Ce au în comun Randy Baseler, vicepreşedinte al firmei Boeing, Jonathan Schwartz, CEO Sun Microsystems şi Bob Lutz, Vice Chairman General Motors? La prima vedere, toţi au dat în mintea adolescenţilor şi au creat jurnale personale pe internet. Managerii români au curajul să le urmeze exemplul?
Tot mai mulţi manageri de top au început să folosească jurnalele online ca pe instrumente de marketing şi relaţii publice. Aceştia se adaptează noilor canale de comunicare ce câştigă rapid adepţi la nivel mondial. Într-un studiu publicat luna aceasta de Forrester Research, se arată că în Europa există peste patru milioane de persoane care şi-au creat jurnale online şi pe care le actualizează în mod constant. Numai un procentaj foarte mic din acestea sunt folosite, însă, pentru comunicarea de afaceri.
Fenomenul care a cuprins întreaga lume a fost adoptat repede şi în România. „Cred că în acest moment există în jur de 5.000 de bloguri scrise de români, dintre care între 1.500 şi 2.000 sunt actualizate constant“, spune Cristian Manafu, consultant media şi internet. El apreciază că ritmul de creştere este foarte mare în ţara noastră şi se aşteaptă ca numărul blogurilor să se dubleze până la jumătatea anului viitor.
Crearea de jurnale îi ajută pe manageri să determine o identitate mai bună a firmei, să comunice mai bine cu piaţa şi să îşi creeze relaţii cu alţi manageri. Andrei Vlagali a urmat un master în Administrarea Afacerilor în Statele Unite, iar după absolvirea şcolii, s-a întors în România şi a înfiinţat o firmă ce oferă servicii de curăţenie. El a conceput jurnalul online încă de la pornirea afacerii, pentru a crea o identitate mai bună atât pentru firmă, cât şi pentru omul care a fondat-o. „Ideea de blog mi-a venit când m-am gândit cum aş putea să evit rigiditatea clasică a site-ului unei companii şi cum aş putea să îi fac pe cititori şi pe clienţi să cunoască mai bine managerul din spatele companiei“, declară Andrei Vlagali, director general al firmei Clean Leader.
În prezent, multe firme se concentrează numai pe maximizarea profitului şi a cotei de piaţă şi uită să stabilească o comunicare sinceră cu piaţa. Din această cauză, oamenii de afaceri care reuşesc să comunice simplu, de la „om la om“ cu clienţii şi cu partenerii pot aduce beneficii mari firmei lor. „Blogul poate ajuta un manager să fie privit ca om şi nu ca funcţie, apropiindu-l de ceilalţi. Acesta este, în opinia mea, un câştig de imagine semnificativ“, spune Ştefan Liuţe, strategy director al firmei Grapefruit şi proprietar al unui blog despre branding.
O cauză care influenţează negativ comunicarea multor manageri de top cu clienţii este utilizarea excesivă de către aceştia a informaţiilor filtrate de subalterni sau de reprezentanţii mass media. Folosirea jurnalului online, în acest context, îl poate ajuta pe manager să stabilească o comunicare directă cu clienţii finali şi să afle problemele pe care aceştia le consideră importante. „Prin folosirea blogului, managerii coboară din «turnul de fildeş» în mijlocul clienţilor şi al pieţei“, consideră Mădălin Matica, Director DotCommerce România. Acesta adaugă că „blogul DotCommerce este unul dintre principalele canale de comunicare ale noastre cu piaţa online“.
Un beneficiu direct al întreţinerii unui jurnal online este şi posibilitatea de a cunoaşte alţi oameni de afaceri. Pentru că, de cele mai multe ori, blogerii, după ce interacţionează între ei o perioadă în spaţiul virtual, se întâlnesc şi în realitate. „Este mult mai uşor să stabileşti o legatură cu un om pe care îl citeşti zilnic, care te citeşte zilnic şi cu care deja discuţi în mediul virtual. Blogul facilitează fantastic înfiriparea de noi relaţii“, spune Vladimir Oane, director general al firmei Metromind.
Jurnalele online sunt folosite şi pentru a diferenţia strategia firmei de cea a competitorilor. „Blogul creează o imagine unică firmei mele, este un element foarte important, ce nu poate fi reprodus de către concurenţă“, spune Andrei Vlagali.
Analiştii Forrester estimează că această metodă de comunicare va fi folosită din ce în ce mai mult în viitorul apropiat, la nivel internaţional, de către manageri. Această tendinţă se va înregistra şi în România.