Black Friday vs Crăciun: Care sărbătoare aduce cele mai mari vânzări

Luna decembrie este pentru marile magazine cea mai rentabilă din tot anul, iar Black Friday este ziua cu cele mai mari reduceri din an, dar când înregistrează retailerii electro-IT cele mai mari vânzări?

În săptămâna dinaintea Crăciunului, magazinele sunt asaltate de clienţi în căutare de cadouri pentru cei dragi. Magazinele electro-IT nu fac excepţie. Luna decembrie este cea mai bună din an, iar aceştia se aşteaptă la vânzări-record, însă vor fi ele mai mari decât cele din Vinerea Neagră (Black Friday), ziua cu cele mai mari reduceri din an?
Cei mai importanți retaileri de electronice şi electrocasnice au participat, anul acesta, la a doua ediţie Black Friday, după ce în primul an au fost luaţi prin surprindere de numărul mare de clienţi, deşi nu îşi anunţaseră participarea. Dacă anul trecut românii făceau cunoştinţă pentru prima dată cu conceptul „Black Friday“, anul acesta aproape 70% dintre ei erau familiarizați cu sărbătoarea reducerilor, pe care americanii o au de zeci de ani.
Cei mai  mulţi români au ales să își facă cumpărăturile de Black Friday de la eMAG.ro (21,1%), Flanco (18,4%), Altex&Mediagalaxy (12,3%), Domo (9,4%) şi Carrefour (8,6%). eMAG a înregistrat în weekendul de Black Friday vânzări de 15,73 milioane euro, Altex a vândut produse de 15 milioane de euro, iar vânzările Domo au fost de aproximativ 4 milioane de euro.
„Promoţiile adevărate sunt de Crăciun“
În privinţa vânzărilor de Crăciun, Iulian Stanciu, cel care controlează Flanco şi eMAG,  consideră că acestea sunt apropiate de cele înregistrate în ultimul weekend din luna noiembrie. „Prin Black Friday am reuşit să creştem întreaga piaţă cu 45% comparativ cu anul trecut, faţă de o majorare în primele zece luni de doar 5%. Şi în decembrie estimăm o creştere a întregii pieţe de peste 15%, faţă de decembrie 2011. Mare parte din această majorare este rezultatul evenimentului de Black Friday, care a stimulat consumul de produse electro-IT,“ susţine Stanciu.
Dan Ostahie, CEO-ul Altex, în schimb, se aşteaptă ca vânzările rea­li­za­te de Crăciun să fie mai mari decât cele din Vinerea Neagră. „Sărbătorile sunt o ocazie de consum mai importantă. Deşi aparent sunt megadiscounturi de Black Friday, la Crăciun preţurile sunt mai bune. Dacă în Vinerea Neagră am avut reduceri de 20%-30% la jucării, acum preţurile sunt reduse la jumătate. Promoţiile adevărate sunt de Crăciun. Consumatorii dispun de o gamă mai largă de oferte la mai multe categorii de produse şi nu sunt conditionaţi de disponibilitatea stocului pe anumite produse“, explică Dan Ostahie.
Jucătorii mai mici din piaţă, precum Oktal.ro sau PC Garage, se aşteaptă la vânzări similare. „Ţinând cont de faptul că vânzările realizate anul acesta, în ziua de Black Friday, s-au apropiat de cifra de un milion de euro, ne aşteptăm ca în preajma Crăciunului să avem vânzări la un nivel comparabil, dar poate puţin sub suma realizată la finalul lunii noiembrie“, declară Dan Dumitrescu, director general Oktal.ro.
La rândul lor, reprezentanţii PC Garage estimeză vânzările din săptămâna Crăciunului la acelaşi nivel cu cele din Vinerea Neagră. „Anul trecut Black Friday a fost mult mai puţin mediatizată, săptămâna dinainte de Crăciun l-a depăşit cu mult. Efectul său a fost resimţit abia în 2012, când estimăm să fie la acelaşi nivel cu săptămâna Crăciunului. Important e să comande din timp, pentru a nu fi întârziate livrările“, spun reprezentanţii PC Garage. 
Cele mai dorite cadouri
Conform mai multor studii efectuate luna aceasta, cei mai mulți români își doresc să găsească sub bradul de Crăciun telefoane mobile şi tablete. Pe locurile următoare în topul preferințelor vin jucăriile, ceasurile, parfumurile, laptopurile și bijuteriile.
În străinătate, cele mai populare cadouri vor fi tabletele, urmate de cărţi şi DVD-uri.