Firmele care-şi depun declaraţiile fiscale în februarie trebuie să cotizeze la consultanţii fiscali. Cele care au termen de depunere în aprilie vor scăpa însă de această obligaţie. Deputaţii vor schimba cu întârziere prevederile Codului de procedură fiscală care obligau firmele să apeleze la serviciile consultanţilor fiscali. Pe 15 februarie este deja primul termen pentru depunerea declaraţiilor privind impozitul pe profit (formularul 101). Acest termen se aplicÄ
Firmele care-şi depun declaraţiile fiscale în februarie trebuie să cotizeze la consultanţii fiscali. Cele care au termen de depunere în aprilie vor scăpa însă de această obligaţie.
Deputaţii vor schimba cu întârziere prevederile Codului de procedură fiscală care obligau firmele să apeleze la serviciile consultanţilor fiscali. Pe 15 februarie este deja primul termen pentru depunerea declaraţiilor privind impozitul pe profit (formularul 101).
Acest termen se aplică în cazul firmelor care au definitivat închiderea situaţiilor financiare aferente anului fiscal 2007, dar şi contribuabililor care obţin venituri din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice. Este aproape imposibil ca, până la această dată, Camera Deputaţilor să anuleze prevederile din Codul de procedură fiscală modificat în august, prin care s-a introdus obligaţia ca toate declaraţiile firmelor să fie certificate de un consultant fiscal. Însă, marea majoritate a firmelor au termen pentru depunerea documentelor privind impozitul pe profit data de 15 aprilie. Ceea ce înseamnă că, dacă parlamentarii vor adopta legea prin care se elimină obligativitatea certificării, companiile care îşi depun declaraţiile în februarie vor fi dezavantajate faţă de celelalte.
„Totuşi, trebuie menţionat un lucru, pe care şi organele fiscale îl ştiu foarte bine: chiar dacă se depune declaraţia fără certificare, Codul de procedura fiscală nu prevede nici o sancţiune pentru cei care nu se conformează. Aşa că (în speranţa că legea mentionaţă va fi adoptată) recomandarea pentru cei care depun declaraţia pe 15 februarie este următoarea: trimiteţi declaraţia prin poştă cu confirmare de primire: organul fiscal nu are nici un temei legal să refuze înregistrarea“, spune Gabriel Sincu, Senior Adviser la firma de consultanţă Mazars Hemmelrath.
Un articol „scăpat“ în ordonanţa emisă de Guvern în august, şi care este încă în vigoare, impune tuturor firmelor din România, cu excepţia celor auditate, să apeleze la serviciile unui consultant fiscal – din recent creata Cameră a Consultanţilor fiscali – pentru certificarea declaraţiilor fiscale. Printre membrii Camerei se află şi angajaţi de la Finanţe Publice. Senatorii au vrut să elimine această obligaţie, votând un proiect de lege în acest sens încă de la sfârşitul lui noiembrie. Însă, odată plecat de la Senat, proiectul de modificare a Codului de procedură fiscală a zăcut în sertarele Comisiei de buget-finanţe din Camera Deputaţilor peste două luni. Dacă termenul iniţial era 18 decembrie, actul a trecut de această comisie abia pe 6 februarie. Pentru a intra în vigoare, trebuie să fie adoptat şi de plenul Camerei şi apoi să apară în Monitorul Oficial.
Pâine pentru consultanţi
Obligativitatea certificării fiscale a declaraţiilor depuse de firme ar fi adus venituri consistente consultanţilor fiscali, pentru ştampilarea unui bilanţ aceştia cerând circa 100 de lei. Pentru firme, noile găselniţe birocratice ar fi însemnat însă drumuri în plus şi costuri suplimentare.
Finanţele au justificat creşterea birocraţiei prin faptul că apăreau foarte multe erori în declararea impozitului pe profit, între profitul contabil şi cel fiscal existând diferenţe de calcul cu care micii întreprinzători nu sunt familiarizaţi.
CONTRIBUABILI
550.000 Este numărul firmelor care trebuie să depună, în fiecare an, la administraţia financiară, formularul 101 (Declaraţia privind impozitul pe profit).