Din toată suma acumulată ca datorie, 336 de milioane de lei sunt obligații de plată rezultate din ajutorul de stat acordat companiei în 2020, în contextul pandemiei de coronavirus.

Pentru recuperarea de sume restante la bugetul de stat, ANAF, prin Direcția de administrare a marilor contribuabili, a pus sechestru pe 6 aeronave, a înființat popriri asupra disponibilităților băneşti, precum şi adrese de înfiinţare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terţi.

Pe 3 decembrie 2021, societatea a depus o cerere de eşalonare a obligaţiilor fiscale, cerere înregistrată la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul ANAF.

La data de 11 martie 2022, societatea a revenit cu o completare a documentaţiei privind eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale, ulterior fiind solicitată definitivarea acesteia, a arătat profit.ro.

Statul este în proces de preluare a controlului companiei aeriene

Statul este în prezent în proces de preluare a controlului companiei, ca urmare a executării garanţiei de 75% din acţiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului

Ministerul Finanţelor anunţa în 17 noiembrie 2022 că Blue Air nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de statul român referitoare la achitarea dobânzilor şi a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanţia statului. Ministerul cerea Eximbank să pună în aplicare prevederile scrisorii de garanţie, care acordau finanţatorului dreptul de executare a acesteia.

”Ministerul Finanţelor, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation de cãtre Eximbank SA, a semnalat băncii, în calitatea sa de creditor, sã analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanţie care acordau finanţatorului dreptul de executare a acesteia. Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de cãtre compania aerianã Blue Air a obligaţiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de Statul Român, respectiv neachitarea dobânzilor şi a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanţia statului”, arăta Ministerul de Finanţe.

Guvernul a ajutat Blue Air și Tarom

Pe 19 august 2020, Guvernul decidea prin Ordonanţa de Urgenţă 139, acordarea unor ajutoare de stat companiilor Tarom S.A şi Blue Air S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei de Covid.

În cazul Blue Air Aviation, în baza actului normativ, Ministerul Finanţelor Publice era abilitat să garanteze, în numele şi pe contul statului, unul sau mai multe împrumuturi bancare în valoare totală de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare, acordate în condiţii speciale.

Contractele de împrumut urmau să fie încheiate cu banca de stat Eximbank care evalua capacitatea de rambursare, clasa de risc şi structura garanţiilor constituite de Blue Air în favoarea statului.

Garanţiile pe care le aducea Blue Air pentru primirea împrumutului erau: un teren intravilan de 94.479 mp situat în sectorul 1 din Bucureşti, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 97 A şi pădurea amplasată pe acest teren; şase aeronave aflate în proprietatea Blue Air Aviation; acţiunile deţinute de Airline Invest şi Rada Mihai Cătălin (CEO şi acţionar principal al companiei), în proporţie de 75%, pe care le aveau la Blue Air Aviation; 75% din acţiunile deţinute de Rada Teodor Cristian şi Rada Mihai Catalin în capitalul social al Airline Invest (societate acţionară la rândul ei în compania Blue Air Aviation) şi acţiunile deţinute de Airline Invest şi Aurora Engineering în capitalul social al Blue Air Technic SRL.