O parte din contract a fost făcut public în anul 2006, atunci când la şefia Ministerului Transporturilor se afla Gheorghe Dobre, însă clauzele contractuale în favorarea constructorilor nu au putut fi publice.
Actualul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat, astăzi, la emisiunea “După 20 de ani” că pentru desecretizarea contractului cu Bechtel e nevoie de acordul companiei americane.
”Contractul este secret pentru ca avem o clauză de confidenţialitate în baza căreia ambele părţi trebuie să fie de acord cu desecretizarea. Noi suntem, mai avem nevoie de acordul companiei Bechtel”, a afirmat.
Potrivit informaţiilor Capital, proiectul de HG privind renegocierea contractului cu Bechtel a fost aprobat abia la finele lunii septembrie, deşi anunţul a fost făcut la începutul lunii august, pentru că ministrul Transporturilor a solicitat reprezentanţilor de la Transporturi să facă tot posibilul pentru desecretizarea contractului.
Se pare că oficialii de la MT nu au primit un răspuns favorabil sau nu au primit niciun răspuns din partea Bechtel în această privinţă.
Autostrada Transilvania, cu finan’are privată
Anca Boagiu a declarat miercuri, după şedinţa de Guvern, că acum autorităţile române pot discuta cu oficiali europeni pentru o posibilă finanţarea a Autostrăzii Braşov-Borş.
La “După 20 de ani”, Boagiu a spus că finalizarea proiectului de construcţie a autostrăzii pe traseul Braşov-Borş va fi dificilă întrucât finanţarea din partea statului va fi greu de realizat.
”Trebuie să ne gândim şi la finanţări pentru a face şi acest culoar. Şi aici nu ascund faptul că finanţarea este greu să mai vină de la stat, ea va trebui să vină din zona privată”, a menţionat ministrul. Ea a mai arătat că în baza unei clauze din contract, compania Bechtel primea un milion de euro pe lună indiferent de volumul de muncă prestart, aşa cum a relatat recent capital.ro.
Contractul cu Bechtel a fost renegociat, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii Transilvania. Guvernul a avizat miercuri noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării la 6,9 milioane euro/km şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute.
Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii.
Coridorul IV, gata în 2013
Pe de altă parte, ea a afirmat că angajaţii ministerului lucrează deja la proiectele care vor fi finanţate în următorul exerciţiu bugetar al UE pentru 2014-2020 şi că toate proiectele de execuţie a autostrăzilor aflate în lucru au fost cuprinse în bugetul naţional pentru anul 2012.
”Avem o schiţă de buget pentru 2012. Nu mă plâng, într-adevăr suntem în discuţii în acest moment pentru ca aş avea nevoie de o sumă puţin mai mare (…) În 2012 am bugetat toţi kilometri care sunt în execuţie, cei 276 km care urmează să fie finalizaţi, 182 de km care intră în execuţie şi urmează să lansăm alte licitaţii pentru încă 72 de km”, a menţionat Anca Boagiu, citată de mediafax.ro.
Ea a dat ca termen final pentru proiectele de pe Coridorul IV anul 2013, cu un an întârziere faţă de perioada asumată în programul de guvernare, pentru că unităţile de management pentru POST au fost acreditate cu doi ani întârziere, iar comunicarea cu Comisia Europeană nu a fost suficient de bună.