RAV, antivirusul de la GeCad, care a suscitat atentia celor de la Microsoft in asa masura incat a constituit cea mai rasunatoare tranzactie a ultimilor ani, nu este decat un exponent al succesului romanesc pe piata de securitate mondiala. Astazi, mai mult ca niciodata, se aplica expresia “E mai bine sa previi, decat sa tratezi”, deoarece in 2004 numarul virusilor a fost de 80.000. “Investitia intr-un antivirus este mai mult decat profitabila din punctul de vedere al amortiz
RAV, antivirusul de la GeCad, care a suscitat atentia celor de la Microsoft in asa masura incat a constituit cea mai rasunatoare tranzactie a ultimilor ani, nu este decat un exponent al succesului romanesc pe piata de securitate mondiala.
Astazi, mai mult ca niciodata, se aplica expresia “E mai bine sa previi, decat sa tratezi”, deoarece in 2004 numarul virusilor a fost de 80.000. “Investitia intr-un antivirus este mai mult decat profitabila din punctul de vedere al amortizarii”, spune Ovidiu Talianu, Country Manager la BitDefender. Se pare ca firmele incep sa constientizeze acest lucru, deoarece, pana in 2007, specialistii firmei se asteapta ca solutiile BitDefender sa fie cumparate de catre clientii finali la o valoare ce va depasi 100 de milioane de dolari pe pietele pe care solutia este prezenta.
BitDefender, solutie de securitate a firmei Softwin, este cel mai bine vandut produs IT romanesc din lume. El a detronat nume ca Symantec si McAfee pe piete importante, cum ar fi Franta. Conform estimarilor, piata solutiilor si serviciilor de securitate din Romania in anul 2003 se situa la nivelul sumei de trei milioane dolari, iar in 2004 a crescut pana la aproximativ patru milioane dolari.
Ponderea cea mai mare a fost detinuta de solutiile antivirus, in proportie de 62-65%. Comparativ cu pietele occidentale, piata autohtona este de zeci de ori mai mica. Pe vremea cand Softwin era la inceputurile sale, virusii circulau mai mult pe dischete. “Insa, in fata amenintarilor, am decis sa facem un utilitar pentru a ne proteja pe noi”, spune Ovidiu Talianu de la Softwin. Ulterior, impachetat intr-o forma comerciala, sub numele de AVX, softul a inceput sa fie distribuit si pe piata.
BitDefender s-a nascut in noiembrie 2001, ca antivirus si solutie de securitate (cuprinde si antispam si firewall). Un antivirus contine un motor de scanare, program care analizeaza fisierele si le compara cu o baza de semnaturi. Se lucreaza non-stop, pentru ca amprentele (semnaturile) sa fie incluse intr-o baza de date. BitDefender foloseste 14.000 de servere, la care se conecteaza toate produsele BitDefender din toata lumea, pentru a compara semnaturile cu cele din baza de date. Este foarte important ca aceia care creeaza amprentele sa o faca in cel mai scurt timp posibil, caci in cateva ore de la lansarea unui nou virus se pot infecta mii de computere.
Timpul pana la introducerea noilor semnaturi de virus in baza de date se numeste fereastra de vulnerabilitate, iar, de fapt, lupta pe piata de antivirusi se da la nivelul micsorarii acestei ferestre. “A doua tehnica de scanare este cea numita de analiza euristica, care analizeaza comportamentul fisierului si reactioneaza daca se intampla ceva nepermis. Avem o combinatie foarte buna intre analiza de virusi si timpul mediu de raspuns, de maximum patru ore”, spune Talianu.
David Perry, expert american in domeniul securitatii IT, director pentru educatie al Trend Micro, liderul pietei de securitate pentru marile companii, venit la Bucuresti la invitatia GeCad, crede ca principalele tendinte in privinta amenintarilor electronice sunt rapiditatea si modularitatea. “Toti viermii de internet actuali au o structura modulara”, spune specialistul, iar “acest lucru duce la utilizarea extrem de rapida a vulnerabilitatilor anuntate de marii producatori de software.
Autorii de virusi schimba codul virusilor mai vechi pentru a crea foarte rapid un nou virus, capabil sa exploateze acele vulnerabilitati. Daca in 2000 aparitia viermelui Nimda a avut loc la 336 de zile dupa anuntarea unei vulnerabilitati Microsoft, iar in 2003 aparitia viermelui Blaster a avut loc la doar 26 de zile dupa anuntarea unor vulnerabilitati, s-a ajuns ca astazi, la doar cinci zile de la publicarea unor vulnerabilitati Microsoft, computerele din intreaga lume sa fie lovite de Zotob, un vierme cu o capacitate de replicare foarte mare”.
