”Dorim ca România să preia iniţiativa implementării proiectului TVA Verde în domeniul agriculturii şi alimentaţiei şi să se constituie într-un model european de succes în acest domeniu. Vrem ca alimentele de bază certificate bio să aibă TVA zero, cele aflate în conversie TVA 3%, iar cele naturale, respectiv produsele care folosesc materie primă convenţională, însă procesarea se face fără chimicale, să aibă o cotă de 9%, deşi în România nu există o reglementare legislativă privind produsele naturale”, a declarat preşedintele Asociaţiei Bio-România, Marian Cioceanu, citat de Agerpres. Acesta a subliniat că susţine introducerea unei cote de TVA de 5% la carne, în condiţiile în care săptămâna trecută patronatele din industria cărnii au demarat o amplă campanie în acest sens, însă nu poate agrea o astfel de măsură şi în cazul mezelurilor, care au un conţinut ridicat de chimicale.
”Sunt de acord şi susţinem ca asociaţie reducerea TVA la carne la 5% şi chiar zero, dacă este obţinută în sistem ecologic, însă pentru mezeluri ne dorim introducerea unei taxe pe valoare adăugată direct proporţională cu conţinutul de chimicale folosit pentru obţinerea lor şi chiar menţinerea cotei de 24% dacă mezelurile continuă să fie obţinute după reţetele actuale”, a precizat Cioceanu.
,,TVA Verde în agricultură şi alimentaţie” va fi, în data de 29 aprilie, tema unei dezbateri organizate la Palatul Parlamentului de Institutul Social Democrat 'Ovidiu Şincai' în parteneriat cu Asociaţia Bio-România, unde abordarea se va face în două planuri – unul din perspectiva reformei la nivelul UE, iar cel de-al doilea, la nivelul României, astfel încât să preia iniţiativa implementării TVA-ului verde în domeniul agriculturii şi alimentaţiei. La dezbateri vor fi invitaţi canidaţii români la alegerile europarlamentare interesaţi de acest subiect, alături de reprezentanţii Guvernului României, care pot avea un rol major în implementarea acestui ambiţios proiect.
Potrivit Asociaţiei Bio-România, concluziile unui recent studiu finanţat de Uniunea Europeană privind dezvoltarea economică propuneau introducerea 'TVA Verde', pentru toate categoriile de produse destinate consumului uman. Această taxare a valorii adăugate ar trebui să ţină seama de impactul produsului asupra mediului, de utilizarea resurselor neregenerabile precum şi de durata de viaţă a produsului respectiv.
”Asupra viitorului sistem economic mondial sunt multe dezbateri, însă se conturează o viziune care a devenit absolut necesară, respectiv adaptarea economiei la evidentele schimbări climatice şi reformarea modelului economic astfel încât mediul înconjurător să fie afectat într-o măsură cât mai mică, iar rezultatul să fie o reală dezvoltare economică durabilă şi sustenabilă”, precizează reprezentanţii Bio-România, potrivit Agerpres.
Importanţa decuplării poluării mediului de creşterea economică este subliniată inclusiv de 'Foaia de parcurs a Uniunii Europene pentru dezvoltare', care este bazată pe utilizarea eficientă a resurselor şi pe ”Planul de acţiune privind consumul şi producţia sustenabilă”.
Cu ocazia celui mai mare târg Bio din lume, Biofach Nurenberg 2014, Asociaţia Bio-România a organizat 'Bio Danube – brandul Bio' în cadrul Strategiei Dunării, iar acest proiect a fost deja promovat de România prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe. Totodată, asociaţia Bio-România a lansat în dezbatere şi conceptul de dezvoltare durabilă şi sustenabilă al Europei intitulat 'Goethe Project', motivul alegerii acestei denumiri fiind legat de faptul că, în urmă cu 200 de ani, Goethe spunea: ”Dacă omenirea în dezvoltarea ei nu va ţine cont de factorul biologic şi va fi condusă doar de legile economiei, atunci va deveni un mare spital”.
Studiul lansat în 2013 la nivel european propunea o nouă unealtă economică menită să încurajeze producţia sustenabilă şi consumul, respectiv utilizarea unui sistem de Taxă pe Valoarea Adăugată (TVA) 'verde', bazat pe abordarea 'evaluării duratei de viaţă' a bunului respectiv (EDV).
Astfel, cercetătorii arătau că un sistem, prin care TVA calculat pe baza impactului de mediu pe care un produs îl generează de-a lungul vieţii sale, poate fi utilizat ca o unealta menită să direcţioneze consumatorii către produse mai prietenoase cu mediul şi mai sustenabile. EDV este o metodologie testată, una care poate furniza date corecte cu privire la impactul de mediu cumulat pe care un produs îl are asupra mediului.
Concluziile studiului evidenţiau faptul că o combinare a TVA cu EDV-ul are potenţialul de a avea un impact semnificativ asupra sustenabilităţii consumului şi a producţiei. Produsele prietenoase cu mediul sunt, de obicei, mult mai scumpe, acolo unde producţia este restrictivă din punct de vedere al costurilor proceselor sustenabile. Sistemul prezentat însă în studiu ar putea garanta că un produs prietenos cu mediul ar putea fi şi el competitiv cu celelalte de pe piaţă.
Asociaţia Operatorilor din Agricultura Ecologică – 'Bio-România' este asociaţia patronală a sectorului bio, fiind totodată principalul partener de dialog cu autorităţile statului, militând pentru dezvoltarea durabilă a agriculturii şi a spaţiului rural românesc, dar şi pentru educarea, informarea şi conştientizarea consumatorilor asupra beneficiilor agriculturii ecologice atât pentru sănătatea umană cât şi pentru cea a naturii.