A fost blocată decontarea medicamentelor pentru CCR. Un privilegiu de care s-au bucurat toți magistrații în ultimii 14 ani
În Comisia de buget-finanțe a Parlamentului, marți, a fost blocată decontarea din fonduri publice a medicamentelor pentru judecătorii Curții Constituționale (CCR), în valoare de 770.000 de lei.
Decizia a venit într-un context de scrutin asupra cheltuielilor publice, dar a stârnit controverse, mai ales în legătură cu un beneficiu mai larg care se aplică, de fapt, nu doar pentru membrii CCR, ci pentru toți magistrații din România.
Așadar, blocarea decontării a fost mai mult o măsură simbolică, întrucât magistrații au beneficiat de acest tip de asistență medicală din fonduri publice timp de 14 ani.
O reglementare veche, dar valabilă
Reglementarea privind decontarea serviciilor medicale pentru magistrați datează din 2010, când Guvernul a adoptat o hotărâre care stipulează că judecătorii, procurorii și alți funcționari din sistemul judiciar pot beneficia de asistență medicală gratuită, inclusiv medicamente și proteze, atât cât sunt activi, cât și după pensionare.
Aceste beneficii nu sunt limitate doar la magistrați, ci sunt extinse și asupra familiilor acestora, mai precis asupra soților și copiilor aflați în întreținerea lor.
În mod surprinzător, această hotărâre a fost modificată recent, în 2020, pentru a include dreptul de decontare a serviciilor medicale și pentru familiile celor care au activat în sistemul judiciar. Astfel, soțiile, soții și copiii pot beneficia de aceste facilități, iar drepturile sunt acordate pe întreaga perioadă a existenței pensiei, chiar și pentru magistrații pensionați.
Dreptul la decontarea serviciilor medicale, medicamentelor și protezelor prin HG 762/2010
Conform Hotărârii Guvernului 762/2010, dreptul la decontarea serviciilor medicale, medicamentelor și protezelor nu se limitează la magistrați, ci se extinde și la personalul auxiliar de specialitate din instanțele judecătorești, parchetele generale și alte instituții din cadrul sistemului de justiție.
De asemenea, grefierii și executorii judecătorești, chiar și cei care s-au pensionat înainte de 2000, beneficiază de aceleași drepturi. Legea definește clar „copii aflați în întreținere” ca fiind cei cu vârste de până la 18 ani, dar și tinerii cu vârste între 18 și 26 de ani, care urmează studii, precum și copiii cu dizabilități care nu au venituri proprii.
Astfel, întreaga rețea judiciară beneficiază de gratuități în ceea ce privește serviciile de sănătate, iar magistrații au avut întotdeauna dreptul să își deconteze medicamentele și tratamentele medicale. Totuși, în 2025, Guvernul a introdus o modificare importantă, stipulând că serviciile de sănătate și medicamentele pot fi decontate doar pe baza unui bilet de trimitere sau a unei rețete medicale, cu excepția serviciilor de medicină dentară. Aceasta aduce o restricție semnificativă în ceea ce privește modul de accesare a acestor drepturi.
Prevederile din Hotărârea Guvernului 762/2010
„În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 25 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 67 alin. (2) şi al art. 68^1 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1) Prezenta hotărâre reglementează condițiile de acordare gratuită a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru: a) judecători, procurori, personalul asimilat acestora potrivit art. 87 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție, în activitate sau pensionari; b) personalul auxiliar de specialitate și personalul conex din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor, în activitate sau pensionari, precum și soțul sau soția și copiii aflați în întreținerea acestora; c) executorii judecătorești pensionați anterior intrării în vigoare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Prin „copii aflați în întreținere” se înțelege: a) copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii cu vârsta între 18 și 26 de ani, dacă sunt elevi, ucenici sau studenți și nu realizează venituri din muncă, precum și absolvenții de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni; b) copiii încadrați în grade de invaliditate, pe toată durata invalidității, dacă nu au venituri proprii.
Art. 2
(1) Categoriile de persoane prevăzute la art. 1 beneficiază în mod gratuit de asistență medicală, medicamente și proteze, în condițiile prezentei hotărâri, ale Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ale contractului-cadru anual privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate și ale normelor de aplicare a acestuia.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) se face în condițiile respectării dispozițiilor legale privind plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.Art. 3
(1) Serviciile medicale se acordă de către furnizori evaluați și autorizați conform legii și cuprind:
a) servicii medicale profilactice;
b) servicii medicale în caz de boală, constând în: asistență medicală primară, asistență medicală ambulatorie de specialitate și asistență medicală spitalicească;
c) servicii medicale de urgență și transport sanitar;
d) servicii de medicină dentară;
e) servicii medicale de recuperare-reabilitare a sănătății;
f) servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;
g) proteze destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale.”
Reglementarea acestei gratuități nu a fost modificată de-a lungul anilor
Deși reglementarea acestei gratuități nu a fost modificată semnificativ de-a lungul anilor, măsurile actuale sunt întâmpinate cu critici, mai ales în contextul actual în care decontarea medicamentelor pentru CCR a fost blocată. Unii consideră că aceste privilegii sunt nepotrivite, mai ales într-un moment în care sistemul de justiție este deja afectat de multe probleme de transparență și de încredere publică.
Blocarea decontării medicamentelor pentru judecătorii CCR nu a fost un act izolat, ci o acțiune ce reflectă o tendință mai largă de revizuire a cheltuielilor publice, în special în ceea ce privește beneficiile acordate unei categorii profesionale privilegiate.
Deși în această situație s-a luat o decizie pentru a limita utilizarea fondurilor publice în mod discreționar, în continuare se pune întrebarea: dacă acest tip de beneficii este sustenabil pe termen lung, în condițiile în care există o percepție larg răspândită că magistratura se bucură de un statut preferențial.
Cetățenii de rând nu au aceleași drepturi cu magistrații
Aceste beneficii nu sunt doar o chestiune de drept, ci și de imagine publică. În timp ce magistrații beneficiază de asistență medicală completă și protecție financiară în cazul unor nevoi medicale, acest sistem creează un decalaj între justiție și cetățenii de rând care nu au aceleași drepturi.
De asemenea, modificările recente ridică semne de întrebare cu privire la transparența și echitatea sistemului judiciar, în condițiile în care magistrații și familiile lor beneficiază de privilegii considerabile față de restul populației.
Pe de altă parte, susținătorii acestor reglementări susțin că beneficiile acordate sunt perfect justificate de natura responsabilităților din sistemul judiciar, care implică un stres și o presiune considerabilă. Totuși, aceste privilegii, disponibile doar unei părți a populației, generează o frustrare semnificativă și nemulțumiri în rândul celor care nu beneficiază de aceleași avantaje.