Biroul unic incearca o schimbare la fata

Cu circa o luna de zile inainte de expirarea termenului de preschimbare a certificatelor de inmatriculare a firmelor infiintate inainte de aparitia OUG nr. 76/2001, Camera de Comert si Industrie incearca o reorganizare a activitatii. Sufocati de asaltul celor ce-si infiinteaza firme, functionarii din cadrul biroului unic nu fac fata si miilor de comercianti aflati pe ultima suta de metri a preschimbarii certificatelor de inmatriculare. Evaluati neoficial la peste 300 de mii, acestia au neglijat

Cu circa o luna de zile inainte de expirarea termenului de preschimbare a certificatelor de inmatriculare a firmelor infiintate inainte de aparitia OUG nr. 76/2001, Camera de Comert si Industrie incearca o reorganizare a activitatii.
Sufocati de asaltul celor ce-si infiinteaza firme, functionarii din cadrul biroului unic nu fac fata si miilor de comercianti aflati pe ultima suta de metri a preschimbarii certificatelor de inmatriculare. Evaluati neoficial la peste 300 de mii, acestia au neglijat efectuarea acestei operatiuni obligatorii. Este ceea ce reiese din statisticile Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti. Pana la aceasta data si-au preschimbat certificatele de inmatriculare doar 33.214 comercianti. Cifra este infima. Este foarte probabil ca cele mai multe dintre sutele de mii de firme sa nu mai existe de mult, dar tot atat de bine este posibil ca procedura sa fie amanata pana in ultimul moment.

OUG nr. 76/2001 face coada la Parlament

Ca biroul unic nu are eficienta scontata la infiintarea sa in anul 2000 este bine stiut. Durata infiintarii unei firme s-a prelungit de la cinci zile, dupa vechiul sistem, la peste o luna de zile, desi termenul legal este de 20 de zile. Responsabile sunt ministerele care elibereaza cele cinci avize obligatorii (protectia muncii, de mediu, PSI, sanitar, sanitar-vetrinar), dar si camerele de comert si industrie care au personal insuficient. Birourile unice din teritoriu sunt mult mai operative decat cel din Bucuresti. Explicatia consta in operatiunile reduse ca numar, stiut fiind ca peste 60% din societatile comerciale inregistrate sunt in Capitala.
Reorganizarea anuntata de Camera de Comert si Industrie nu are nici o legatura cu simplificarea legislatiei, ci cu eficientizarea operatiunilor. Surse guvernamentale afirma insa ca se vor produce, cat de curand, si modificari legislative. Semnalul a fost deja dat de premierul Adrian Nastase. Acesta a declarat ca Guvernul intentioneaza eliminarea obligativitatii obtinerii, de catre societatile comerciale care se inregistreaza, a avizelor de functionare. Acestea vor fi inlocuite cu declaratii pe proprie raspundere privind indeplinirea conditiilor legale de functionare, urmand sa fie verificate ulterior de ministerele responsabile cu eliberarea celor cinci avize.
Deocamdata insa, OUG nr. 76/2001 se aplica asa cum a fost publicata in Monitorul Oficial. Modificarile asteptate de comunitatea de afaceri s-ar putea produce in ipoteza luarii in discutia Parlamentului a actului normativ anterior mentionat. De circa un an de zile acesta isi asteapta randul pe ordinea de zi.     
Costurile preschimbarii certificatului de inmatriculare si eliberarii codului fiscal unic

In cazul unei firme fara activitate
– taxa consultanta                            300.000 lei
– aviz PSI                            500.000 lei
– sustinere cerere                            90.000 lei
– copii acte                            88.000 lei
TOTAL                                 978.000 lei
Daca firma are activitate, se adauga:
– taxa aviz sanitar                         300.000 lei – 1.000.000 lei
– taxa aviz protectia muncii                     450.000 lei – 800.000 lei
– taxa aviz mediu                             200.000 lei – 1.000.000 lei
– aviz sanitar – veterinar                        500.000 lei – 2.000.000 lei
TOTAL                                 5.778.000

Costurile Infiint~rii unei firme prin intermediari

– onorariu avocat (circa 100 USD)                    3.400.000 lei
include redactarea actelor + consultanta
– autentificare                            700.000 lei – 1.500.000 lei
– taxa de judecator                        305.000 lei
– comision CEC pentru depunerea capitalului             50.000 lei
– rezervare nume firma                        308.000 lei
– inmatriculare firma (se calculeaza in functie de capitalul social
si obiectul de activitate); pentru un capital social de maximum
5 milioane lei si o singura grupa de activitati                1.100.000 lei
– fond lichidare firma (10% din taxa de inmatriculare)            110.000 lei
– taxe catre Monitorul Oficial (inmatriculare + servicii)        540.000 lei
– taxa Birou Unic                            300.000 lei
– sustinere cerere                             90.000 lei
– copii acte                             88.000 lei
– taxe de avize PSI                        500.000 lei
TOTAL    8.291.000 lei

Costurile Infiint~rii directe a unei firme

– taxa de consultanta                    200.000 lei
– efectuarea varsamintelor de capital social            75.000 lei
– redactarea actului constitutiv                800.000 lei – 1.300.000 lei
– autentificare                        700.000 lei – 1.500.000 lei
– taxa de judecatorttttt305.000 lei
– comision CEC pentru depunerea capitaluluitt50.000 leir
– rezervare nume firmattttt308.000 leir
– inmatriculare firma (se calculeaza in functie de capitalul social si r
obiectul de activitate); pentru un capital social de maximum r
5 milioane lei si o singura grupa de activitatittt1.100.000 leir
– fond lichidare firma (10% din taxa de inmatriculare)tt110.000 leir
– taxe catre Monitorul Oficial (inmatriculare + servicii)t540.000 leir
– taxa Birou Unictttttt300.000 leir
– sustinere cerere tttttt90.000 leir
– copii acte tttttt88.000 leir
– taxe de avize PSIttttt500.000 leir
TOTALt5.966.000 leir
r
Avantajul infiintarii pe cont propriu este economia de bani. Dezavantajul il constituie timpul pierdut la ghiseele Biroului Unic. In medie, la infiintarea pe cont propriu, se fac sase drumuri la Registrul Comertului: 1) la biroul consultanta pentru programare; 2) la biroul consultanta ; 3) la notar; 4) pentru depunerea dosarului la Biroul Unic; se elibereaza un bon; 5) dupa 9 zile, la registratura pentru depunerea dosarului; se elibereaza alt bon; din acest moment incep sa curga cele 20 de zile prevazute in OUG nr. 76/2001 ; 6) pentru ridicarea dosarului; de regula, nu este gata la termen; daca dosarul este respins, se mai adauga un drum la biroul sesizari si inca unul pentru eliberarea definitiva a dosarului.