Lucrările la metroul din Cluj-Napoca au fost oprite temporar, după ce inginerii au descoperit că terenul din zona stației Teilor prezintă un risc ridicat de surpare. Pentru a preveni alunecarea unui deal din apropiere, specialiștii au propus o soluție tehnică de consolidare, care implică forarea a 94 de piloți la o adâncime de 25 de metri.
Deși măsurile de siguranță sunt deja în desfășurare, momentul reluării săpăturilor rămâne incert. Autoritățile susțin că, pentru moment, nu se iau în calcul costuri suplimentare, însă situația va fi monitorizată atent pe parcursul lucrărilor.
Probleme de stabilitate a terenului la stația Teilor din Cluj-Napoca
În timpul săpăturilor efectuate la metrou, pentru construcția stației Teilor, inginerii au constatat că terenul din zonă este instabil și prezintă un risc ridicat de alunecare.
Pentru a preveni o eventuală surpare a dealului din apropiere, s-a decis implementarea unei soluții tehnice specifice lucrărilor realizate pe terenuri în pantă.
Specialiștii în geotehnică au stabilit că stabilizarea se va realiza prin instalarea a 94 de piloți forați la o adâncime de 25 de metri.
Loretta Batali, profesor de inginerie geotehnică, a explicat importanța acestei metode:
„Pentru ca acest ecran de piloți să lucreze unitar, este nevoie ca capetele lor să fie prinse într-o grindă de coronamente sau grindă de solidarizare din beton armat.
Aceasta va prelua împingerea pământului, care are tendința de a luneca, oprind deplasările terenului”, explică ea.
Posibile întârzieri în calendarul lucrărilor
După finalizarea acestei etape de consolidare, se va putea trece la săparea tunelului, cu condiția să nu apară și alte probleme neprevăzute.
Autoritățile locale afirmă că, deocamdată, costurile suplimentare nu sunt luate în calcul, dar monitorizarea atentă a proiectului va determina dacă sunt necesare ajustări financiare.
Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, a declarat:
„Deocamdată nu s-a pus problema costurilor suplimentare, dar în executarea proiectului vom face aceste echilibrări de costuri. Repet, deocamdată”.
Alte provocări întâmpinate în construcția metroului
Aceasta nu este prima dificultate majoră întâmpinată în dezvoltarea infrastructurii subterane a Clujului. În anul 2021, în timpul studiilor geotehnice, a fost descoperită o altă problemă semnificativă.
Specialiștii au identificat depozite mari de sare în zona unde metroul va face legătura cu trenul metropolitan care va ajunge până la aeroportul orașului.
Proiectul metroului din Cluj-Napoca are o valoare totală estimată la 2,7 miliarde de euro și presupune realizarea unei linii subterane cu 19 stații și un depou suprateran.
Anul trecut, în oraș au ajuns utilajele specializate pentru săpături, însă acestea nu au fost încă asamblate, fiind în prezent protejate sub folie.
Termenul de finalizare a lucrărilor rămâne stabilit pentru anul 2031, dar noile provocări ar putea influența desfășurarea proiectului.