„Canalul Suez este una dintre cele mai aglomerate rute comerciale din lume, iar acest blocaj are mari implicații asupra comerțului global, inclusiv a celui cu GNL, transporturile unuia dintre cei mai mari producători de GNL din lume – Qatarul – către Europa trecând în totalitate pe acolo”, a spus el.
În 2020, aproape 260 de încărcături de GNL (gaz natural lichefiat) au fost trimise din Qatar în Europa prin intermediul canalului Suez sau o medie de cinci vase pe săptămână. Datele arată că în prezent există trei metaniere încărcate în Golful Suez care așteaptă să treacă în Mediterană și care inițial trebuiau să ajungă la terminalele europene de regazificare în prima săptămână a lunii aprilie, potrivit Riviera.
Există, de asemenea, cel puțin alte două nave în Marea Arabiei care se îndreaptă spre Canalul Suez. Aceste încărcături au o capacitate combinată de mai mult de 1m m3 de GNL sau aproape de 0,5 m tone care nu pot fi livrate cumpărătorilor lor europeni.
Conform Rystad Energy, „Navele de dragaj sunt deja operaționale și încearcă să sape în jurul navei gigant pentru a elibera traseul”, a spus dl Torres, dar potrivit rapoartelor preliminare ale salvatorilor, canalul ar putea rămâne blocat timp de câteva săptămâni.”
Luând în calcul o medie de cinci nave pe săptămână, domnul Torres a declarat că aproximativ 1 m tone de GNL ar putea fi întârziate pentru livrare în Europa dacă blocajul va dura două săptămâni. În cel mai rău caz, în care canalul ar rămâne blocat timp de patru săptămâni, 2 milioane de tone de GNL vor fi livrate cu întârziere.
Durata călătoriei Suez – Europa de nord-vest (de exemplu, Isle of Grain din Marea Britanie) durează aproximativ 9 zile la o viteză medie de 15 noduri. Traseul complet din Qatar în Europa de nord-vest durează aproximativ 17 zile, iar traseul alternativ în jurul Capului Bunei Speranțe ar dura mai mult de 30 de zile, făcând această opțiune neviabilă, cel puțin pentru moment. „Chiar dacă traseul este eliberat în decurs de o săptămână, există o coadă mare de nave care așteaptă să tranziteze canalul, astfel încât întoarcerea la fluxul normal va dura ceva timp”, a subliniat dl. Torres.
El a declarat că principalii beneficiari ai blocării aprovizionării cu GNL de la sud de Suez, ar putea fi Rusia și SUA. „Având în vedere că livrările prin conducte din Europa sunt în prezent sub capacitatea maximă, capacitatea rusă ar putea contribui la o anumită flexibilitate, astfel încât blocajul va duce în mod inevitabil la creșterea prețului la gaze în Europa”, a spus el.
„Va fi interesant de văzut dacă SUA va încerca să beneficieze de închiderea Suezului, deoarece încărcăturile de la instalațiile sale de export ar putea ajunge în Europa mult mai repede decât o navă care pornește din Orientul Mijlociu și care ar ocoli Africa”, a observat dl Torres.
Sursa foto: Twitter