Până în prezent, deşi a fost atacată doar 26% din lucrare, din care în operare 12,5%, cheltuielile se ridică la 5,2 miliarde de lei (Bugetul alocat Autostrazii Transilvania în perioada 2004 – 2011).
La cei 52,5 km daţi în folosinţă, între Câmpia Turzii şi Gilău, costul pe km se ridică la circa 16 mil. euro/km, faţă de aproximativ 5,4 mil. euro/km la contractare.
Anul trecut, bugetul aprobat iniţial a fost de 977 milioane de lei, iar datoriile înregistrate în luna ianuarie 2010 se ridicau la 903 milioane de lei din care 867 milioane de lei numai la constructor.
Cum a fost împărţită autostrada şi ce s-a realizat în şapte ani
Secţiunea 1A Braşov (Cristian) – Făgăraş
Lungime 53 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.03.2011
Durata 33 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant Poyry & Consilier Construct
Exproprieri Suprafaţa estimată: 3.710.000mp
Teren expropriat: 0%
Stadiul Proiectare sistată conform actului CNADNR nr. 93/6776/08.04.2009
Plăţi efectuate (proiectare) 6.816.856,53 lei
Secţiunea 1B Făgăraş – Sighişoara
Lungime 52 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.06.2010
Durata 43 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant Nu a fost desemnat prin licitaţie
Exproprieri Suprafaţa estimată: 3.640.000mp
Teren expropriat: 0%
Stadiul : Proiectare necontractată
Secţiunea 1C Sighişoara – Târgu Mureş(Ogra)
Lungime 56 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.03.2010
Durata 46 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant Search Corporation
Exproprieri Suprafaţa estimată: 3.920.000mp
Teren expropriat: 0%
Stadiul : Proiect Tehnic – actualizare traseu şi soluţii. Proiectare sistata conform actului CNADNR nr. 93/6776/08.04.2009
Plăţi efectuate 8.418.281,32 lei
Secţiunea 2A Târgu Mureş (Ogra) – Câmpia Turzii
Lungime 36 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.03.2010
Durata 22 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant SC IPTANA SA
Exproprieri Suprafaţa estimată: 2.520.000mp
Teren expropriat: 0%
Plăţi efectuate 678.947 lei
Stadiul studiu de fezabilitate aprobat
Secţiunea 2B Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău) – în operare
Lungime 52.5 km
Termen începere lucrări iulie 2004
Termen finalizare 2010
Perioada garanţie 30 luni
Proiectant Bechtel International INC prin subcontractor SC IPTANA SA
Exproprieri finalizate
Plati efectuate lucrări: 654.779 mii Euro
utilităţi si arheologie: 123.458.818 lei
exproprieri: 134.559.688,03 lei
Rest de plata: cca.18.000 mii Euro
Pret C + M / km: 14.479 mii Euro / km
Secţiunea 3A Cluj Vest (Gilău) – Mihăieşti
Lungime 24 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.05.2008
Durata 32 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant Search Corporation
Consultant JV Egis Route Scetauroute/Egis BCEOM
Exproprieri Suprafaţa estimată: 1.680.000mp
Teren expropriat: 0%
Valoare estimată: 59.000.000 lei
Plăţi effectuate-proiectare: 6.334.173,07 lei
Stadiul Detalii de execuţie avizate de CTE-CNADNR
Secţiunea 3B Mihăeşti -Suplacu de Barcău
Lungime 76 km
Data la care ar fi trebuit începute lucrările: 01.05.2008
Durata 32 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant SC IPTANA SA
Exproprieri Suprafaţa estimată: 5.320.000mp
Teren expropriat: 0%
Valoare estimată: 274.994.000 lei
Plăţi efectuate-proiectare: 11.282.260,62 mil euro
Stadiul Proiect de detalii de execuţie 30% finalizat, reprezentând 23 km.
Secţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş – în execuţie
Lungime 64 km
Termen începere lucrări 30.09.2004
Termen finalizare 65 luni
Perioada garanţie 24 luni
Proiectant Bechtel International Inc prin subcontractant SC IPTANA SA
Exproprieri Număr imobile rămase de expropriat: 1.017
Valoare exproprieri: 162.521.250 lei
Teren expropriat: 62.51%
Plăţi efectuate lucrări: 240.500 mii Euro
utilităţi şi arheologie: 11.804.531,72 lei
exproprieri: 116.724.250,32 lei
Stadiul Stadiu fizic realizat 41,5%. Sunt atacate lucrări între km 3 şi km 42+500.
Se lucrează la:
· consolidări între km 3 şi 5
· viaductul de la Suplacu de Barcău (1,7 km) – turnare placă de suprabetonare şi ultimele două infrastructuri
Alocările bugetare au fost cu ţârăita
În perioada derulată de la semnare şi până în prezent, alocările bugetare anuale pentru acest proiect de infrastructură au fost întotdeauna mai mici decât cele prevăzute în Hotararea Guvernului nr.1363/2003 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea.
În primul rând, în anul 2005, atunci când la putere a venit Alianţa DA şi care a declarat prioritar pentru România coridorul IV de la Arad la Constanţa. Atunci la şefia Transporturilor se afla Gheorghe Dobre, iar rezultatele nu au fost unele satisfăctoare: economii de 126 de milioane de euro, conform estimărilor. Între timp, costurile au crescut, şi de la 2,2 miliarde de euro au ajuns la peste 5 miliarde de euro în 2009, când a fost renegociat din nou contractul. Atunci ministru al Transporturilor era Radu Berceanu, dar nici acesta nu a reuşit performanţe mai bune decât colegul său de partid.
Anul Alocat conf. HG 1363/2003 Alocaţie Bugetară Realizare
(mii lei) (mii lei)
2004 676.003 314.150 46,47%
2005 1.365.028 322.717 23,64%
2006 1.519.012 313.285 20,62%
2007 1.773.286 706.480 39,84%
2008 1.954.078 1.107.574 56,68%
2009 1.784.653 1.394.395 78,13%
2010 1.671.576 977.179 58,46%
TOTAL 10.743.635 5.135.780 47,80%