BitDefender se mută în SUA

Divizia de soluţii de securitate informatică a grupului IT Softwin a ales să facă drumul invers faţă de companiile care îşi relochează activităţile în Est. Şi-a stabilit sediul central în capitala mondială a IT-ului. Mutarea arată că, începând din acest an, piaţa IT americană a devenit principala ţintă a grupului, care va încerca să impună BitDefender ca una dintre principalele soluţii de securitate la nivel mondial. Sediul din Mountain View, California, al doi

Divizia de soluţii de securitate informatică a grupului IT Softwin a ales să facă drumul invers faţă de companiile care îşi relochează activităţile în Est. Şi-a stabilit sediul central în capitala mondială a IT-ului.

Mutarea arată că, începând din acest an, piaţa IT americană a devenit principala ţintă a grupului, care va încerca să impună BitDefender ca una dintre principalele soluţii de securitate la nivel mondial. Sediul din Mountain View, California, al doilea în SUA după reprezentanţa regională din Florida, se află în vecinătatea Google, dar şi a rivalilor de la Symantec, McAfee şi Trend Micro. „Să fii prezent în Silicon Valley înseamnă foarte mult pentru orice companie de IT care vrea să devină lider în domeniu“, e de părere Beau Roberts, global marketing manager. Înainte de a prelua şefia operaţiunilor internaţionale ale BitDefender, Roberts, cu o vechime de 17 ani în domeniul securităţii informatice, a ocupat poziţii de marketing şi de management la Cheyenne Software, Computer Associates, McAfee şi Trend Micro, ultimii trei fiind rivali ai BitDefender. Echipa din Silicon Valley are în prezent opt angajaţi, iar numărul acestora va creşte la 15-20 până la finele anului viitor. Zona unde îşi are sediul compania românească este considerată „inima“ IT-ului mondial, primele 150 de companii însumând, anul trecut, vânzări de peste 400 de miliarde de dolari.

„Ne propunem ca în 2008 să atingem între 1% şi 1,5% din piaţa americană a soluţiilor de securitate (circa un miliard de dolari – n.r.), dar suntem conştienţi că greul de abia acum începe“, spune, pentru Capital, Vitor Sousa, directorul de comunicare al BitDefender. Totuşi, e greu să te baţi cu liderii pieţei de profil, Symantec şi McAfee, care beneficiază de contracte solide cu producătorii de calculatoare. Şi chiar şi segmentul IMM-urilor, pe care în SUA s-a impus Trend Micro, e dificil de atacat. „Ne dăm seama că ar fi o nebunie să ne luăm la trântă cu Symantec sau McAfee, aşa că vom identifica şi vom exploata nişe. Clientul căruia ne adresăm are între 20 şi 35 de ani, deţine câteva cunoştinţe tehnice, îşi instalează singur softurile pe PC şi vrea o alternativă flexibilă şi mai rapidă decât soluţiile de securitate de pe piaţă. De exemplu, gamerii“, adaugă Sousa.

Ţintă 2007: 2% din piaţa globală

De altfel, compania a ales metode inedite de promovare a produselor, de la campania de publicitate neconvenţională şi până la plasarea soluţiilor la standul sau secţiunea de jocuri din magazine ori de pe site-urile retailerilor online. „Ştim că e o decizie riscantă, s-ar putea ca unii să ne considere agresivi, dar asta e, atunci nu fac parte din segmentul nostru de clienţi“, susţine directorul de comunicare al BitDefender.
Cea de-a 11-a generaţie a suitei de securitate a şi fost concepută ţinând cont de segmentul vizat, având un modul de gaming care reduce încărcarea procesorului şi a memoriei în timpul jocului, o aplicaţie de mentenanţă şi optimizare a PC-ului şi funcţii de back-up. Produsul este deja prezent pe piaţa americană şi a fost lansat săptămâna trecută şi în România.

Anul acesta, vânzările sunt estimate la 100 de milioane de dolari, în creştere cu 70% faţă de anul trecut. Pe plan mondial, compania deţine o cotă de 1,5% şi se aşteaptă să crească la 2% la finele anului.
Faptul că BitDefender a ajuns să se vândă în SUA, piaţa de referinţă în domeniul IT, îl face cea mai cunoscută marcă românească de tehnologie, dacă nu cumva dintre toate mărcile autohtone, atentând la poziţia Daciei Logan.

