Grupul german BMW a prezentat la sfârșitul săptămânii trecute primele două concepte care au sarcina de a include compania bavareză în clubul select al producătorilor de mașini cu propulsie electrică.
Conform BMW, „i” nu înseamnă doar dezvoltarea unor automobile ci şi a unor servicii de mobilitate de avangardă, a unui design care defineşte un nou sub-brand. BMW i marchează o nouă înţelegere a conceptului premium, puternic marcată de ideea de dezvoltare durabilă. Prin această nouă abordare, BMW Group redefineşte înţelegerea mobilităţii personale cu prototipuri de automobile proiectate încă de la început pentru propulsia electrică. Prin noul sub-brand este abordat un nou grup ţintă iar marca germană îşi accentuează poziţia de leader în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilă şi dezvoltarea de tehnologii de avangardă.
"Soluţiile de mobilitate ale mărcii BMW i, durabile şi orientate spre un anumit scop, marchează începutul unei noi ere în ceea ce priveşte mobilitatea individuală în industria auto", a declarat în momentul prezentării celor două concepte, i3 și i8, Ian Robertson, membru al consiliului director al BMW AG, responsabil pentru marketing şi vânzări.
Nu unul, ci două concepte
Sub-brand-ul „i” va porni la drum cu două noi modele. Primul este BMW i3 Concept, comunicat iniţial sub denumirea de Megacity Vehicle. Prima maşină electrică din producţia de serie a BMW Group pune accentul pe provocările mobilităţii viitorului în zonele urbane şi, în calitate de primul automobil electric din segmentul premium, reinventează atributele emblematice BMW pentru viitor.
BMW i3 Concept este un automobil durabil fără compromisuri, conceput pentru aglomerările urbane.
"Acest concept auto utilizează o nouă arhitectură care scoate în evidenţă toate posibilităţile şi întregul potenţial pe care le deţine soluţia de propulsie electrică. Este o premieră mondială pentru segmentul premium – primul automobil electric", consideră Andreas Feist, director al proiectului i3. Piesa centrală a designului este arhitectura inovatoare LifeDrive care are la bază folosirea materialelor de avangardă precum fibra de carbon şi separarea automobilului în două componente complet distincte – şasiul (Drive) şi habitaclu (Life). Utilizarea inovatoare a materialelor şi designului ultra-uşor inteligent permite ca i3 Concept să parcurgă distanţe lungi cu o singură alimentare şi să ofere o siguranţă deosebită în cazul unei coliziuni, dar asigură şi o dinamică excelentă a automobilului. Amplasarea acumulatorului în modulul Drive oferă automobilului un centru de greutate foarte aproape de sol şi o distribuţie optimă a maselor. Motorul electric, dispus pe puntea spate, generează o putere de 170CP şi un cuplu impresionant de 250 Nm încă de la demaraj. BMW i3 Concept accelerează de la 0 la 60 km/h în mai puţin de patru secunde şi de la staţionare la 100 km/h în doar opt secunde.
Modulul Life invocă un sentiment de spaţiu în interiorul automobilului. Elementele de pe panoul de instrumente şi de pe panourile uşilor sunt realizate din fibre naturale, iar pielea specială de pe scaune creează o ambianţă în stilul lounge. Cu componentele transmisiei localizate în modulul Drive, tunelul central care traversează în mod normal compartimentul pasagerilor nu mai există. Aceasta permite pentru fiecare rând de scaune o suprafaţă continuă pentru şezut, ceea ce permite un acces facil prin intermediul uşilor din faţă. Datorită celor patru locuri, uşilor cu deschidere largă în sens opus, portbagajului cu o capacitate de aproape 200 de litri şi unui compartiment funcţional suplimentar în partea din faţă, BMW i3 Concept este echipat pentru cerinţele utilizării cotidiene.
Motorul electric dezvoltat de BMW şi designul ultra-uşor optimizat al arhitecturii LifeDrive nu sunt singurii factori care asigură un nivel ridicat de eficienţă şi autonomie. Abilitatea automobilului de a recupera energia în timp ce se deplasează şi funcţiile speciale de extindere a autonomiei, cum ar fi modul ECO PRO, contribuie şi ele la mărirea distanţei parcurse.
Cu modul ECO PRO activat, toate funcţiile automobilului operează cu eficienţă maximă. De exemplu, controlul acceleraţiei este ajustat pentru a limita puterea utilizată la fiecare apăsare, iar funcţiile pentru controlul climei utilizează minimum de energie. Adăugate la acestea, aerodinamica sofisticată şi jantele subţiri, cu rezistenţă redusă la ruliu, minimizează forţa de rezistenţă la înaintare a automobilului şi maximizează autonomia.
