tarife sub 100 de euro. Nelu Iordache, 37 de ani, a venit la hotelul Marriott, printre altele, pentru a vedea daca uniformele de la magazinul Scabal, care costa intre 800 si 1.000 de euro bucata, sunt potrivite pentru pilotii sai. Se pare ca nimic nu este prea scump pentru acest om de afaceri care a studiat fizica si caruia ii plac avioanele, motiv pentru care a decis sa investeasca doua milioane de euro in Blue Air, o companie aeriana care va practica din decembrie tarife reduse. De ce tocmai d
tarife sub 100 de euro. Nelu Iordache, 37 de ani, a venit la hotelul Marriott, printre altele, pentru a vedea daca uniformele de la magazinul Scabal, care costa intre 800 si 1.000 de euro bucata, sunt potrivite pentru pilotii sai. Se pare ca nimic nu este prea scump pentru acest om de afaceri care a studiat fizica si caruia ii plac avioanele, motiv pentru care a decis sa investeasca doua milioane de euro in Blue Air, o companie aeriana care va practica din decembrie tarife reduse. De ce tocmai din decembrie? „Pentru ca atunci vin cele doua avioane Boeing-737 de 148 de locuri, pe care le-am luat in leasing de la o firma din Marea Britanie, platind pentru fiecare 65.000 de euro pe luna. Al treilea avion urmeaza sa vina la primavara”, spune Nelu Iordache. Deocamdata, Blue Air trebuie sa obtina aprobarile necesare de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). „Blue Air a depus actele necesare obtinerii autorizatiei de operator aerian si licentei de transport. Dupa aceea vom vedea daca va obtine si aprobarile pentru a zbura pe destinatiile pe care doreste”, spune Sorin Stoicescu, directorul Directiei Aviatiei Civile din MTCT.Dar iata care sunt rutele pe care vrea sa opereze Blue Air: Bucuresti-Timisoara, Lyon, Barcelona, Roma si Milano-Bergamo, cu mentiunea ca va oferi tarife de la 50 de euro in sus. Cam de patru-cinci ori mai mici decat cele practicate in prezent de marile companii aeriene, pe rute pe care companiile concurente incearca sa le obtina inca de anul trecut. Cum rutele externe sunt supuse acordurilor bilaterale incheiate de Romania cu diverse tari, posibilitatea ca un nou operator aerian sa intre pe o destinatie anume difera de la caz la caz. Nu orice companie poate sa zboare cand vrea si unde vrea, iar aprobarile pentru noi operatori pe Germania si Italia, tarile cu cel mai mare trafic din Romania, sunt aproape imposibil de obtinut.Singura companie care opereaza pe ruta Bucuresti-Timisoara este Tarom, fiind de altfel si ruta interna cea mai profitabila a transportatorului national. Insa cum nu exista nimic in legislatia actuala care sa impiedice un operator roman sa zboare unde vrea in Romania, este clar ca o parte din pasagerii Tarom vor migra catre Blue Air, tinand cont ca transportatorul low-cost va avea tarife la jumatate fata de transportatorul national. Pe ruta Bucuresti-Barcelona teoretic nu exista probleme privind aprobarile, intrucat aici nu opereaza nici Tarom nici Iberia Air (compania nationala spaniola). Mai mult, pare a fi o ruta foarte profitabila, daca tinem cont de cei 500.000 de romani care muncesc in Spania si de faptul ca aproximativ 7.000 de romani s-au plimbat asta vara in Spania pe cursele charter organizate de agentiile de turism. Nici pentru ruta Bucuresti-Lyon nu par a fi probleme, nefiind operata direct nici de Tarom, nici de Air France. In schimb, pentru cursele pe Italia se da o mare batalie, dat fiind ca traficul pe aceasta tara se ridica la aproximativ 400.000 de persoane, atat curse regulate, cat si neregulate. In prezent, pe Roma si Milano opereaza Tarom, Alitalia si Carpat Air, ultima neavand curse din Bucuresti. De asemenea, compania italiana low-cost Volare opereaza Venetia din Bucuresti si Timisoara si incearca, inca de la sfarsitul anului trecut, sa intre pe Roma si Milano. si, din moment ce Volare nu a reusit, e greu de crezut ca Blue Air va reusi. „Noi sprijinim Taromul in procesul de restructurare, asa ca il intrebam cum ii afecteaza lui piata si, in functie de raspuns si de acordurile bilaterale, dam sau nu aprobari. Probabil vom da aprobari pentru destinatiile care nu afecteaza interesele noastre, adica Lyon sau Barcelona, dar in nici un caz pentru Roma si Milano”, spune Sorin Stoicescu. Decat daca se ia decizia politica sa se dea aprobarile. Exista si aceasta varianta, mai ales ca surse din industrie afirma ca in spatele lui Blue Air se afla personaje extrem de importante din partidul de guvernamant si din Guvern. Care se grabesc acum sa ia aprobarile, cat mai pot face asta fara probleme. Zvonuri alimentate si de faptul ca o alta firma a lui Nelu Iordache, Romstrade, a castigat de la stat numeroase contracte de constructii de drumuri, cele mai recente fiind cele de reabilitare si largire a centurii Capitalei. Astfel ca, din 2001 incoace, Romstrade aproape si-a triplat in fiecare an cifra de afaceri, ajungand in 2003 la 687 miliarde lei. Dar daca banii nu sunt o problema pentru Blue Air, aprobarile cu siguranta sunt. Soarta lor depinde de rezultatul alegerilor.
Ce-si propune Blue Air
· Sa opereze cinci destinatii din decembrie: Timisoara (10 zboruri pe saptamana), Lyon (5 zboruri pe saptamana), Barcelona (4 zboruri pe saptamana), Milano (5 zboruri pe saptamana), Roma (5 zboruri pe saptamana).
· Din primavara, Blue Air vrea sa deschida Egipt si Germania.
· Se estimeaza ca gradul de ocupare al celor doua avioane va fi de 90%, urmand a prelua inca 1-2 avioane in 2005.
· Tarifele pornesc de la 50-60 de euro (cu taxe de aeroport incluse).
Ce se va Intampla In 2007
· In 2007, Romania va semna acordul „Open Sky”, care permite oricarui operator aerian din UE sa opereze oriunde vrea.
· Este posibil ca autoritatile romane sa ia o decizie politica, sa cedeze in fata Uniunii Europene inainte de 2007 si sa semneze acordul Open Sky, desi nici una din tarile care au aderat la UE in mai 2004 nu a permis acest lucru.
· In mai 2004, Polonia si Ungaria au fost asaltate de cei mai puternici operatori low-cost, Ryan Air si Easy Jet, precum si de alte companii mai mici.