Biletul de avion „pe hârtie“ îşi trăieşte ultimul an. De la 1 ianuarie 2008, toate companiile aeriene din lume vor elibera doar bilete electronice. Cum se va aplica această măsură în România şi care vor fi efectele ei asupra preţului călătoriei cu avionul?
Pe site-ul IATA (The International Air Transport Associations), organizaţie ce reuneşte 260 de linii aeriene care acoperă 94% din traficul internaţional de pasageri, există un contor care numără zilele, orele, minutele şi chiar secundele până la data de 1 ianuarie 2008. Acesta este termenul limită până la care companiile aeriene şi agenţiile de turism mai pot să emită bilete de avion „pe hârtie“. După această dată, toate tichetele vor fi emise doar în versiune electronică. „Beneficiile pentru pasager sunt multe, începând cu dispariţia stress-ului pierderii biletului. Modificarea itinerariului va fi mult mai simplă, iar pasagerii vor beneficia de un check-in rapid la aeroport“, explică Anca Apahidean, director IATA pentru România şi Republica Moldova. În plus, trecerea la biletul electronic va aduce economii substanţiale industriei de profil. Dacă pentru un bilet obişnuit costurile de procesare se ridică la zece dolari, emiterea unui bilet electronic costă doar un dolar. Ţinând seama că operatorii aerieni membri ai IATA emit anual, la nivel global, circa 300 de milioane de bilete, trecerea la sistemul electronic le va aduce economii de 2,7 miliarde de dolari anual. „În România, biletul electronic a pătruns mai greu, având o pondere de aproape 30% din totalul biletelor emise, dar până la sfârşitul acestui an, estimăm o creştere la 50%, după introducerea biletului electronic de către compania naţională Tarom“, adaugă şefa IATA. Însă, Gabriel Dumitrescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al Tarom, a declarat pentru revista Capital că operatorul aerian va introduce sistemul electronic de emitere a biletelor, gradual, începând de anul viitor. „Se va face treptat, astfel încât aproape de finele anului 2007 biletele de hârtie să fie înlocuite complet. Deocamdată, nu putem facem o estimare foarte clară a impactului asupra costurilor, şi nici a momentului în care biletele se vor ieftini ca urmare a introducerii sistemului electronic“, afirmă Dumitrescu.
Agenţiile de turism s-au conformat şi au început să emită bilete electronice. „Există deja companii aeriene care îţi impun ca toate biletele comercializate să fie electronice. Cine nu respectă acest lucru, trebuie să suporte o penalizare de 10 – 25 de euro pentru fiecare bilet emis pe hârtie“, susţine Nicolae Demetriade, directorul Happy Tour, agenţie de turism care vinde mai mult de jumătate din biletele de avion în sistem electronic.
Dar nu doar biletele electronice sunt noutăţile care vor marca anul viitor piaţa aeriană românească. Dacă în fiecare din anii din urmă pe piaţă intrau doi-trei operatori aerieni străini, în 2007, cel puţin şase companii îşi vor extinde activitatea în România. Printre acestea se numără şi compania americană Delta, care din luna iunie va începe să opereze patru zboruri săptămânale pe ruta Bucureşti – New York. „Decizia companiei Delta (şi scăderea preţului petrolului) ar putea determina reducerea moderată a costului biletelor de avion din multe zone metropolitane americane către România. În 2006, preţul mediu al biletelor de avion din SUA către România, în perioada sezonului turistic (mai – septembrie) a fost cu aproape 50% mai mare comparativ cu 2004, fapt care a contribuit semnificativ la diminuarea ritmului de creştere a traficului turistic către România“, afirmă Simion Alb, directorul Biroului Naţional de Turism al României la New York. {tefan Lau, directorul general al Lufthansa pentru România şi Republica Moldova, spune că în anul 2007 se vor „deschide porţile“ pentru o serie de operatori low-cost, dar şi pentru alte linii aeriene regulate. „Acest fapt va atrage după sine, într-o primă fază, creşterea ofertei şi, implicit, scăderea preţurilor“, mai spune el. La rândul său, Magdalena Mărculescu, director regional la Austrian Airlines, crede că o problemă importantă pe această piaţă o reprezintă creşterea vertiginoasă a taxelor (de aeroport, de securitate, de combustibil etc.), care în anumite cazuri au depăşit ca valoare preţul biletului. Totuşi, adaugă ea, „în final, tendinţa e să vindem tot mai ieftin“.
Din 2007, «open-sky»
«Odată cu aderarea la UE, putem vorbi despre „open-sky“, care va avea un impact asupra zborurilor spre şi din România. Liberalizarea transportului aerian în interiorul UE va însemna că orice operator aerian din UE va putea opera în România, inclusiv zboruri interne.»
Anca Apahidean, director IATA pentru România şi Republica Moldova