Funcţiile inovatoare de conectivitate au și ele o contribuţie importantă pentru o utilizare mai facilă a automobilului. Funcţiile de comandă de la distanţă, accesibile printr-un terminal smartphone, permit proprietarilor să-şi găsească maşina, să marcheze poziţia staţiilor de realimentare, permit programarea încărcării acumulatorului după un anumit orar şi furnizează informaţii despre statusul automobilului.
Al doilea model prezentat este BMW i8 Concept, o maşină sport de o versatilitate fără precedent – cu spaţiu interior pentru patru pasageri, performanţe dinamice remarcabile şi eficienţă de neegalat. Bazat pe prototipul BMW Vision EfficientDynamics, soluţia sa unică – hibrid plug-in – reuneşte un motor cu ardere internă şi un sistem de transmisie electrică pentru a crea o experienţă extraordinară a condusului completată de un nivel deosebit de redus al consumului de combustibil şi al emisiilor.
BMW i8 Concept întruchipează transformarea în realitate a viziunii unei maşini sport contemporană şi sustenabilă. Conceptul inovator hibrid plug-in combină sistemul modificat de transmisie electrică de la BMW i3 Concept (acum montat pe puntea faţă) cu un motor cu combustie cu trei cilindri, foarte performant, care dezvoltă o putere de 220 CP transferată punţii spate. Conform BMW, motorul electric de la i8 Concept poate propulsa și singur automobilul. Accelerarea de la 0 la 100 km/h în mai puţin de cinci secunde combinată cu un consum de combustibil situat între 5 şi 7 litri pentru 100 kilometri – chiar şi cu un condus mai sportiv – sunt date care în momentul actual nu pot fi atinse de niciun automobil cu motor cu combustie şi cu performanţe comparabile. Datorită acumulatorului litiu-ion de mare capacitate, care poate fi încărcat de la o sursă de energie convenţională, BMW i8 Concept poate parcurge până la 35 de kilometri numai cu propulsie electrică. Astfel, o mare parte din călătoriile scurte de zi cu zi pot fi parcurse cu emisii zero. Modul exclusiv electric al automobilului permite accesul în zonele centrale ale oraşelor, care au restricţii privind emisiile, acolo unde maşinile cu motoare pe benzină sau diesel nu au acces. Nivelul de eficienţă de care dispune i8 Concept este îmbunătăţit de abilitatea prototipului de a recupera energie de la ambele punţi. Motorul electric din faţă recuperează maximum de energie atunci când conducătorul frânează, în timp ce alternatorul cuplat la motorul cu combustie încarcă bateria la nevoie.
Proporţiile dinamice oferă prototipului BMW i8 Concept impresia de mişcare spre înainte încă dinainte de a-şi mişca roţile şi acordă o formă vizuală performanţelor extraordinare. Conceptul sofisticat din spatele uşilor pivotante în sus, fixate de montantul A, subliniază aptitudinile sportive ale maşinii şi oferă un spaţiu vast pentru accesul în habitaclu.
Arhitectura LifeDrive de la BMW i8 Concept a fost adaptată corespunzător pentru a spori caracterul de maşină sport, iar astfel să furnizeze performanţe imbatabile şi o dinamică excelentă. Motorul de pe puntea faţă şi propulsorul cu ardere internă din spate sunt conectate printr-un "tunel de energie", în care se află acumulatorul de înaltă tensiune. Toate acestea oferă maşinii un centru de greutate coborât. Poziţionarea motorului electric şi a propulsorului pe punţile respective, economia de spaţiu şi pachetul bine echilibrat al tuturor componentelor a adus la o distribuţie optimă a maselor 50:50. În acelaşi timp, modelul cu 2+2 locuri oferă suficient spaţiu pentru patru pasageri, astfel că este extrem de practic pentru utilizare cotidiană.
Dincolo de automobil
O gamă largă de servicii de mobilitate – care pot fi utilizate şi independent de automobile – vor fi o componentă integrantă a BMW i. Acestea ar trebui să permită crearea pe termen lung a unei noi direcţii de business care să atragă clienţi pentru mărcile companiei. Accentul este pus pe soluţiile care vor îmbunătăţi utilizarea spaţiilor de parcare existente, precum şi pe sistemele inteligente de navigaţie cu informaţii locale, planificarea traseelor şi cu utilizarea mijloacelor de transport în comun. Alături de pachetele de servicii dezvoltate intern, BMW Group urmăreşte şi cooperări cu companii partenere, precum şi investiţii strategice de capital cu furnizori de servicii de mobilitate. BMW i Ventures a fost înfiinţat tocmai pentru acest scop. Compania are ca obiectiv extinderea pe termen lung a portofoliului de produse BMW i, cu acţiuni deţinute la furnizorii de servicii care se dovedesc foarte inovatori, precum MyCityWay (aplicaţie iPhone) şi ParkatmyHouse (sistem de închiriere a spaţiilor de parcare).