Iata de ce viteza de reactie a conceptorilor de antivirusi este cea mai importanta. In primul semestru al acestui an, cei de la BitDefender au constatat o crestere globala a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut de peste 2,5 ori. “In aceste conditii, la sfarsitul anului, vom avea aproape 1% cota de piata mondiala, asigurandu-ne intrarea in primii zece jucatori ai pietei de securitate pe plan international”. Piata antivirus globala pentru 2005 este estimata la 3,6 miliarde dolari, avand o rata medie de crestere de 15% pana in 2007. SUA conteaza cu 42,6%, fiind urmate de Europa, cu 36,7%, si Asia/Pacific, cu 17,8%. In Romania, cresterea totala a BitDefender in primul semestru 2005 este cu 50% mai mare fata de aceeasi perioada a lui 2004. BitDefender detine in prezent peste o treime din piata antivirus romaneasca.
“Investitia intr-un antivirus este mai mult decat profitabila din punctul de vedere al amortizarii acesteia.”
Ovidiu Talianu, Country Manager la BitDefender
“Astazi, la doar cinci zile de la publicarea unor vulnerabilitati Microsoft, computerele din intreaga lume au fost lovite de Zotob, un vierme cu o capacitate de replicare foarte mare.”
David Perry, director de educatie Trend Micro
Date despre spyware in august 2005
Numar de site-uri care adapostesc spyware | peste 300.000 URL (de patru ori mai multe decat la inceputul lui 2005) |
Numar mediu de spyware pe PC-uri de firma | 27 (+19% fata de ultimul trimestru) |
Procentaj de PC-uri continand cel putin un adware, spyware sau troian | 80% |
Sursa: Webroot
Evolutia amenintarilor informatice in lume din 2004 in 2005
Amenintari | Atacuri in 2005 | Atacuri in 2004 |
Atacuri bazate pe browser | 56,6% | 36,8% |
Phishing | 25% | 18% |
Virusi si viermi | 66,6% | 68,6% |
Sursa: CompTIA
Evolutia costurilor anuale ale atacurilor
Pana in 1999, pierderile cauzate de atacuri aproape s-au dublat in fiecare an. Datorita vigilentei sporite, ele au reusit sa fie stavilite la inceputul anilor 2000, dar in ultimul timp se constata din nou o recrudescenta.
Sursa: Computer Economics
|
Stiri
Telefonul muzical Apple Motorola Apple Computer a prezentat un telefon mobil dotat cu functii ale player-ului sau portabil iPod. Dezvoltat de catre Motorola, aparatul integreaza un aparat foto, un ecran color, difuzoare stereo si poate stoca pana la 100 de melodii.
Cingular Wireless, filiala comuna a SBC Communications si a BellSouth, va fi operatorul care va distribui exclusiv acest model in Statele Unite, a anuntat Steve Jobs, director general al Apple. Telefonul hibrid va fi in vanzare inca din aceasta saptamana sub numele de Rokr, legat de gama Motorola Razr. Steve Jobs a mai anuntat lansarea lui Nano, un iPod de grosimea unui stilou. Mouse pentru laptop cu laser dual si tehnologie wireless Logitech a lansat V400 Laser Cordless Mouse, un mouse super-performant, pentru PC si laptop, creat sa functioneze oriunde.
Segmentul posesorilor de laptop-uri a fost in continua crestere in ultimii ani. Acesti utilizatori folosesc laptop-ul intr-o varietate de locatii – si au nevoie de un mouse care functioneaza pe orice suprafata. V400 merge impecabil pe orice suprafata cu ajutorul unui motor laser dual.
De asemenea, tehnologia wireless digitala Logitech 2,4 GHz ofera o conexiune wireless care poate functiona si in spatii aglomerate de canale de frecventa wireless chiar si la distante de pana la 10 metri. Micro-receiver-ul USB se poate depozita inauntrul corpului mouse-ului intr-un compartiment special pentru a fi usor de transportat. si, pentru a proteja mouse-ul de posibilele lovituri, design-ul noului mouse prezinta un schelet rezistent la soc cu un cadru dur si sine injectate cu cauciuc.
Tabelul saptamanii
Repartizarea populatiei de surferi web mondiali
Regiune | Numar de surferi web (milioane) | Penetrarea internetului in randul populatiei |
Asia | 323.756 | 8,9% |
Europa | 269.039 | 36,8% |
America de N | 223.392 | 68% |
America de S | 68.130 | 12,5% |
Orientul Mijlociu | 21.770 | 8,3% |
Oceania-Australia | 16.448 | 49,2% |
Africa | 16.174 | 1,8% |
Total | 938.710 | 14,6% |
Numarul de persoane care surfeaza pe web la nivel mondial va depasi miliardul inainte de sfarsitul anului, datorita unei cresteri mai ales in Asia. tarile din zona Asia reprezinta deja mai mult de o treime din numarul de internauti pe plan mondial, iar Europa constituie o piata mai mare decat America de Nord.
Sursa: Nielsen/Net ratings, ITU, InternetWorldStats, iulie 2005