Toate companiile de cale ferată au o situaţie foarte proastă şi trebuie restructurate, pentru că ceea ce s-a întâmplat acolo a fost jaf, a declarat, duminică, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu.
”Toate companiile de cale ferată stau foarte prost, o spun public şi nu o ascund. Am intrat într-un minister în care, timp de trei ani – 2007, 2008, 2009 -, nici una dintre companiile de cale ferată nu au avut un buget aprobat. Am intrat într-un minister în care, pentru prima dată, CFR Infrastructură a avut aprobat un buget pe negativ: minus 800 milioane lei.
Deci, toate companiile de cale ferată trebuie restructurate, pentru că ceea ce s-a întâmplat, din punctul meu de vedere, a fost jaf în companiile de cale ferată. De la executările silite pe bunurile care erau importante, am constatat între timp pentru companiile private – nu ştiu cum se face că se executau vagoane de la calea ferată care erau absolut necesare firmelor private – până la un foarte prost management în ceea ce priveşte resursele, materialul rulant, întreţinerea liniilor etc.”, a explicat ministrul Transporturilor.
Politica pentru redresarea companiilor de cale ferată şi aducerea acestora la un nivel „cât de cât satisfăcător” este una destul de dificilă în acest moment, Boagiu punând că vinovat de starea în care se află aceste companii este managementul.
”Ce am făcut în ultima perioadă, a fost să-i ajutăm să reducă din arierate, să-i ajutăm să compenseze sumele, că puteau să facă şi lucrul acesta, nu să stea cu datorii atârnate de ani de zile, mai ales că sunt companii monitorizate de Fondul Monetar Internaţional. O critică majoră o aduc managementului, care nu a făcut nimic”, a spus Boagiu.
Instituţiile abilitate trebuie să spună despre jaf şi jefuitori
Întrebat care sunt jefuitorii acestor companii, ministrul Transporturilor nu a vrut să avanseze nici un nume, răspunzând că la această întrebare pot răspunde doar instituţiile statului abilitate.
”Despre jaf şi jefuitori nu trebuie să mă întrebaţi pe mine. Eu îmi fac datoria şi, atunci când găsesc că ceva este în neregulă, sesizez instituţiile statului. Răspunsul la această întrebare trebuie să îl dea instituţiile abilitate ale statului.
Eu sunt abilitată, ca o bucată de instituţie a statului, doar să fac politici în transporturi, să fac rost de bani pentru finanţarea proiectelor care, ulterior, sunt puse în practică de companiile din subordine”, a răspuns Anca Boagiu.
CFR Marfă va fi privatizată când condiţiile de piaţă vor fi favorabile
În ceea ce priveşte privatizarea CFR Marfă, Boagiu a precizat că, în acord cu discuţiile purtate cu FMI, s-a decis ca această companie să se privatizeze atunci când condiţiile de piaţă vor fi favorabile.
”Suntem într-o perioadă de criză, iar privatizarea unei societăţi trebuie să aducă bani la buget, nu privatizăm de dragul de a privatiza, ci pentru a avea venituri în bugetul de stat, iar înţelegerea pe care am avut-o cu FMI a fost aceea de a continua programul de restructurare la CFR Marfă, eficientizarea activităţii acesteia şi pregătirea ei pentru privatizare, în momentul în care piaţa va fi favorabilă”, a spus Anca Boagiu.
În ceea ce priveşte restructurarea de personal în 2011 la CFR Marfă, ministrul Transporturilor nu a menţionat nici o cifră. ”Vom vedea câţi oameni pleacă. Dacă gândim din punct de vedere managerial şi nu populist, un manager adevărat în momentul în care îşi evaluează compania îşi evaluează în primul rând costurile, veniturile, încearcă să-şi diminueze pierderile şi apoi discută despre restructurarea de personal”, a spus ministrul Transporturilor.
CFR Marfă a înregistrat pierderi de 147 milioane lei în primele nouă luni ale anului, datoriile societăţii ajungând la 803 milioane lei. Din total, 264,3 milioane lei reprezintă datoria către CFR SA pentru taxa neachitată de utilizare a infrastructurii.
Compania se află pe lista viitoarelor privatizări ce vor fi făcute de statul român, premierul Emil Boc anunţând, la începutul lunii noiembrie, că procesul de privatizare cuprinde şi CFR Marfă, „un demers început, care trebuie să meargă mai departe”.
Sursa: Agerpres