Emil Boc și Anca Boagiu au dat startul lucrărilor pe primele două tronsoane din autostrada Nădlac-Arad, pe primul lot din autostrada care va lega Timișoara de Lugoj și pe lotul 4 din Orăștie-Sibiu. În total, cei doi oficiali români vor inaugura lucrări în valoare de circa 1,48 miliarde de lei, respectiv peste 346 milioane de euro. Finanţarea este asigurată din fonduri nerambursabile europene prin Fondul de Coeziune (85%) şi de la Bugetul de Stat (15%).
Pe primul tronson din viitoarea autostradă Nădlac-Arad (22 kilometri) lucrează firma lui Nelu Iordache, Romstrade, alături de Monteadriano Engenharia e Construcao și Donrep Construct. Proiectul cuprinde construcţia a a 5 poduri, 6 pasaje, 16 podeţe şi a unui nod rutier.
Lotul doi, cu o lungime de 16 kilometri, a fost adjudecat de austriecii de la Alpine. Vor fi contruite 3 poduri, 7 pasaje şi 2 noduri rutiere.
Valoarea însumată a celor două contracte depășește 794 de milioane de lei.
Tot astăzi, vor începe lucrările și pe primii 10 kilometri din viitoarea autostradă care va lega Timișoara de Lugoj. Realizarea acestui tronson a fost câșigată de un consorțiu format din două dintre firmele lui Dorinel Umbrărescu, UMB Spedition și Tehnostrade, și italienii de la Carena SpA Impresa di Construzioni. Valoarea lucrărilor care vor efectuate se ridică la peste 210 milioane de lei. Proiectul prevede construirea a 4 poduri, 6 pasaje peste autostradă şi a unui nod rutier.
Și pe lotul patru al autostrăzii Orăștie-Sibiu (17 km) lucreză firma unui ”rege” român al asfaltului, respectiv Euroconstruct Trading ’98, firmă controlată de Dan Beșciu. Acesta va lucra alături de Astaldi și Astalrom. Potrivit proiectului vor fi contruite 4 pasaje peste autostradă, 2 pasaje peste calea ferată, 2 poduri, 2 noduri rutiere, 2 viaducte metalice peste văi şi drumuri forestiere. Pe acest tronson va fi realizat și primul tunel pe autostradă din România (km 71+870 – 72+210).
Execuţia acestor tronsoanele va dura un an şi jumătate, la care se adaugă patru ani perioadă de garanţie.
Boagiu a promis în nenumărate rânduri, că în doi ani de zile, vor fi realizaţi aproape 200 de kilometri de autostradă care vor completa Coridorul IV Pan-European, excepţie făcând autostrada Sibiu-Piteşti, care va fi executată în parteneriat public-privat.
Astăzi Boc și Boagiu au inaugurat șantierele pentru realizarea a 65 de kilometri de autostradă.
Taxă pe autostrăzi, din 2013
Autostrăzile ar putea fi taxate începând cu 2013, primele care vor avea taxe urmând să fie Bucureşti – Constanţa, Bucureşti – Piteşti şi Centura de Sud a Bucureştiului, dar şi tronsoanele de pe Coridorul IV, dintre Sibiu şi Nădlac, deci inclusiv aceste tronsoane unde lucrările vor începe astăzi.
‘În Europa, statele care nu percep o asemenea taxă sunt, mai degrabă, exemple singulare. Această taxă există în majoritatea statelor europene şi românii care au călătorit în afară ştiu foarte bine. Autostrăzile de pe Coridorul 4, finanţate din fonduri europene, vor fi, de asemenea, taxate începând cu 2013. Am luat această decizie împreună cu Comisia Europeană, aşteptăm rezultatele studiului JASPERS la sfârşitul acestui an, pentru a stabili şi cuantumul. Vă asigur că taxele nu vor fi mari şi sunt sigură ca românii prefera să plătească cei câţiva euro pentru a merge pe sute de kilometri de autostradă, în condiţii de rapiditate şi siguranţă, decât să mai aşteptăm ani la rândul fără a avea resurse să construim autostrăzi’, a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, într-un interviu acordat ziarului Ziua de Constanţa.