fiecarui oras. Prea multe masini intr-un sector al Capitalei sau intr-un oras mare, iar majoritatea parcate pe trotuare sau pe marginea drumului? Nici o problema, prin taxe adecvate, aceasta problema va fi rezolvata printr-o taxa mai mare. Atunci, ce fel de masina isi cumpara fiecare si cate masini isi poate permite o familie va fi decis si in functie de taxele de parcare. Taxe de parcare sau chirii pentru garaje exista si in acest moment si se plateau si inainte de 1989. Doar ca in evidenta primariilor exista doar cele inventariate atunci si platesc taxe de inchiriere doar persoanele care au fost „prinse” in arhivele Fiscului de atunci. Hotararea de Guvern nr. 955/iulie 2004 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local stabileste ca parcarile de resedinta sunt toate zonele de pe o raza de 30 de metri de langa blocuri si ca pentru fiecare astfel de spatiu ocupat trebuie platit. Fiecare proprietar va fi obligat sa afiseze pe parbrizul masinii dovada platii acestei taxe, fie ca este un abonament/autorizatie pe perioada nelimitata, fie ca este tichet de parcare pe perioada limitata. Pe carosabil se va putea parca doar in locurile amenajate de Politia Rutiera, marcate special, majoritatea cu taxa.Mihai Mereuta, director al Fundatiei Actiunea Civica, o organizatie care reprezinta interesele asociatiilor de proprietari, considera ca noile masuri sunt corecte si erau necesare in conditiile actuale din Romania. Doar ca decizia privind atribuirea locurilor de parcare ar trebui sa se faca in cadrul asociatiilor de proprietari, nu prin licitatiile primariilor. Aceasta prevedere, considera Mihai Mereuta va stopa extinderea parcarilor private si in zonele rezidentiale, care trebuie sa apartina locatarilor. „Mereu apar firme care doar ingradesc cu lanturi o parcare si cer bani pentru asta”, adauga Mihai Mereuta. Aceste taxe de parcare sunt surse importante de venituri pentru administratiile locale. In Olanda, de exemplu, fiecare ora de parcare (in parcarile amenajate din fata birourilor, dar chiar si pe trotuarul din fata caselor) costa intre 0,7 si 1,5 euro, fiind taxate si noptile, ceea ce inseamna ca un proprietar pentru fiecare masina trebuie sa plateasca minimum 168 de euro/saptamana. O varianta ar fi un abonament anual de la primarie, care costa in medie 2.000 de euro (difera de la oras la oras), dar pentru orasele mari exista liste lungi de asteptare pentru obtinerea lor. Drept pentru care, Olanda are un popor de biciclisti. In Paris, o ora intr-o parcare poate sa coste intre 0,5 si doi euro, in functie de zona si de proprietarul parcarii, dar si in aceste conditii parcarile sunt arhipline, mai ales in cursul verii.In maximum un an-doi si noi romanii vom fi nevoiti sa luam in serios aparatele de taxat din parcarile private sau ale primariilor. Important in acel moment va fi ca fiecare primarie sa dispuna de inspectori, care sa verifice existenta acestor autorizatii si abonamente, iar licitatiile pentru locurile de parcare dintre blocuri sa se faca transparent si, in masura in care se poate, cu niste amendamente sociale, pentru pensionari sau alte categorii de persoane defavorizate. Altfel, un loc de parcare din fata unui bloc cu peste 200 de apartamente ar putea sa ajunga de zece-douazeci de ori mai scump decat cuantumul de pornire a licitatiilor.

Ploiestenii au cel mai bine pus la punct sistem de colectare a taxelor de parcare
Cu toate ca pentru multe primarii aceasta noua reglementare este doar in faza de discutii in consiliile locale, pentru alte localitati ea se aplica de anul trecut, modelul fiind copiat dupa alte tari europene. De exemplu, in Ploiesti, au si fost stabilite tarifele pentru acest an si pentru anul viitor, 2005. Astfel, taxa pe zi pentru un loc de parcare este diferentiata pe zone si pe categorii de masini. In centru, pe zi, pentru un autoturism taxa este de 1.000 de lei (ceea ce inseamna peste trei milioane si jumatate pe an), iar la periferie de 800 de lei, iar pentru un autovehicul mai mare ea poate ajunge si pana la 5.000 de lei pe zi in zona centrala. Tot printr-o hotarare de consiliu, administratia locala din Ploiesti a stabilit si cuantumul pentru parcarea ocazionala cu plata, care trebuie sa fie de maximum 100.000 de lei/zi.