Transformarea unui banal antivirus produs în casă în cel mai puternic brand românesc din IT, cu sediul central în Silicon Valley, a însemnat un drum lung de peste zece ani. Care abia de acum începe să devină cu adevărat greu.

S-a născut aproape întâmplător acum 11 ani sau, în orice caz, Softwin, compania care produce BitDefender, nu căuta decât o soluţie ca să îşi protejeze propriile computere, nicidecum să creeze un produs capabil să se bată de la egal la egal cu marile nume în domeniul securităţii informatice. „Pe vremea aceea, nu exista internetul de azi, şi viruşii se propagau pur şi simplu de la calculator la calculator prin dischete“, îşi aminteşte Bogdan Dumitru, chief technology officer al BitDefender, omul care coordonează procesul de dezvoltare a soluţiei de securitate. „Bulgarii aveau pe vremea aceea grupări puternice de creatori de viruşi, iar ca aceştia să ajungă în Vest trebuiau să treacă şi pe la noi. Prin urmare, o soluţie dezvoltată în casă era mult mai rapidă şi eficientă decât orice alt produs, pentru că nici despre actualizări prin internet nu se putea vorbi la data respectivă“.

Dar la fel ca viruşii s-a răspândit şi antivirusul celor de la Softwin. Mai întâi la prieteni, cunoştinţe sau parteneri de afaceri. Abia apoi, când s-a văzut că are succes, s-au gândit să îl comercializeze, şi aşa s-a născut AVX (Antivirus Expert), părintele lui BitDefender. De abia după cinci ani de existenţă, când au încercat, fără succes, să intre pentru prima dată pe piaţa din SUA, s-au gândit să îi schimbe numele. „În primul rând, mai exista o companie AVX, foarte mare în State, iar în al doilea rând produsul nu mai era un simplu antivirus, ci o soluţie, cu firewall şi antispyware, aşa că numele era depăşit. Aşa s-a născut BitDefender – numele a venit de pe urma unui brainstorming“, îşi aminteşte CTO-ul companiei. Iar de atunci, „sună a clişeu, dar fiecare an a fost cel mai greu an“.

Afacerea a crescut treptat, iar vânzările aproape s-au dublat în ultimii ani, de la 32 de milioane de dolari în 2005 la 60 de milioane de dolari anul trecut şi vor atinge 100 de milioane de dolari anul acesta. De fapt, BitDefender s-a transformat dintr-un produs în cel mai puternic brand românesc din IT, cotat printre primele trei soluţii de securitate în revistele internaţionale de specialitate şi recompensat cu titlul de cel mai bun produs de securitate informatică de către diferite laboratoare de testare. Până la urmă, BitDefender s-a transformat într-o companie, divizie separată a grupului Softwin, singura companie românească cu sediul central în SUA; şi nu oriunde, ci în Silicon Valley, zona californiană care grupează cele mai puternice nume din IT-ul mondial, primele zece companii din zonă cumulând o valoare de piaţă de aproape o mie de miliarde de dolari. Compania românească are acum peste 350 de angajaţi, dintre care peste 100 în Germania, Marea Britanie, Spania şi SUA.

Pentru BitDefender a venit vremea să-şi încrucişeze săbiile cu producătorii de soluţii de securitate care domină piaţa mondială. „Unul dintre secretele reuşitei, pe lângă ideile patentate, este faptul că am ales unele mecanisme interne care ne permit să ne mişcăm mai repede decât ei; asta ne-a asigurat cea mai rapidă creştere din domeniu“, explică Dumitru. „Cel mai mult contează cum îţi construieşti echipa, un om pasionat e de câteva ori mai eficient decât unul care doar lucrează. Din asta se nasc ideile tehnice de valoare“, încheie acesta. Omul din spatele singurului brand românesc care a reuşit să se facă cunoscut pe cea mai mare şi mai pretenţioasă piaţă de tehnologie din lume spune însă că ar vrea să mai angajeze câteva sute de oameni, „oricâţi, dacă s-ar putea“. Pentru la anul, se aşteaptă la nu mai puţin de un milion şi jumătate de noi semnături de viruşi. Ceea ce e bine pentru afacerile companiei, planificate să crească cu alte 50 de procente în 2008.

„Mecanismele interne ne permit să ne mişcăm mai repede decât concurenţa; asta ne-a asigurat cea mai rapidă creştere din domeniu“
Bogdan Dumitru, CTO BitDefender