Modelul de afaceri al marilor companii de socializare „este de a crea o societate dependentă, revoltată și polarizată”, a declarat fostul angajat Google, Tristan Harris, un contestatar al giganților social media. El susține că YouTube și Facebook Google profită de dependența utilizatorilor de platformele lor, potrivit FoxBusiness.
Harris a vorbit despre modurile prin care Facebook, YouTube, Twitter și TikTok câștigă mai mulți bani cu cât oamenii stau mai mult pe platformele lor.
Cercetătorii au analizat modul în care aceste companii par să promoveze orice conținut poate menține utilizatorii pe site-urile lor, în ceea ce Harris a denumit un „proces orb de valori”.
„E ca și cum șefii Exxon, BP și Shell ar veni să te întrebe „ce faci pentru a opri în mod responsabil schimbările climatice”, a declarat Harris în fața Comitetului Judiciar al Senatului. El s-a referit la stimulentele companiilor social media pentru angajați în vederea spoririri implicării utilizatorilor pe platformele lor.
„Modelul lor de afaceri este de a crea o societate dependentă, revoltată, polarizată și dezinformată. Sunt doar elementele fundamentale ale modului în care funcționează”, a adăugat fostul angajat Google.
El a avertizat Congresul că produsele și cultura tehnologică sunt „concepute intenționat pentru „înșelăciune în masă” iar întregul spațiu digital a devenit o „infrastructură întunecată”.
Harris și cercetătorul Universității Harvard, Joan Donovan, au susținut că algoritmii meniți să transmită conținut relevant utilizatorilor pot dăuna utilizatorilor, care urmăresc doar anumite persoane sau se angajează în anumite postări care promovează violența sau dezinformarea.
„Nu am construit aeroporturi peste noapte, dar companiile de tehnologie zboară deja cu avioane fără să aterizeze”, a spus Donovan. „Prețul nepăsării noastre vizavi de aceste lucruri nu este altceva decât sfârșitul democrației”, a avertizat cercetătorul.
Și Harris a afirmat că tot mai mult companiile de social media se comportă într-un mod periculos pentru democrația americană, explicând că trecerea în era digitală trebuie să se facă prin păstrarea libertății de exprimare.