BMW X1: micul gigant bavarez îşi inventează propria nişă

Ce este, de fapt, BMW X1: un break cu pretenţii de SUV sau un SUV în miniatură? Răspunsul producătorului german nu se găseşte în dicţionarul auto curent: este un SAV. După ce au transformat impozantul X5 în efeminatul X3, iar apoi în virilul X6, nemţii de la BMW au decis că este momentul să prindă în plasă şi automobiliştii care şi-ar dori să conducă un SUV pe străzile aglomerate ale oraşelor, dar care n-au făcut-o încă din pricina protestelor ecologiste împotriva a

Ce este, de fapt, BMW X1: un break cu pretenţii de SUV sau un SUV în miniatură? Răspunsul producătorului german nu se găseşte în dicţionarul auto curent: este un SAV.

După ce au transformat impozantul X5 în efeminatul X3, iar apoi în virilul X6, nemţii de la BMW au decis că este momentul să prindă în plasă şi automobiliştii care şi-ar dori să conducă un SUV pe străzile aglomerate ale oraşelor, dar care n-au făcut-o încă din pricina protestelor ecologiste împotriva agresiunilor la adresa mediului. Aceasta este concluzia la care ajunsesem pe vremea când, la expoziţia auto de la Paris din 2008, bavarezii etalau cu mândrie conceptul X1, care avea să intrige lumea automobilistică. Acum, după mai mult de zece ore petrecute la bordul variantei de serie a mini-SUV-ului BMW, după câteva sute de kilometri parcurşi atât pe asfalt uscat, cât şi pe zăpada sau gheaţa din munţii patriei, realizez  că ideile seducătoare din 2008 s-au transformat mai degrabă în întrebări decât în certitudini. Am condus un SUV (Sport Utility Vehicle) în miniatură sau un break cu pretenţii de SUV? Deşi pare un răspuns ambiguu, adevărul este că le-am manevrat pe amândouă deodată.

Mi­raţi şi ei, probabil, de rezultatul în­crucişării platformei împrumutate de la Seria 3 cu caroseria redusă la scară a lui X3, designerii de la BMW au găsit un acronim explicativ: SAV (Sport Activity Vehicle).  În traducere liberă, asta ar însemna că vehiculul are aspectul, forţa şi caracteristicile unui tot-teren, dar nu a fost gândit pentru aventuri pe trasee neamenajate. De altfel, lipsa de capabilităţi off-road a lui X1 devine evidentă după o simplă privire aruncată părţii frontale, care relevă un unghi de atac extrem de redus. SAV-ul BMW pare să fi fost creat mai curând pentru cei peste 80% din clienţii de SUV-uri care  – după cum relevă studiile realizate chiar de producătorii acestui gen de maşină – utilizează maşina doar pe şosea.

Confort şi putere mult peste medie

Ajungând la concluzia că designul exterior al modelului X1 este cel puţin ciudat, trebuie să menţionăm şi faptul că, odată aşezat pe scaunul şoferului, motivul apariţiei unei astfel de maşini pe piaţa auto devine evident. Puternicul motor diesel de doi litri, care dezvoltă 177 CP, propulsează maşina de peste 1.600 de kilograme ca pe un cabriolet sportiv cu două locuri. Volanul schimbă direcţia de mers ca şi cum ar întoarce un fulg (pentru şoferii cu un temperament mai sportiv, ăsta nu-i neapărat un avantaj,  feedback-ul lipsind aproape complet), iar transmisia automată schimbă aproa­pe insesizabil treptele, asigurând continuu rezerva de forţă extrem de necesară în momentul accelerărilor bruşte. Despre confort nu sunt multe de spus. Cei care au condus un BMW ştiu la ce să se aştepte, iar cei care nu au făcut-o încă, vor fi fermecaţi de habitaclul maşinii. De fapt, în acest element constă principala diferenţă între BMW X1 şi potenţialii săi concurenţi.

În noua nişă e loc şi pentru alte vedete

În acest moment, SAV-ul BMW nu prea are cu cine se bate în nişa mini-SUV-urilor preimum. Nici în privinţa echipării de top concurenţii cu dimensiuni şi propulsoare similare nu se pot pune cu X1. Singurul motiv de îngrijorare pentru BMW va apărea odată cu anunţata lansare a modelelor similare de la Audi, Lexus sau Land Rover, după care vor urma cu siguranţă şi alţii. Până atunci, doar modelul Tiguan de la Volkswagen pare a reprezenta un challenger, dar şi aici apar câteva diferenţe demne de semnalat. După cum Tiguan deţine şi câteva atuuri în bătălia cu X1, iar principalul punct pe care l-ar menţiona agentul de vânzări care încearcă să impună VW-ul în faţa BMW-ului este posibilitatea clientului de a opta pentru o caroserie mult mai permisivă pentru trasee off-road: versiunea Track & Field.

Revenind la BMW X1, mai trebuie adăugat un amănunt destul de important. În ciuda faptului că maşina îndeplineşte multe dintre cerinţele unui break, vehicul utilizat în special pentru călătoriile lungi, şi oferă spaţiu mai mult decât suficient pentru cinci persoane, volumul portbagajului este destul de redus (420 litri). Şi la capitolul preţ bavarezii ar mai putea lucra puţin, însă având în vedere că nu are încă un concurent direct şi vorbim despre un BMW, este destul de logic ca producătorul să-şi ia partea leului. Cel puţin până când va apărea o ofertă mai bună pentru clienţi.

BMW X1 XDRIVE 2.0D
Cilindree (cmc): 1.995
Putere (CP): 177
Viteza maximă (km/h): 205
Acceleraţie 0-100 km/h (sec.): 8,4
Consum mediu (l/100 km): 5,8
Emisii CO2 (g/km): 153
Preţ (euro cu TVA): 33.320

Concurenţa

VW Tiguan Sport&Style 2.0 TDi*
Cilindree (cmc): 1.968
Putere (CP): 170
Viteză maximă (km/h): 201
Acceleraţie 0-100 km/h (sec.)  8,9
Consum mediu (l/100km): 7
Emisii CO2 (g/km): 185
Preţ (euro cu TVA) 29.685
* cutie manuală

Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi
Cilindree (cmc): 1.997
Putere (CP): 136
Viteză maximă (km/h): 180
Acceleraţie 0-100 km/h (sec.) 10,7
Consum mediu (l/100km): 6,4
Emisii CO2 (g/km): 169
Preţ (euro cu TVA) 30.523

Nissan Qashqai Tekna Plus 2.0L dCi
Cilindree (cmc): 1.995
Putere (CP): 150
Viteză maximă (km/h): 185
Acceleraţie 0-100 km/h (sec.) 12
Consum mediu (l/100km): 7,8
Emisii CO2 (g/km):  208
Preţ (euro cu TVA) 33.299