Piata obiectelor vestimentare tip jeans a fost influentata in principal de factori precum tendintele modei, stilul de viata si a depins dintotdeauna de sprijinul celebritatilor. In incercarea de a ramane pe aceasta piata, producatorii si retailerii din domeniu sunt obligati sa tina cont de “capriciile” consumatorilor.
In Romania exista cel putin sase firme specializate in productia de imbracaminte tip jeans. Nu foarte multe insa, comparativ cu celelalte tipuri de confectii. “Cred ca, daca piata o va cere, un important numar de firme se va orienta catre jeansi. Numai ca trebuie luata in calcul si concurenta externa, cateodata neloiala”, spune Nicoleta Radu, director general al firmei Colosseum.
Ea este de parere ca, in ceea ce priveste organizarea pietei autohtone, ne aflam pe un drum bun, intrucat exista lanturi de companii mari care vor impune o anume rigoare in relatiile de business. “Din pacate, unele din aceste companii, nu vor sa faca diferenta intre produsele manufacturate in Romania si cele importate, mai mult sau mai putin licit, de pe diverse alte piete”, afirma Nicoleta Radu. In opinia sa, este evident faptul ca producatorii din Romania nu vor putea concura niciodata cu cei asiatici, spre exemplu, astfel ca ramane sansa gasirii unor brese de piata. Ceva mai optimist, Emanuel Vranceanu, directorul companiei GIA Line, crede ca piata locala este deschisa, fiind inca loc si pentru alti jucatori. “Credem ca evolutia acestui segment in viitor va avea un trend ascendent”, spune el.
O afacere de familie, firma Colosseum a fost infiintata in anul 1995, fiind axata in principal pe producerea de articole de imbracaminte. In prezent, in fabrica din Slobozia se produc marci precum Diesel, MaxMara, Mosquino, Mango, Zara si Marlboro.
“In activitatea de confectii textile am avut anul trecut o cifra de afaceri de peste un milion de dolari. Din nefericire, este greu sa recuperezi dintr-o data scaderea veniturilor cauzate de scaderea valorii de schimb a monedei europene, prin cresterea productivitatii”, precizeaza Nicoleta Radu. “In ceea ce priveste firma noastra, pot spune ca am depasit momentul critic, astfel ca ne gandim la viitor cu o oarecare relaxare”, completeaza ea. Planurile pe termen scurt ale managerilor firmei din Slobozia prevad, in principal, consolidarea pozitiei dobandite si cresterea numarului de confectii tip jeans, vandute pe piata externa, purtand marca “Colosseum”. Materialele necesare confectionarii acestor produse sunt, insa, procurate din strainatate. “Din pacate, in Romania nu exista o industrie orizontala care sa asigure materii prime si accesorii pentru acest tip de confectii. Ne aprovizionam cu tesaturi din Turcia si Italia, iar cu accesorii de la reprezentantii de pe piata autohtona ai firmelor, in special europene, de profil”, spune Nicoleta Radu.
Infiintata la sfarsitul anului 2003, GIA Line lucreaza pentru moment doar in sistem lohn. Acest an a insemnat o reorientare a activitatii firmei, care a trecut de la intermedierea productiei de tricotaje la fabricarea confectiilor textile, prin achizitionarea unei capacitati productive situata in Turda. Cladirea are o suprafata de 1.000 de metri patrati, iar la momentul actual este complet utilata pentru productia de jeansi, denim. Investitia totala a depasit un milion de lei noi, banii fiind utilizati pentru achizitionarea imobilului, cu terenul aferent, si a utilajelor.
GIA Line a inregistrat, in 2004, o cifra de afaceri de circa 150.000 RON si un profit de 80.000 RON. “Estimam ca, in acest an, vanzarile si productia vor creste cu 30%, urmand sa atinga valoarea de 500.000 RON. Pentru 2006 dorim crearea unui brand propriu si probabil deschiderea unui prim magazin la Cluj Napoca”, precizeaza Emanuel Vranceanu.
Producatorii locali de imbracaminte tip jeans sunt convinsi ca, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, acest sector se va dezvolta in continuare. “Nu va fi usor. Dar nici imposibil. Cred ca vor rezista firmele mai mici, mai flexibile si care au deja o piata formata”, este de parere Nicoleta Radu. “Sa nu uitam ca si in UE exista firme care produc anumite tipuri de confectii “in casa” cum se spune. Sunt companii cu maximum 70-80 de salariati in Italia, Spania, Portugalia, care se descurca foarte bine si acum. Un rol important il are insa si strategia guvernului si implicit legislatia adoptata”, conchide ea. Pentru directorul firmei GIA Line este clar ca majoritatea firmelor care vor ramane pe piata vor avea marca proprie, iar competitia va fi acerba.
Desi se confrunta zilnic cu diverse probleme, cele mai importante fiind inconsecventa si imprevizibilitatea legislatiei si “modul discretionar in care este aplicata legea pentru diverse categorii de investitori”, jucatorii din acest domeniu sunt optimisti in ceea ce priveste viitorul afacerii lor.
PRODUCTIE ESTICA, MARKETING VESTIC
In fiecare an, specialistii de la just-stile.com realizeaza o radiografie a pietei globale a jeansilor:
• Consum: potrivit institutului Cotton Incorporated din Statele Unite, in medie, un american detine sapte perechi de blugi si cumpara doua perechi pe an. Din datele VF Corporation, proprietara marcilor Lee si Wrangler in Europa de Vest, numarul perechilor de blugi detinut de o persoana este de patru, acesta cumparand o pereche noua pe an.
• Previziuni: anul viitor, dezvoltarea produselor din acest domeniu si activitatile de marketing vor fi controlate in continuare de tarile vestice. Principalele capacitati de productie si cei mai importanti furnizori se vor muta in continuare spre est, cautand costuri scazute.
PRODUCTIA LOCALA DE ARTICOLE DE IMBRACAMINTE
Dupa o usoara depreciere in lunile februarie-martie, indicele productiei articolelor de imbracaminte a inceput sa creasca in acest an, comparativ cu 2004. Pentru calculul acestui indice se utilizeaza un esantion de 1.510 produse reprezentative.
SURSA: Institutul National de Statistica