la fiecare abatere, șoferul este amendat cu de zece ori contravaloarea fraudei, pentru a fi descurajat.
Potrivit lui Dumitru Becșenescu, im­plementarea sistemului a dus la o creș­tere cu 10% a încasărilor companiei. În medie, în perioada aprilie-noiembrie 2009, încasările transportatorului Antares erau de aproximativ 1,2 milioane de lei pe lună (circa 280.000 de euro). În perioada similară din 2010, când sistemul era funcțional, suma medie încasată lunar a crescut la peste 1,32 milioane de lei (307.000 de euro). Sistemul Skayo Journey a costat 500.000 de euro și a fost implementat de UTI. Proprietarul Antares estimează că-și va recupera investiția în maximum doi ani.

Cu ochii pe curieri

Un sistem de monitorizare strictă a angajatului a fost implementat și de Octavian Bădescu, proprietarul companiei de curierat Sameday Courier. Pentru că afacerea sa se bazează strict pe rapiditatea expediției, Bădescu a integrat un sistem de monitorizare personală, care nu se aplică pe mașinile fimei sau pe scutere, ci folosește un device aplicat curierului. „Știu astfel în orice moment unde se află persoana, cât a stat la adresă, unde s-a oprit și în cât timp a parcurs o anumită distanță“, declară omul de afaceri, care a investit aproximativ 50.000 de euro în acest program informatic. „Cu ajutorul device-ului, compar randamentul individual al curierilor, plus că lor le crește performanța știind că sunt monitorizați. Reduc costurile de comunicare, întrucât știu mereu unde se află și știu către cine să direcționez o comandă. Plus că evaluez mult mai bine costurile cu benzina“, explică Octavian Bădescu. Mai mult, clientul companiei poate vedea online unde se află curierul care-i onorează comanda.

Milionar de Vâlcea

Potrivit estimărilor Capital, Dumitru Becșenescu are o avere estimată la 54 de milioane de euro. La începutul acestui an, omul de afaceri a vândut către un grup italian o stație de îmbuteliere gaz petrolier lichefiat pentru suma de 1,5 milioane de euro. Grupul de firme Antares, deținut de Dumitru Becșenescu, are în portofoliu 13 companii, cu o cifră de afaceri estimată pentru 2010 de 28 milioane de euro, în creștere față de anul trecut. Tot pentru 2010, se estimează un profit operațional de 1,8 milioane de euro. Becșenescu are în proprietate 31 de hectare de teren cu potențial de dezvoltare și autogara 1 Mai din Râmnicu-Vâlcea. De­ține 37% din complexul hotelier Golden Tulip din Mamaia, precum și imobile în suprafață totală de 7.0000 de mp.
Din 110 șoferi, 16 au demisionat, iar alți 10-12 au fost concediați.


Dumitru Becșenescu, proprietar Antares

Pot compara randamentul individual al curierilor, iar acestora, știind că sunt monitorizați, le crește performanța.

Octavian Bădescu, proprietar Sameday Courier