Cu câţiva ani în urmă, un neamţ venit în oraşul Cambridge din statul american Massachusetts, nemulţumit de străzile pline de gropi şi trotuarele denivelate, s-a declarat uimit de faptul că locuitorii bogaţi şi educaţi din zonă tolerează un astfel de mediu sărăcăcios. "Parcă ar fi o ţară din lumea a treia", a fost constatarea lui.
Totuşi, în Statele Unite această situaţie este mai mult o regulă decât o excepţie, multe oraşe având şosele de o calitate inferioară celor din Cambridge, infrastructura degradându-se din cauza lipsei de întreţinere, semnalează Bloomberg.
"Nu este nevoie de un expert pentru a constata că multe drumuri din SUA, linii de cale ferată, poduri, sisteme de canalizare şi apă sunt mai puţin îngrijite decât în alte ţări avansate. Unele sisteme naţionale, precum autostrăzile, arată destul de bine. Dar străzile locale, podurile, trotuarele, staţiile de tren sau sistemele de canalizare par a fi în cea mai proastă stare", scrie publicaţia americană.
Starea infrastructurii în Carolina de Nord este una dintre cele mai bune, deoarece întreaga infrastructură cade în grija Departamentului de Transporturi al statului, şi nu a autorităţilor locale sau a companiilor de utilităţi, aşa cum se întâmplă în alte părţi. Această structură este o moştenire a Marii Depresiuni, când statul a preluat drumurile locale din oraşele în stare de faliment care nu-şi mai puteau permite să le întreţină.
Se construieşte, nu se întreţine
O provocare este faptul că statele şi localităţile, spre deosebire de guvernul federal, fac o distincţie fermă îmtre exploatare şi cheltuielile de capital: pot împrumuta bani pentru a construi un drum, dar nu şi pentru a-l menţine.
Managerul unei companii de transport dintr-un mare oraş american a declarat pentru Bloomberg că tendinţa este de a aştepta degradarea completă a unei infrastructuri, pentru ca apoi să fie înlocuită. Fiecare dolar cheltuit pentru păstrarea bunăstării unui drum previne cheltuieli de 6-14 dolari necesari pentru a reconstrui unul deteriorat.