Blue Air va tăia 20% din costurile sale și va introduce aeronave ATR pe zborurile regionale
„Blue Air – cea mai mare companie aeriană ultra low-cost din România și noua companie aeriană regională Air Connect au încheiat un parteneriat strategic de tip codeshare pentru a oferi opțiuni de călătorie extinse pasagerilor, atât pentru zboruri interne în România, dar și pentru cele regionale.
Pe baza Memorandumului de Înțelegere finalizat – cele două companii aeriene vor lansa, începând cu 12 septembrie 2022, un parteneriat extins de tip codeshare cu scopul de a optimiza costurile, de a îmbunătăți conectivitatea și de a-și uni forțele pentru a explora sinergii suplimentare pe piața regională europeană cu plecare din București.
În cadrul acordului, Blue Air va transfera operarea unor servicii interne și internaționale selectate din UE, către Air Connect. Controlul comercial și riscul pentru aceste rute rămân la Blue Air, care va continua să fie responsabilă de vânzări, marketing și asistență pentru clienți, dar se așteaptă să realizeze economii de costuri și raționalizări de peste 15-20% în cadrul cooperării, prin implementarea tipului de aeronavă ATR-72 pe serviciile regionale și de tip navetă. Air Connect va fi responsabilă de controlul operațional”, scrie într-un comunicat de presă emis de către Blue Air.
Blue Air are probleme financiare mari
În prezent, Blue Air se confruntă cu o situație financiară dificilă, după ce a încheiat anul 2020 cu afaceri de 537 milioane lei și cu pierderi de peste 403 milioane lei. În plus, numărul său de angajați este în scădere cu aproape 30%, conform ultimelor date publicate de platforma online Confidas. Potrivit economedia.ro, pentru 2021 nu sunt date disponibile, iar compania aeriană a refuzat să le pună la dispoziția presei.
Menționăm faptul că Blue Air a fost sancționată, recent, cu o amendă de 2 milioane euro de către Protecția Consumatorilor pentru că a anulat aproape 200.000 de rezervări între 30.04.2021 și 30.04.2022. Blue Air a transmis deja că va ataca în instanță amenda primită de la ANPC, susținând ferm că a fost amendată chiar dacă nu este compania aeriană cu cele mai multe zboruri anulate.
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, a declarat, ulterior, că Blue Air se pregăteşte să iasă de pe piaţa locală şi că tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată și obligaţia legală de a da consumatorilor banii înapoi. Totuși, Cristian Rada, acționar principal și CEO Blue Air, a infirmat această variantă.
Premierul României intervine între Blue Air și ANPC: „Am vorbit cu ministrul Mediului să deblocheze situația”
Premierul României, Nicolae Ciucă, a discutat, marți, cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tanczos Barna, să deblocheze situația de la Blue Air.
„Nu putem lăsa românii să aștepte în aeroporturile din care urmau să vină către țară. Am vorbit să deblocheze situația, pentru că nu putem lăsa românii să aștepte în aeroporturile din care urmau să vină către țară. Este vorba de 3.000 de români (…) Am vorbit cu domnul ministru și urmează să analizăm și să luăm o decizie”, a explicat prim-ministrul României.
Blue Air a anunțat, marți, că din cauza unei situații „neprevăzute”, constând în poprirea tuturor conturilor de către MMAP, se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care este obligată să sisteze toate zborurile programate de pe aeroporturile din România, până pe data de 12 septembrie 2022.
În ciuda acestui fapt, Tanczos Barna a anunțat, marți, că Blue Air are obligația de a plăti această datorie la bugetul AFM deoarece nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră, deși este obligată prin leges ă facă așa ceva. „S-a ajuns la această situație datorită faptului că Blue Air nu a respectat legea”, a declarat, marți, Tanczos Barna.
Astfel că, acum, trebuie să deblocheze situația și să se adreseze Administrației Fondului de Mediu (AFM) pentru a obține o reeșalonare a datoriei de 28 milioane lei.
„Conturile au fost blocate de către Administrația pentru Fondul de Mediu datorită faptului că compania Blue Air are o datorie de peste 28 de milioane de lei la bugetul AFM. Este în procedură de executare silită de foarte mult timp, motiv pentru care s-a procedat conform legii, la recuperarea acestei creanțe. Decizia de a suspenda aceste zboruri este absolut nejustificată.
Blocarea conturilor de către AFM nu justifică în niciuin fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor de către această compannie. Cer Blue Air să reia imediat, să își onoreze obligațiile față de călători, să-și onoreze obligațiile față de bugetul de stat, să se adreseze imediat AFM pentru a solicita o reeșalonare a acestei datorii și de a rezolva pe cale legală acest diferend”, a spus ministrul Tanczos Barna.