Dupa primele 100 de zile ale campaniei “Vreau paine curata” autoritatile au descoperit in industria moraritului, sectorul cel mai vizat de campanie, fraude de peste 20 de miliarde de lei vechi. Scopul campaniei a fost identificarea si rezolvarea unor probleme precum combaterea evaziunii si a coruptiei, conditiile defectuoase de igiena si siguranta alimentara, calitatea slaba a unor produse din industria de moratit si panificatie.
“In sectorul panificatiei, care reprezinta 70% din totalul unitatilor de productie de origine non-animala, sunt probleme foarte mari. Pana in 2004, nu existau evidente si controale clare la unitatile de panificatie. De doi ani, ANSVSA a angajat personal specializat care sa transpuna legislatia europeana in domeniu, necesara pentru curatirea sectorului de cei care nu respecta legea”, spune Marius Avram, presedintele ANSVSA.
Campania a presupus realizarea unui sondaj de opinie in randul bucurestenilor prin care sa se evidentieze problemele sesizate de autoritati. Potrivit sondajului realizat, bucurestenii se arata nemultumiti de sectorul de panificatie, insa, in acelasi timp, ei manifesta pasivitate la intentiile de schimbare. Aproximativ trei sferturi din ei recunosc ca li s-au incalcat anumite drepturi, dar nu au apelat la nicio institutie de profil. Mai mult, intrebati ce organizatii de profil cunosc, 66,7% dintre participantii la sondaj au raspuns OPC (Oficiul pentru Protectia Consumatorului), 32% au raspuns ca nu cunoasc nici una, iar 2,3% cunosc alte institutii.
O alta parte a sondajului surprinde opinia bucurestenilor in ceea ce priveste elementele care ar trebui schimbate la paine. Sondajul arata ca 23,7% din repondenti doresc o crestere a gramajului, 17,7% doresc o crestere a calitatii, si 10,6% vor sa se schimbe modul de preparare a painii.
Evaluarile ANSVSA, bazate pe controlul a peste 2000 de unitati de morarit si 6500 de unitati de panificatie, au ajuns la concluzia ca 35% din unitati nu corespund cu normele europene, si, cel mai probabil vor fi inchise.
Garda Financiara a controlat peste 300 de unitati, verificand documentele fiscale si constatand ca in 2006, comertul ilicit cu cereale s-a ridicat la peste 2500 de tone, prejudiciile fiind estimate la peste 20 de miliarde de lei vechi.
“Din concluziile desprinse de Garda Financiara, se va elabora un program de intensificare a controalelor fiscale, in special in ceea ce priveste casele de marcat”, declara Adrian Cucu, comisar general, Garda Financiara.
Campania a presupus incheierea unor parteneriate cu autoritatile competente (Ministerul Agriculturii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Autoritatea Natioanala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor – ANSVSA, Garda Financiara, Inspectoratul General al Politiei), si cu patronatele din industria de morarit si panificatie.
Campania “Vreau paine curata” este prima actiune complexa la nivel national ce reuneste autoritatile, producatorii si societatea civila, care reprezentant al consumatorilor. Printre organizatiile neguvernamentale care au participat la proiect se numara Fundatia pentru o Alimentatie Sanatoasa – FPAS, Organizatia “AUR”- Asociatia Natioanala a Specialistilor Resurse Umane.
Sursa: Capital 14 Decembrie 2006