BMW nu renunță la motoarele cu combustie și hibride
BMW a anunțat că va continua să investească în motoarele cu combustie și tehnologia hibridă, în timp ce avertizează asupra unei tranziții dificile către vehiculele electrice, mai ales în Statele Unite, după revenirea lui Donald Trump la Casa Albă. Compania germană își menține o abordare echilibrată, mizând pe toate formele de propulsie, pentru a evita efectele unei piețe volatile.
Jochen Goller, membru al consiliului de administrație al BMW, a declarat pentru Financial Times că grupul nu crede într-o tranziție liniară către electrificare și se așteaptă la fluctuații semnificative în cererea de vehicule electrice în anii următori.
„Cred că ar fi naiv să credem că trecerea la electrificare este un drum cu sens unic. Va fi o călătorie în rollercoaster. Acesta este motivul pentru care investim în motoarele noastre cu combustie și în hibride plug-in moderne. Și vom continua să lansăm mașini electrice”, a spus Goller.
O abordare multi-energie
Producătorul german, care deține și Rolls-Royce și Mini, a fost mai precaut decât alți producători auto germani în ceea ce privește ritmul trecerii la vehiculele electrice. Compania a dezvoltat o gamă diversificată de produse, inclusiv:
- Motoare cu combustie internă
- Hibride plug-in
- Vehicule complet electrice (EV)
Această strategie a permis BMW să nu depindă exclusiv de cererea de vehicule electrice, un avantaj într-un moment în care vânzările de EV-uri încetinesc. În timp ce Volkswagen și Mercedes-Benz s-au confruntat cu dificultăți în ajustarea la cererea mai scăzută de EV-uri, BMW a reușit să își mențină profitabilitatea și flexibilitatea.
În 2023, vânzările de vehicule complet electrice ale BMW au crescut cu 13,5%, ajungând la 426.594 de unități, ceea ce reprezintă 17% din totalul vânzărilor. Dacă includem și hibridele, procentul vehiculelor electrificate ajunge la 24%.
![mașini electrice](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/08/masini-electrice.jpg)
Impactul politicii lui Trump asupra pieței auto din SUA
Revenirea lui Donald Trump la președinția SUA ridică incertitudini majore în industria auto, deoarece acesta ar putea reduce stimulentele pentru vehiculele electrice și ar putea revizui standardele de emisii.
În ciuda acestor posibile schimbări, BMW se află într-o poziție mai favorabilă față de alți producători auto europeni. 65% din mașinile vândute în SUA sunt produse local, ceea ce reduce impactul oricăror noi tarife impuse de administrația Trump asupra importurilor.
„Din punct de vedere operațional, BMW este foarte bine plasat în afara Chinei”, a declarat Patrick Hummel, analist UBS. „Sunt exact acolo unde trebuie să fie în ceea ce privește ponderea EV în mix.”
Provocările BMW pe piața din China
Dacă în SUA BMW reușește să își mențină avantajele competitive, în China lucrurile sunt mai complicate. Vânzările BMW și Mini în această țară au scăzut cu 13% în 2023, ajungând la 714.530 de unități, o scădere mai mare decât cea înregistrată de Mercedes-Benz și Audi.
Experții de la Citigroup au avertizat că BMW rămâne vulnerabil în China, unde o piață auto supraaglomerată și presiunea asupra prețurilor forțează producătorii auto să reducă marjele de profit.
„Mașinile chinezești sunt foarte bune din punct de vedere tehnologic. Dar nu ne este teamă”, a spus Jochen Goller.
Cu toate acestea, producătorul auto german recunoaște că nu se mai poate baza pe o creștere economică explozivă în China, așa cum s-a întâmplat în trecut. Totuși, compania rămâne hotărâtă să rămână un jucător important pe această piață.
BMW adoptă o strategie flexibilă, menținând investiții în combustibili fosili, hibride și vehicule electrice, anticipând o perioadă de incertitudine în industrie. Deși ritmul tranziției către EV-uri încetinește, BMW își păstrează poziția competitivă printr-o ofertă diversificată.
- În SUA, BMW este protejat de producția locală, reducând riscurile tarifelor impuse de Trump.
- În Europa, compania este bine poziționată pentru a îndeplini normele de emisii fără a oferi discounturi mari pe EV-uri.
- În China, BMW se confruntă cu provocări, dar își propune să rămână competitiv pe o piață în continuă schimbare.