Blocarea contului, sperietoare pentru actualizarea datelor personale

Clienţii băncilor comerciale din România sunt obligaţi, în conformitate cu o normă a Băncii Naţionale, să îşi actualizeze datele personale. În caz contrar, riscă să li se blocheze conturile. Capital.ro vă prezintă lista băncilor care vor restricţiona accesul la conturi dacă nu vă actualizaţi datele, precum şi ziua-limită până la care puteţi să vă actualizaţi datele personale. „Instituţiile de credit trebuie să adopte norme interne de cunoaştere a clientelei

Clienţii băncilor comerciale din România sunt obligaţi, în conformitate cu o normă a Băncii Naţionale, să îşi actualizeze datele personale. În caz contrar, riscă să li se blocheze conturile. Capital.ro vă prezintă lista băncilor care vor restricţiona accesul la conturi dacă nu vă actualizaţi datele, precum şi ziua-limită până la care puteţi să vă actualizaţi datele personale.

„Instituţiile de credit trebuie să adopte norme interne de cunoaştere a clientelei care să prevină folosirea instituţiei pentru desfăşurarea unor activităţi ce au ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism”, prevede Regulamentul nr. 9 din 03/07/2008 elaborat de către Banca Naţională a României.

Conform documentului menţionat, normele de cunoaştere a clientelei, elaborate de fiecare instituţie de credit, „trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi întinderii activităţii acesteia şi să fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii financiar-bancare şi la gradul de risc al produselor şi serviciilor oferite”.

Normele BNR: „Monitorizarea permanentă a tranzacţiilor suspecte”

Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să includă cel puţin urmatoarele elemente:

• politica de acceptare a clienţilor prin care să se stabilească cel puţin categoriile de clientelă pe care instituţia îşi propune să le atragă, procedurile graduale de acceptare şi nivelul ierarhic de aprobare a acceptarii clienţilor în funcţie de gradul de risc asociat categoriei în care sunt încadraţi, tipurile de produse şi servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă;

• proceduri de identificare şi de monitorizare permanentă a clienţilor pentru încadrarea acestora în categoria de clientelă corespunzatoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelă în alta;

• conţinutul măsurilor-standard, măsurilor simplificate şi măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei pentru fiecare dintre categoriile de clientelă şi de produse ori tranzacţii supuse acestor măsuri;

• proceduri de monitorizare permanentă a operaţiunilor derulate de clienţi în scopul detectării tranzacţiilor neobişnuite şi tranzacţiilor suspecte;

• standardele pentru angajare şi programe de pregatire a personalului în domeniul cunoasterii clientelei.

Adrian Vasilescu: „Proceduri sunt valabile în toată Europa”

Aplicarea acestor măsuri este impusă de către Comisia Europeană şi este valabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene, a declarat pentru capital.ro consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu.

Acesta a dezvăluit pentru capital.ro că Banca Naţională a decis prelungirea termenului de aplicare a acestei norme. „Banca Naţională a propus prelungirea termenului de aplicare. Este o chestiune mai complicată. Aplicarea diferă de la o bancă la alta. Una este să ai 9 milioane de conturi şi alta este să ai câteva sute de mii”, a comentat pentru Adrian Vasilescu.

„Dacă ai 9 milioane de clienţi nu poţi, totuşi, să trimiţi 9 milioane de SMS-uri sau 9 milioane de scrisori. Atunci adopţi măsurile care pot fi mai eficiente, una dintre acestea fiind blocarea conturilor. Fiecare se descurcă cum poate”, a conchis oficialul BNR.

Veniturile şi sursa lor

În urma unei succinte anchete efectuate de către capital.ro, se poate afirma că actualizarea datelor nu durează mai mult de 5 minute. Evident, acest termen se poate modifica în funcţie de cât de aglomerat este sediul băncii! Procedura în sine nu implică altceva decât completarea unui aşa-numit „Formular de actualizare”.

În afară de informaţiile standard, cum ar fi numele, adresa sau  locul de muncă se mai solicită date despre veniturile obţinute şi despre volumul preconizat al tranzacţiilor care urmează a fi efectuate prin contul respectiv.

Vi se va solicita, de asemenea, să menţionaţi eventualele relaţii cu banca la care aveţi deschis contul ori dacă sunteţi beneficiarul real al fondurilor depuse în cont sau dacă altcineva va beneficia de aceste fonduri, precum şi sursa banilor.

Apare, de asemenea, o rubrică nouă, numită „persoană expusă public”, care se referă, în general, la persoane care deţin o funcţie de demnitate publică, cum ar fi miniştri, parlamentari, membri ai Curţii Constituţionale sau ai Curţii de Conturi, precum şi rudele de gradul I ale acestora, respectiv soţul/soţia, copiii, părinţii, ginerii şi nurorile.

Completarea acestor formulare se poate face în orice sucursală, cu unele excepţii, cum ar fi Banca Transilvania, care impune prezenţa în sucursala la care s-a deschis contul dacă au survenit modificări ale datelor declarate iniţial.

Termenele-limită pentru blocarea conturilor

capital.ro vă prezintă lista băncilor care vor restricţiona accesul la conturi dacă nu vă actualizaţi datele, precum şi ziua-limită până la care puteţi să vă actualizaţi datele personale.

Bancpost: 23 septembrie 2009
BCR: 30 septembrie 2009
Carpatica: 10 octombrie 2009
Libra Bank: 30 septembrie 2009
Raiffeisen Bank: 9 octombrie 2009

Există şi bănci care se prevalează de prelungirea termenului de aplicare, decisă de către BNR, astfel încât fie nu au impus un termen-limită, fie au stabilit un asemenea termen, dar au decis să nu blocheze conturile.

Credit Europe Bank: 14 octombrie 2009
Alpha Bank: până la 31 decembrie 2009
ATE Bank: nu a stabilit un termen limită
CEC: fără termen-limită
Banca Românească: 1 septembrie 2009
BRD: fără termen limită
Emporiki: oricând
Garanti Bank: fără termen
MKB Romexterra Bank: „Cu cât mai repede, cu atât mai bine”
Millennium Bank: fără termen
OTP: 30 septembrie 2009