Blue Origin, compania lui Jeff Bezos, se pregăteşte să lanseze racheta New Glenn
Racheta New Glenn, de 98 de metri înălțime, a companiei Blue Origin, este programată să decoleze miercuri de la Cape Canaveral, Florida, la ora locală 01:00 (06:00 GMT), cu o posibilă fereastră de lansare și vineri, conform autorității americane de reglementare a aviației.
Acest zbor, așteptat de ani de zile și amânat de mai multe ori, are scopul de a ajuta compania să ajungă din urmă rivala sa principală, SpaceX, deținută de Elon Musk.
Deși Blue Origin a transportat deja turiști spațiali în zboruri scurte cu racheta New Shepard, aceasta nu a efectuat până acum lansări pe orbită. Cu New Glenn, mult mai puternică, compania plănuiește să lanseze sateliți comerciali și militari grei și să trimită nave pe Lună sau Marte.
Acest zbor inaugural este considerat un „mare pas înainte” pentru Blue Origin și industria spațială, a declarat analistul Laura Forczyk pentru AFP. Racheta New Glenn va permite companiei nu doar să transporte sateliți și să livreze mărfuri în spațiu, ci și să lanseze astronauți. Provocarea majoră rămâne competiția cu SpaceX, care domină în prezent piața, dar și cu ULA și Arianespace.
„În ultimii ani, SpaceX a fost practic singurul jucător” în domeniul lansărilor comerciale şi militare, spune Scott Hubbard, fost director al agenţiei spaţiale americane şi profesor la Stanford.
„Aşadar, dacă aş fi încă un înalt responsabil al NASA, aş fi încântat să am în sfârşit o concurenţă pentru Falcon 9 al SpaceX”, care a intrat în serviciu la începutul lui 2010, spune el.
Hubbard este de părere că, pe lângă faptul că asigură autorităților americane un plan de rezervă, intensificarea concurenței ar putea duce la reducerea costurilor de lansare.
Racheta New Glenn este parţial reutilizabilă
Racheta New Glenn, parțial reutilizabilă, similară celor ale concurentului său, este capabilă să transporte până la 45 de tone pe orbita joasă a Pământului. Aceasta reprezintă mai mult decât dublul capacității Falcon 9, dar mai puțin decât Falcon Heavy, care poate transporta 63,8 tone și a fost lansată pentru prima dată în 2018.
Ambele companii au fost fondate la începutul anilor 2000 de rivalele din Silicon Valley, însă Blue Origin a avut o evoluție mai lentă, parțial din cauza unei abordări mai prudente în ceea ce privește proiectarea.
După lansarea rachetei New Glenn, prima treaptă, care va propulsa întreaga rachetă, va încerca o aterizare controlată pe o barjă în larg, o manevră similară celor realizate de SpaceX.
Racheta va transporta și un prototip al remorcherului multifuncțional Blue Ring, o navă spațială destinată să efectueze operațiuni în spațiu și să mute sateliți pe orbitele lor finale. Funcțiile sale tehnice vor fi testate în timpul primei misiuni, care se estimează că va dura aproximativ șase ore.
Dacă această lansare are succes, vor urma mai multe zboruri cu New Glenn în 2025
Blue Origin a semnat deja contracte cu mai mulți clienți, inclusiv NASA pentru o misiune pe Marte planificată pentru primăvara acestui an și o misiune cu echipaj uman pe Lună, cu Artemis 5, până în 2030.
Compania are și acorduri cu guvernul SUA pentru misiuni de securitate națională, precum și cu actori comerciali, printre care compania canadiană Telesat pentru implementarea sateliților de internet.
La fel ca SpaceX cu Starlink, Blue Origin este de așteptat să fie responsabilă pentru lansarea sateliților grupului Amazon, iar cei doi antreprenori se confruntă în această competiție, fiecare lucrând pentru a-și construi propria „galaxie”.
Legăturile apropiate ale lui Elon Musk cu viitorul președinte Donald Trump au ridicat îngrijorări referitoare la posibile conflicte de interese și impacturi negative asupra afacerilor lui Jeff Bezos.
Bezos a călătorit recent în Florida pentru a se întâlni cu Trump, în timp ce Amazon a anunțat că va dona un milion de dolari comitetului de nominalizare al acestuia.