Companiile aviatice sunt obligate să îşi asigure aeronavele, pasagerii şi chiar bagajele. Dacă ajung, în faliment, clienţii ghinionişti au toate şansele să rămână nedespăgubiţi. Primele măsuri au fost deja anunţate de Comisia Europeană, dar şi de agenţiile de turism.
Falimentul companiei aeriene Club Air i-a prins pe Dan şi Mirela M. în Bologna. Îşi cumpăraseră bilet spre Italia pentru 11 decembrie 2007, prin agenţia de turism Via Club, urmând a se întoarce pe 13 decembrie. Club Air a intrat în colaps financiar pe 12 decembrie, iar în ziua de întoarcere au fost anunţaţi la Bologna că toate zborurile au fost suspendate. „În aeroport ne-au dat un fluturaş care sugera că ne-am putea întoarce, cumpărând noi bilete, cu un zbor Blue Air, abia peste două zile“, spune Dan M. Nedorind să rămână încă două nopţi în Bologna, cei doi au ales să se întoarcă în aceeaşi zi, cu o cursă Malev. Au plătit 630 de euro pentru două bilete dus-întors, sperând că vor recupera banii în ţară. Agenţia Via Club şi-a declinat, însă, orice responsabilitate, anunţându-i că singura variantă este să dea în judecată Club Air în Italia. „Am aflat, însă, că agenţia de turism şi compania aviatică fac parte din acelaşi grup. Chiar preşedintele Club Air, Bruno Tercantin, este şi administrator la agenţia Via Club. Abia după ce le-am spus acest lucru au promis că vor încerca să ne despăgubească“, adaugă Dan. De atunci, continuă să dea telefoane şi să trimită mail-uri fără succes la Via Club, care continuă să funcţioneze atât prin birourile din Calea Victoriei, cât şi prin cele din Aeroportul Otopeni.
La fel au păţit şi clienţii Air Madrid, companie care a dat faliment în aceeaşi perioadă. Unii şi-au recuperat, totuşi, banii de la agenţiile de turism mai „înţelegătoare“. „Falimentul Air Madrid m-a costat în jur de 3.000 de euro, bani pe care i-am plătit din buzunar, după ce au apărut instrucţiuni clare de la IATA: nu rambursaţi banii clienţilor“, spune Ion Antonescu, preşedinte Marshal Turism, care a avut 15 clienţi în cursele respective anulate. Pentru întreaga piaţa românească, falimentul Air Madrid a costat însă aproape 100.000 de euro. Ca să nu mai păţească la fel în viitor, Antonescu vrea să introducă o asigurare suplimentară „de cinci-zece euro, în funcţie de cum vor hotărî societăţile de asigurări“, pentru recuperarea banilor daţi pe bilet dacă transportatorul dă faliment. Clienţii pot alege să nu plătească poliţa, dar nu mai pot cere despăgubiri agenţiei de turism şi vor trebui să aştepte înscrierea la masa credală a societăţii lichidate. Intenţii similare există şi la alte agenţii de turism, astfel încât costul biletelor de avion s-ar putea majora în viitor cu sumele corespunzătoare primelor de asigurare (circa zece euro). Mihai Ionescu, coordonatorul serviciului aerian din Direcţia Generală a Aviaţiei Civile, spune că legislaţia europeană a fost deja implementată şi în România, dar că la posibilitatea dispariţiei unor companii aeriene nu s-au gândit nici ei, chiar dacă falimente au mai existat“. Cazurile Sabena şi Swiss Air au rămas celebre. Fiind însă „falimente anunţate“, pierderile pasagerilor nu au fost foarte mari. Teoretic, în astfel de cazuri, responsabilă este autoritatea care dă licenţă operatorului de zbor. Cum falimentul Air Madrid a provocat în UE pagube mult mai importante decât în România, Comisia Europeană lucrează acum la înăsprirea condiţiilor de acordare a licenţei de zbor şi a celor de supraveghere.
Potrivit proiectului CE, planul de afaceri prezentat de operator trebuie încheiat pe trei ani, faţă de doi ani în prezent. În plus, perioada de 6 luni, în care trebuie să facă dovada că poate funcţiona fără a se baza pe încasările aferente zborurilor, ar putea fi prelungită. Firmele vor deveni astfel mult mai solide financiar, „chiar dacă prin conturile unui transportator este extrem de greu să te uiţi şi cu atât mai puţin să le urmăreşti“, precizează Ionescu.
Măsuri de precauţie
«Vreau contracte cu societăţi de asigurări pentru recuperarea banilor de bilet de avion în caz de faliment al companiei, pe care să le ofer turiştilor, chiar dacă aşa voi pierde din clienţi.»
Ion Antonescu, preşedinte Marshal Tursim