Black Friday sau Vinerea Neagră marchează debutul cumpărăturilor de Crăciun în Statele Unite. În fiecare an, în prima vineri după Ziua Recunoştinţei, americanii dau navală în magazine sau pe site-urile retailerilor pentru a cumpără produse, în special electronice. Precum Halloween sau Valentine’s Day, această „sărbătoare“ americană a fost preluată şi în ţara noastră. Denumirea Black Friday provine din Philadelphia, unde era folosită pentru a descrie traficul extrem de dificil creat după Ziua Recunoştinţei. În prezent, termenul are conotaţii economice, întrucât în această perioadă retailerii se aşteaptă să intre „pe negru“, adică să aibă profit, în comparaţie cu „pe roşu“, adică pierderi. Anul trecut, de Black Friday, 226 de milioane de americani au făcut cumpărături, suma medie cheltuită de aceştia ajungând la 399 de dolari. În total, în această zi, vânzările au totalizat 52,5 miliarde de dolari, potrivit National Retail Federation.
Black Friday by eMAG, marcă înregistrată
PC Garage, koyos.ro şi eMAG sunt singurele magazine online care s-au pregătit şi au organizat campanii de Black Friday anul trecut. Cu o zi înainte, companiile au anunţat adoptarea celebrului concept american – Black Friday. PC Garage anunţa că va oferi clienţilor săi discounturi valorice de până la 3.000 de lei la toate categoriile de produse, iar eMAG şi Flanco aveau pregătite reduceri la sute de produse electronice, electrocasnice, IT, dar şi la muzică, filme şi jucării. Celelalte magazine au fost luate prin surprindere, şi cu toate acestea au înregistrat vânzări duble în acea zi. „Este, probabil, cel mai interesant fenomen de cumpărături petrecut vreodată în România. Viralizarea online a informaţiilor despre promoţii s-a petrecut la o scară greu de imaginat şi fără niciun precedent. Informaţiile noastre din piaţă indică trafic şi vânzări de câteva ori mai mari decât într-o zi obişnuită la toate magazinele online româneşti din toate segmentele de piaţă, indiferent dacă şi-au anunţat sau nu participarea la Black Friday“, scria pe blogul eMAG, anul trecut, Radu Apostolescu, vicepreşedintele companiei.
BLACK FRIDAY sau nu? REDUCERI 50% la eMAG
Cel.ro, unul dintre cele mai cunoscute magazine online de la noi, nu a participat la Black Friday 2011. „Nu am participat deoarece am aflat doar cu câteva zile înainte de planurile concurenţei, care se pregătea de mai bine de patru luni. Cu toate acestea, traficul a fost de două ori mai mare, iar vânzările au crescut cu 20% faţă de o vineri obişnuită“, explică Tiberiu Pop, directorul executiv al companiei Corsar Grup, care administrează magazinul online Cel.ro. Alte magazine online nu au renunţat aşa uşor şi, în timp-record, şi-au făcut propriile lor campanii. Cei de la eMAG au fost deranjaţi de faptul că de Black Friday au profitat toate magazinele online de la noi şi au decis să înregisteze „Black Friday“ la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) ca marcă înregistrată. Astfel, niciun alt magazin online nu mai are voie să se folosească de acest termen în organizarea unor campanii de reduceri online.
Reduceri de până la 70%-80%
Anul acesta, Black Friday va fi pe 23 noiembrie şi majoritatea retailerilor şi-au anunţat participarea. Printre aceştia se numără Flanco, Altex, Domo, eMAG, Cel.ro, evoMAG, PC Garage, Oktal.ro, PCFun, Koyos.ro, F64 etc. „Black Friday de anul acesta va fi de cinci ori mai spectaculos. Ne aşteptăm la un trafic simultan de 200.000 de oameni, iar pe întreaga zi, la trei milioane de persoane. Anul trecut, ne-am pregătit la un trafic simultan undeva la 50.000 de oameni şi am avut 100.000 de persoane pe site. Este o provocare pentru noi. E ca şi cum s-ar derula o lună întregă într-o singură zi“, potrivit lui Iulian Stanciu, omul de afaceri care controlează eMAG, Flanco şi Network One Distribution.
La PC Garage, Black Friday va debuta la ora 00:00. „Am pregătit oferte din mai multe categorii, atât produse finite (laptopuri, telefoane, tablete etc.), cât şi componente şi accesorii. Stocurile vor fi de ordinul miilor, dar se pot epuiza repede, datorită cererii foarte mari pe care o aşteptăm în această zi. I-am obişnuit pe clienţii noştri cu reduceri de până la 70%-80% şi vom continua în aceeaşi notă“, a declarat Ioana Icsărescu, specialist marketing PC Garage. În ceea ce priveşte capacitatea site-ului de a susţine numărul mare de utilizări, Icsărescu a declarat: „Avem servere noi special pentru acest eveniment şi ne aşteptăm să facă faţă cu brio. De asemenea, onorarea comenzilor este o prioritate pentru noi, nu vom fixa preţuri-fantomă pentru stocuri foarte limitate, cum au mai fost cazuri pe diverse site-uri“. La cel.ro, cea mai mare reducere va ajunge la 70%, iar stocul va fi de ordinul sutelor la majoritatea reperelor, astfel încât internauţii vor trebui să fie pe fază pentru a prinde un TV, un laptop, un telefon mobil sau un aparat foto. Koyos.ro va da startul la reduceri la ora 6:00 dimineața. „Noutatea este participarea site-ului www.sigmanet.ro și a showroomului Sigmanet.ro din Știrbei Vodă. Reduceri vor fi aplicate la toate categoriile de pe site; în plus, în acest an an avem și categorii participante noi, precum electrocasnicele mari și produsele pentru baie. Reducerile variază și ajung pentru unele produse până la 80%“, spune Dana Iorga, director general Koyos.ro.
„Black Friday” la concerte!
Anul acesta, la Black Friday participă şi F64. „Vom oferi clienţilor noştri reduceri atât în ziua de 23 noiembrie, cât şi pe parcursul weekendului. Vom da startul campaniei la ora 00:00“, spune George Nicolae, head of creative F64. Reducerile se vor aplica la aparatele foto compacte şi la aparatele mirrorless, una dintre categoriile de echipamente cele mai căutate. „Vom avea reduceri substanţiale de până la 50% la mai multe categorii de produse, nu doar la una singură, tocmai pentru că ne dorim să oferim pasionaţilor de fotografie cât mai multe opţiuni“, adaugă Nicolae.
Frica de concurenţă
Retailerii americanii anunţă chiar şi cu o săptămână înainte produsele care vor fi la reducere. Walmart, cel mai mare retailer din lume, a împărţit deja pliantele cu produsele aflate în promoţie de Black Friday, astfel încât americanii ştiu deja ce să cumpere şi de unde. Astfel, o tabletă Nook Color se va comercializa cu 99 de dolari – reducere de 50 de dolari – iar un ultrabook Acer va costa doar 499 dolari. De asemenea, tableta iPad 2, care în mod normal costă 399 de dolari, va costa cu 75 de dolari mai puţin. Cei care vor cumpăra telefoanele mobile Galaxy S III, HTC One X şi Droid Razr M vor primi un voucher de 100 de dolari. La noi, retailerii ţin secrete ofertele de teama concurenţei. Cele mai căutate produse vor fi televizoarele, laptopurile şi telefoanele mobile, dar având în vedere stocurile limitate, pregătiţi-vă să vă treziţi devreme pe 23 noiembrie, în Vinerea Neagră.