Circa 7% dintre reclamele afișate pe website-uri legitime direcționează utilizatorii către pagini ce conțin viruși, le livrează acestora mesaje frauduloase, spam sau mesaje de tip phishing, arată un studiu Bitdefender realizat pe 70 de mii de bannere cu reclame, afișate pe aproximativ 150.000 de pagini web.
Pentru a selecta reclamele, echipa de cercetare a Bitdefender a scanat motoarele de căutare după 50 de termeni precum filme gratis, muzică gratis, jocuri, torenți, download gratis, slăbește acum, câștigă bani de acasă, termeni pe care utilizatorii îi caută frecvent.
Cele mai multe reclame periculoase fac parte din categoria celor de business și reprezintă 20,73% din total. Această categorie acoperă pagini web cu afaceri fictive, site-uri create de escroci pentru a promova false oferte de produse la prețuri foarte mici.
Alte 20% dintre reclamele periculoase identificate pe site-uri legitime fac parte din categoria celor care furnizează informații despre computer sau software și servicii pe internet, precum plugin-uri false de SEO, convertoare video sau cursoare.
Peste 12% dintre reclamele frauduloase fac referire la cazinouri online, alte 12 la sută sunt reclame la produse și servicii medicale, iar 5% dintre bannerele periculoase promovează pornografie.
’’În 2014 ne așteptăm ca escrocii să exploateze din ce în ce mai mult reclamele pentru a livra utilizatorilor malware sau pentru a-i păcăli să intre în diverse jocuri prin care pierd bani. Milioane de utilizatori de peste tot din lume sunt expuși astfel infecțiilor cu viruși, mesajelor frauduloase sau celor spam. Un exemplu al efectelor pe care acest fenomen le-ar putea avea îl reprezintă incidentul în care a fost implicat acum trei săptămâni portalul Yahoo!’’, a declarat Cătălin Coșoi, Chief Security Strategist, Bitdefender.
La începutul acestui an, vizitatorii Yahoo! au fost infectați prin simpla accesare a portalului, din cauza unui banner de reclamă rău intenționată. Aceasta ducea către un exploit de Java ce încărca o vulnerabilitate prin intermediul căreia utilizatorul putea fi infectat cu viruși foarte periculoși precum Zeus sau Dorkbot. De asemenea, în septembrie 2009, cititorii New York Times au fost direcționați printr-o reclamă infectată către un site ce găzduia software periculos.
Aceste exemple arată că publicitatea rău intenționată a devenint una dintre cele mai periculoase amenințări, pentru că se poate răspândi pe un număr mare de site-uri legitime și poate ajunge astfel la un număr mare de utilizatori. În plus, unele dintre bannere permit escrocilor să infecteze utilizatorii fără ca aceștia să dea efectiv click pe ele.