Dezvoltarea urbană din ultimii şapte ani a mers în paralel cu creşterea constantă a numărului de maşini şi a condus inevitabil la sufocarea traficului din Bucureşti. Chiar dacă în perioada de expansiune, investitorii imobiliari au construit peste 110.000 de locuri de parcare, problema nu este nici pe departe de a fi rezolvată.
Dezvoltatorii ansamblurilor rezidenţiale mari, cu peste 100 de locuinţe, finalizate în ultimii ani la nivelul Bucureştiului, au realizat circa 12.000 de locuri de parcare, la care dacă adăugăm cele 31.500 de parcaje create de centrele comerciale şi alte circa 48.500 de spaţii create de dezvoltatorii clădirilor de birouri, numărul acestora ajunge la circa 110.000 de locuri, conform unei analize realizate de Capital. Parcările publice create de autorităţile locale ale Bucureştiului sunt dimensionate pentru circa 200.000 de vehicule, de unde rezultă că stocul total de parcări este de 310.000, adică în jur de patru maşini pe un loc de parcare.
Dacă parcările create de primării sunt accesate în schimbul unei sume „modice“, când vine vorba de spaţiile amenajate de dezvoltatori costurile se ridică la cer. Sumele solicitate de dezvoltatori diferă în funcție de amplasarea spațiului respectiv (suprateran sau subteran), dar și de complexul rezidențial în care se află. În zona Lujerului, de exemplu, prețul unui loc de parcare în incinta ansamblului Quadra 2, dezvoltat de Conarg, ajunge la 3.500 euro în parcarea exterioară și 5.000 euro în parcarea interioară.
Conform datelor Proiecte.biz, diferențe de preț se observă și pentru spații de parcare aflate în ansambluri rezidențiale diferite, dar aflate relativ în aceeași zonă a orașului. Un exemplu în acest sens este cartierul Titan. Dacă locatarii din ansamblul Evocasa Armonia (Adama) plătesc 8.000 euro pentru un loc de parcare subteran, cei din complezul Răsărit de Soare (Conarg) scot din buzunar 2.700 euro pentru un loc la suprafață sau 4.500 euro pentru unul aflat la demisol.
În cazul unui cartier peste medie, cum este Pipera, prețul unui loc de parcare păstrează standardul: în incinta complexului Citylights Pipera (dezvoltat de Incredo), achiziționarea unui loc de parcare în subteran îl costă pe locatar 8.000 euro.
Opţiuni de plată
Blocajul din piaţa rezidenţială a determinat tot mai mulţi dezvoltatori de locuinţe să vină cu variante alternative de achiziţionare a locului de parcare, în caz că acesta nu a fost inclus în preţul unităţii locative. Unele ansambluri oferă varianta plății eșalonate sau a închirierii spaţiului pentru maşină. Ansamblurile Răsărit de Soare sau Quadra 2 pun la dispoziția celor interesați posibilitatea achitării în rate a locului de parcare, plătind inițial un avans de 5% din valoare și apoi o rată de 30 euro/lună pentru un loc aflat în exterior sau 50 euro/lună pentru varianta în interior.
O altă opțiune este închirierea locului de parcare din incinta ansamblului rezidențial în care locuiești. Dezvoltatorul imobiliar Domus Stil apelează la această variantă pentru clienții proiectelor rezidențiale Rin Grand Residence și Confort City. Dacă în cazul primului chiria pe lună este de 120 lei într-o parcare supraetajată, în cazul celui de-al doilea, vorbim de chirii anuale de 600 lei pentru parcarea supraterană și 785 lei pentru cea subterană. Și locatarii din Citylights Pipera au la dispoziție varianta închirierii, în schimbul a 35 euro/ lună.