În mare vogă printre tineri, blogurile încep să atragă atenţia companiilor interesate de promovare. Deşi bugetele alocate sunt destul de mici, acest nou suport media poate aduce beneficii importante la nivel de imagine.
După o încercare neconcretizată de a lansa în 2006 un proiect de publicitate pe bloguri, Răzvan Varabiescu, managing director la agenţia Media Direction, a iniţiat în această toamnă o campanie pe bloguri pentru compania Automobile Dacia. Terenul era deja pregătit pentru că, de două luni, se conturase în jurul lui Vali Petcu, proprietarul jurnalului online zoso.ro, o reţea de 13 bloggeri care aşteptau clientul de publicitate potrivit. Promovarea Dacia Logan pe bloguri a fost integrată într-o campanie mai amplă, în care s-au folosit şi mijloace de comunicare tradiţională, precum TV, radio şi presă, toate acestea ducând către site-ul logankissfm.ro, creat special pentru acest proiect. Site-ul a găzduit, practic, concursul care a stat la baza campaniei, prin care se câştigau cinci vehicule Dacia Logan Kiss FM, create în serie limitată. Accentuarea laturii online, inclusiv folosirea blogurilor, se datorează faptului că Dacia a vizat prin această campanie să atragă tinerii, un segment de public ce nu mai poate fi atins prin mediile clasice, explică reprezentanţii companiei de automobile.
Astfel, timp de trei săptămâni, pe blogurile alese au rulat bannere publicitare, coroborate cu materiale postate de bloggeri, care făceau trimitere la site-ul concursului. Cele 13 site-uri, care, potrivit lui Vali Petcu, au circa 12.000 de vizitatori unici, au atras sute de mii de afişări. În acest fel, pentru o sumă estimată pe piaţă la mai puţin de 5.000 de euro, costul aproximativ a două-trei pagini de publicitate într-o revistă de calitate, Dacia a beneficiat de popularizarea brandului şi îmbunătăţirea imaginii, dar şi de creşterea vânzărilor, cifră pe care reprezentanţii companiei nu doresc să o dezvăluie. De asemenea, dacă se ţine cont de faptul că cel mai „vârstnic“ câştigător din campanie are 38 de ani, se poate spune că a fost atins obiectivul propus de întinerire a targetului, adaugă Varabiescu.
Bugetele alocate publicităţii pe blog sunt încă modeste
Tot pe bloguri a ales şi IBM să se promoveze cu ajutorul agenţiei OgilvyOne România. Pentru a populariza şase produse adresate companiilor, s-au ales circa zece bloguri specializate pe IT, unde au rulat bannere ce trimiteau către site-ul IBM. Rata de click (raportul procentual dintre numărul de click-uri pe bannerul publicitar şi numărul de afişări ale bannerului) a campaniei a fost de circa opt ori mai mare decât media obţinută în mod normal pe internet.
Includerea blogurilor în campaniile de marketing are loc în contextul în care, în 2006, numărul de bloguri din lume era de 60 de ori mai mare decât în 2003.
Companiile îşi îndreaptă atenţia către bloguri nu numai pentru că au succes în rândul publicului tânăr, ci şi pentru că au o componentă de relaţii publice bine dezvoltată prin generarea discuţiilor şi crearea comunităţilor în jurul unui brand. Dacă Ionuţ Oprea, managing partner la Blog Agency, susţine că blogurile permit o segmentare mult mai detaliată a publicului ţintă, Adrian Alexandrescu, director al diviziei de comunicare One-to-One din cadrul OgilvyOne, este de părere că relaţia cu blogosfera este echivalentul PR-ului de astăzi. Din partea iLeo Buzz, Cosmin Năstasă apreciază că, spre deosebire de publicitatea clasică, blogul are avantajul înregistrării imediate a părerilor celor care sunt expuşi mesajului. Chiar dacă la nivel cantitativ audienţa unui blog nu poate fi comparată cu a televiziunii sau a radioului, prezenţa în acest mediu selecţionează potenţiali clienţi cu o părere clară asupra produsului, adaugă Năstasă. În sprijinul declaraţiilor oamenilor de comunicare vin sondajele, care relevă că principalul factor care îi determină pe cumpărători să încerce un anumit produs este recomandarea (studiul Shopper Trends 2006, realizat de Nielsen).
În aceeaşi măsură în care poate ajuta imaginea unei mărci, un blog îi poate aduce şi prejudicii. Discuţiile de pe bloguri nu pot fi controlate, astfel că o companie trebuie să îşi asume riscul unui feedback negativ. Pe de altă parte, comunitatea bloggerilor nu este organizată. Prima campanie locală de promovare pe bloguri, care a fost câştigată în urma unei licitaţii de site-ul marketonline.ro, în schimbul a peste 9.000 de euro donaţi unui ONG, s-a lovit de această problemă. Mugur Cosmin Frunzetti, managing partner al marketonline.ro, susţine că, din cauză că nu a fost semnat niciun contract cu cei 50 de bloggeri doritori să se implice în campanie, aceştia din urmă nu şi-au îndeplinit promisiunile iniţiale. Frunzetti va continua însă să colaboreze cu blogurile, dar organizat. O astfel de formă de organizare este Blog Agency, un shop de marketing şi comunicare online specializat pe crearea de bloguri profesioniste pentru companii sau persoane, dar şi pe conceperea de campanii pe jurnalele online.
Prin urmare, premisele pentru anul viitor sunt bune, mai ales că mai multe companii, printre care se spune că se numără şi Alka, s-au arătat interesate să investească în promovarea pe bloguri. Deocamdată, bugetele alocate publicităţii pe bloguri variază între 5% şi 10% din investiţiile pe online, însă Cosmin Năstasă estimează că pentru 2008 atingerea unui prag de 10% din totalul pieţei de online este un obiectiv onest. La nivel mondial, 14% din bugetele online merg către bloguri.
Bloggerul român
Cel mai probabil, persoana care stă în spatele unui blog are între 21 şi 25 de ani, este bărbat, are studii superioare, lucrează în IT&telecom şi petrece mult mai mult timp ìnavigând“ pe internet decât în faţa televizorului, arată RoBloggers Survey 2007.
Sondajul, iniţiat şi realizat de Cristian Manafu şi Carmen Holotescu, în rândul a 702 bloggeri, mai arată că cei mai mulţi dintre chestionaţi activează în IT&telecom (21%), în timp ce 13% sunt studenţi, un alt procent similar lucrând în media.
Mai bine de un sfert dintre bloggeri au inclus deja reclamă pe site-ul lor, alte 48 de procente sunt dispuşi să accepte, în timp ce 15% susţin că nu vor pune niciodată reclamă. Important este că o cincime dintre bloggeri ar scrie contra cost.
Cele mai multe jurnale online sunt pagini personale, urmate de cele specializate pe tehnologie, marketing, artă şi cultură.
Bloguri care conteaza
200 de jurnale online din România pot fi luate în calcul pentru o campanie publicitară, datorită traficului şi influenţei pe care o au. Numărul blogurilor autohtone depăşeşte câteva zeci de mii, însă cele care pot fi considerate active sunt în jur de 10.000.