Blue Air vrea să se retragă de pe piață. Consumatorii nu își vor primi înapoi banii pentru cursele anulate

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că Blue Air se pregătește să iasă de pe piață. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, spune că această companie aeriană a luat în calcul această decizie de mult timp, însă tot are de plătit despăgubiri către consumatori.

Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire. Următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment”, spune președintele ANPC.

Horia Constantinescu mai spune că șansele ca oamenii să își primească banii sunt destul de mici, asta în timp ce nici angajații nu și-au primit salariile.

„Am primit mailuri de la angajaţi ai Blue Air care ne spun că nu şi-au mai primit banii de trei luni şi ne spun „de unde să dea banii clienţilor dacă nici nouă nu ne dau”, a susţinut preşedintele ANPC.

ANPC a discutat cu Blue Air cu privire la sancțiuni

Președintele ANPC a mai precizat că instituția pe care o conduce a discutat cu un reprezentant al companiei aeriene cu privire la ceea ce conține procesul verbal.

„Între întocmirea procesului verbal şi stabilirea sancţiunii am avut o întâlnire cu un reprezentant al Blue Air, domnul Năstase, împreună cu comisarii ANPC care au întocmit documentul de control. Ne scotea puţin la tablă şi ne spunea că ar fi greşit să fie sancţionat Blue Air pentru că situaţia financiară este discutabilă. Am discutat punctual situaţia la noi la birou, inclusiv ce s-a întâmplat cu banii consumatorilor. Au fost 73.000 de consumatori vătămaţi, consumatori vulnerabili, cărora nu li s-au rambursat banii, nici măcar portofelul electronic nu era funcţional. El a admis că acesta este numărul consumatorilor vătămaţi”, a arătat Horia Constantinescu.

ANPC a venit cu mai multe măsuri

Președintele ANPC a mai spus că instituția a venit cu o soluție care presupune ca sumele să fie transformate în acțiuni ale companiei, însă Blue Air nu este de acord cu aceasta.

„Aceasta ar fi fost doar o măsură dintr-un ansamblu mai mare de măsuri pentru rambursarea banilor. Dânsul pretindea că va rambursa 15.000 de euro pe zi, ceea ce ar fi însemnat că ar fi dat oamenilor banii înapoi în termen de 700 de zile. A propus o majorare la 20.000 de euro pe zi, care însemna 500 şi ceva de zile, lucru care, în opinia noastră, nu era o rezolvare pentru cei care îşi aşteaptă banii de un an şi jumătate”, a adăugat responsabilul autorităţii.

Blue Air a trimis, la un moment dat, un comunicat de presă în care spunea că au existat discuții cu privire la o sumă pe care comisarii ANPC ar fi trebuit să o primească de la această companie, însă președintele ANPC spune că aceste declarații sunt calomnioase.

„Reprezentantul Blue Air ne-a spus că compania este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noştri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air. Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte”, a mai spus Constantinescu.

Blue Air continuă să pună curse pe piață

Chiar dacă plănuiește să se retragă de pe piață, compania aeriană continuă să pună curse la dispoziția consumatorilor, pe care, ulterior, le anulează.

„În continuare suntem inundaţi de sesizări din partea oamenilor care sunt în poarta avionului, cu copii, cu bagaje. Ţineţi cont şi de faptul că doar 5% din cei afectaţi fac sesizări, restul nu. Am luat în calcul că, dacă nu vom lua aceste măsuri ferme, ne-am fi putut confrunta cu ieşirea din piaţă până la finalul anului a Blue Air. Eram siguri că vor găsi orice scuză pentru a gestiona o situaţie dificilă. Au primit de la stat un ajutor de 67 de milioane de euro în timpul pandemiei, nu este treaba noastră ce au făcut cu aceşti bani, există instituţii ale statului care să verifice acest lucru”, a adăugat Constantinescu.

Compania aeriană a fost amendată cu 2 milioane de euro

Președintele ANPC mai spune că instituția a amendat Blue Air cu suma de 2 milioane de euro pentru anularea a mii de zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022.

„În urma sesizărilor depuse de consumatori şi ca urmare a reacţiilor din media Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a realizat, în cursul lunii iunie 2022, o acţiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA. Mai exact, în perioada 30.04.2021 – 30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, precizează ANPC.