Oamenii se împart în două categorii: cei care cumpără de Black Friday şi cei care nu au bani. Deşi evenimentul datează de prin anii ‘60 în SUA, internetul este cel care are meritul de a fi creat o poveste cu adevărat globală. Astăzi, când scriu acest text, lumea trăieşte intens ultimele ore înainte de marea orgie a shoppingului. Sunt în stare să pun pariu că rezultatele raportate de retaileri vor fi fost – la ora când dumneavoastră citiţi – peste cele de anul trecut. Fiindcă niciun negustor bun nu-şi mai poate permite să ignore fenomenul de Vinerea Neagră.
În statisticile pe care le primesc despre site-ul capital.ro apar întotdeauna date despre traficul zilnic. În ultima săptămână, audienţa provenită din motorul de căutare google a fost mult mai mare decât de obicei. Am cercetat ce anume a generat acest val de noi cititori de presă economică şi am descoperit că marea majoritate fusese interesată să afle mai multe despre ofertele comercianţilor pentru Black Friday. Iar când am observat că până şi concurentul nostru principal, zf.ro, deschide pagina cu un interviu despre acest subiect cu Iulian Stanciu, şeful de la eMag, am înţeles că nu mai este vorba despre o chichiţă de marketing specifică negustorilor de gadgeturi, ci despre un „factor de igienă“ al comerţului, un lucru fără de care nu mai poţi exista în businessul de retail.
Black Friday este ziua în care începe sezonul cumpărăturilor pentru Crăciun. Poziţionată imediat dupa Thanksgiving, altă sărbătoare americană exportată pe întregul mapamond, Vinerea Neagră este ziua în care businessul retailerilor trece obligatoriu pe profit. Nu am statistici oficiale la îndemână, dar oameni din domeniu mi-au povestit că în SUA perioada dintre Black Friday şi Crăciun poate ajunge uşor să reprezinte jumătate din cifra de afaceri anuală a unei operaţiuni de comerţ. De fapt, de aici vine şi numele de Vinerea Neagră. În trecut, în contul de profit şi pierderi, cifrele negative erau scrise cu cerneală roşie ca să sară în ochi, iar prima vineri de după Ziua Recunoştinţei reprezenta momentul când toată negustorimea începea să scrie în registre doar cu cerneală neagră.
Apetitul oamenilor pentru cumpărături a fost în ultima perioadă taxat foarte dur de către moralişti ca fiind printre cauzele principale care au dus la criza mondială. Consumerismul a devenit ceva ce trebuie înfierat şi combătut, iar austeritatea, haina potrivită pe care ar trebui să o îmbrace existenţa umană.
Capitalismul a fost declarat vinovat de lăcomie cu premeditare şi aruncat în temniţa oprobriului public, în timp ce ideile de stânga au ieşit sprințare la sedus electoratul. Îmi amintesc cu teamă de copilărie şi de ideile „socialismului ştiinţific“ cu care eram bombardaţi pe toate canalele controlate de partidul unic. Despre dezideratul de a ajunge la „binele suprem“: egalitatea tuturor oamenilor. De copil mă întrebam la ce bun să te străduieşti, să înveţi, să exersezi, să te sacrifici dacă în final vei ajunge doar în postura de egal al tuturor celorlalţi.
Din fericire s-a întâmplat Decembrie ‘89 şi nu a fost nevoie să-mi trăiesc viaţa ca un balet pe sârma bunului-simţ, deasupra mocirlei de prefăcătorie şi dezumanizare comunistă. Sper ca ultimul Black Friday să fi fost un succes, iar simpla bucurie de a putea să-ţi cumperi ce-ţi dorești să ne amintească de ce am pornit-o spre Vest atunci, în ‘89. Şi să ne ţină în continuare pe drumul drept.
Claudiu Şerban, director editorial Capital