BMW 218d Gran Tourer, un bavarez premium pentru familii

Apariția primelor monovolume BMW a stârnit vii discuții în lumea celor care consideră marca bavareză un etalon al dinamismului și sunt deranjați de extinderea către noi teritorii. 218d Gran Tourer este însă, fără doar și poate, un BMW al monovolumelor.

Puțini și-au închipuit că dinamica marcă BMW ar putea intra în lupta din segmentul monovolumelor. O clasă în care pe primul plan în alegerea clienților sunt spațiul și versatilitatea, în loc de performanțe sportive și ținută de drum nu părea deloc un domeniu pe care germanii să îl exploreze. Unde mai pui că nici în materie de design nu se pot face multe într-o zonă a pieței în care vehiculele arată mai degrabă ca un autobuz decât ca un autoturism.

Cu toate acestea, atât inginerii cât și designerii BMW au încercat marea cu degetul, iar rezultatele au fost, mai întâi Seria 2 Active Tourer și, mai apoi, Seria 2 Gran Tourer. Împinși de curiozitatea de a înțelege cât de departe se poate ajunge cu un monovolum atunci când îi adaugi titulatura de produs premium am decis să testăm varianta aflată cel mai departe de caracteristicile esențiale ale unui BMW: 218d Gran Tourer.

Spațiu, confort și… dinamism

Încă de la prima vedere, simțul estetic – subiectiv, desigur – ne-a confirmat că aveam de-a face cu cel mai urât BMW din gama actuală. În cazul X6, alt impresionant cal-măgar al bavarezilor, aspectul exterior dizgrațios poate fi compensat de forța și dinamica neașteptat de bune, însă, în cazul de față, aceste argumente nici nu pot fi luate în calcul. BMW 218 Gran Tourer nu este nici puternic, nici dinamic și, cu atât mai puțin, impresionant. 

Cu toate acestea, odată ce pornești motorul și apeși pedala de accelerație începi să înțelegă că sub carapacea imensă din metal și sticlă se ascunde totuși un BMW. Asta dacă nu te uiți în oglinda retrovizoare care îți dezvăluie un „tunel” pe care doar un șofer de maxi-taxi îl poate considera interesant. În timp ce roțile înghit kilometri și lași orașul în urmă uiți și de dificultățile de a strecura vehiculul cu o lungime de 4,5 metri și o lățime de 1,8 metri pe străzile aglomerate, și de aspecul exterior care are de-a face cu zona premium doar dacă te rezumi la a privi partea frontală. Surpinzător, în ciuda dimensiunilor și a centrului de greutate ridicat, mașina se mișcă foarte bine, iar virajele nu sunt o problemă chiar dacă forțezi puțin nota. E drept că ruliul este sesizabil, dar roțile se încăpățânează să rămână pe asfalt oricât de dornic ai fi să descoperi limitele mașinii.

Atât de intrigant este melanjul de stări pe care ți-l dă 218d Gran Tourer încât, după doar vreo 150 km, te simți nevoit să lași volanul unui coleg pentru a înțelege ce înseamnă un monovolum premium din postura pasagerilor. Și abia acum începi să înțelegi de ce BMW a decis să intre într-un segment fără legătură cu atributele sale esențiale și cu vânzări minuscule în întreaga lume. Spațiul – atât pentru pasagerii rândului doi de scaune cât și pentru cei ale căror fotolii răsar din portbagaj – este impresionant. La fel și confortul sau vizibilitatea către exterior. Spațiile de depozitare existente peste tot în habitaclu și modalitățile de configurare a spațiului interior arată că BMW a studiat foarte bine concurența și a ales cele mai bune soluții tehnice pentru a face viața la bordul Seriei 2 Gran Tourer cât se poate de plăcută pentru orice familie cu patru, cinci sau chiar șapte membri.


De altfel, lăsând deoparte caracteristicile tehnice, comportamentul rutier sau echipamentele de comandă și control atât de studiate în timpul unui test, aceasta este esența noului 218d Gran Tourer. Vehiculul se adresează strict celor care, obișnuiți în viața de zi cu zi cu o mașină premium sau de lux, își doresc o mașină în care să-și transporte toată familia fără a face rabat de la caracteristicile considerate de ei esențiale.