Retailerii online şi nu numai au intrat pe ultima sută de metri cu pregătirile de Black Friday, o sărbătoare a reducerilor organizată de şapte ani în ţara noastră.
Deşi retailerii tradiţionali de electronice şi electrocasnice au demarat deja campaniile de reduceri cu ocazia Black Friday, precum Altex sau Flanco, cele mai mari încasări sunt aşteptate în weekendul 17-19 noiembrie. Cele mai importante magazine online de la noi, vor organiza Black Friday, vineri, 17 noiembrie. Deşi această sărbătoare a fost preluată de la americani, retailerii de la noi au decis să organizeze campaniile de reduceri mai devreme faţă de data oficială (vinerea de după Ziua Recunoştinţei) pentru a putea livra toate coletele înainte de mini-vacanţa de 1 decembrie. Cel.ro a organizat un studiu înainte de marele eveniment, în care va oferi reduceri de 75%. Conform studiului, 48% intenționează să își cumpere ceva, în timp ce 38% vor face cumpărături doar dacă vor găsi prețuri cu adevărat mai mici decât în timpul anului. Cu toate că în ultimii ani metodele de plată s-au diverisificat, românii preferă tot plata cash la livrare. Doar 29% intenționează să plătească online, iar 12% să platească în rate. Majoritatea dintre cei care vor cumpăra de Black Friday se așteaptă la reduceri între 50 și 70%. Sărbătoarea de Black Friday este extrem de populară în țări precum Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Franța sau Germania, cei mai mulți cumpărători având vârste între 18 și 34 ani. În România, sărbătoarea de reduceri este apreciată mai ales în rândul cumpărătorilor obișnuiți cu achizițiile din mediul online, produsele preferate fiind electronice și electrocasnice, haine și accesorii, parfumuri și cosmetice sau lucruri pentru casă și grădină. Cele mai căutate produse de Black Friday rămân telefoanele, laptopurile, televizoarele și electrocasnicele. La eMAG, pregătirile pentru Black Friday au început cu zece luni în urmă. Compania estimează că la ediţia aceasta se vor vinde două milioane de produse. În acest sens, magazinul online a investit zece milioane de euro într-o platformă de sortare şi un sistem de depozitare cu ajutorul cărora speră să livreze, în ziua de sâmbătă, 18 noiembrie, 200.000 de produse comandate de clienţi de Black Friday. În depozit lucrează, în prezent, între 1.000 şi 1.100 de persoane. Un aspect interesant pentru clienţi este că atunci când se plasează o comandă cu mai multe produse acestea vor veni într-un singur colet şi nu separat ca în anii trecuţi.
Vânzări de 170 milioane de euro
Conform estimarilor GPeC, una dintre cele mai importante organizaţii dedicate segmentului de eCommerce din regiune, vânzările de Black Friday 2017 din România vor atinge sau chiar depăşi pragul de 170 milioane de euro. ”Black Friday este o sărbătoare importantă și deja putem să spunem că piața locală este una mai educată. Clienții au învățat că spre finalul lunii noiembrie, înainte de perioada sărbătorilor de iarnă, magazinele organizează campanii de reduceri, cu prețuri cu până la 60-70% mai mici”, declară Andrei Radu, fondator GPeC. Pentru cei care cumpără pentru prima dată un produs online, trebuie să ştie că legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care pot renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Produsele trebuie livrate în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a fost trimisă comanda. Dacă produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea. Se poate solicita în acest caz un nou produs sau se poate renunța la comandă. Clienţii au dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare.