Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei sugerează că avioanele Boeing nu sunt sigure

Autoritatea europeană de reglementare a aviației a anunțat că va lua în considerare suspendarea aprobării indirecte pentru producția de avioane Boeing, în cazul în care va fi necesar. Totuși, directorul a menționat într-un interviu acordat pentru Reuters că este optimist cu privire la abordarea adecvată a acestei crize de siguranță de către gigantul Boeing.

În cadrul unei discuții recente, directorul executiv interimar al Agenției pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA), Luc Tytgat, a adus în atenție un aspect deosebit de important. Potrivit lui, criza actuală din domeniul calității seriei 737 MAX a Boeing a testat cooperarea internațională care susține producția globală de avioane. Este prima dată când acest subiect este adus în mod public, evidențiind astfel un moment crucial în industria aviatică.

Întrebat în cursul zilei de miercuri dacă Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) ar fi dispusă să nu mai recunoască aprobările SUA care atestă siguranța avioanelor Boeing, Tytgat a răspuns afirmativ. El a transmis că, în caz de necesitate, acest lucru este într-adevăr posibil.

„Dacă va fi nevoie, da”, a răspuns el.

Amintim că, din data de 5 ianuarie, Boeing a fost în centrul unei presiuni tot mai mari în legătură cu controalele din fabrică. Incidentul în care un panou de ușă al unui avion 737 MAX 9 s-a rupt în timpul zborului, fiind atribuit absenței unor șuruburi, a accentuat această preocupare.

Săptămâna trecută, Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a anunțat rezultatele unui audit efectuat asupra Boeing și furnizorului său, Spirit AeroSystems, identificând mai multe deficiențe în procesele de control.

Directorul EASA își propune să împiedice apariția unor accidente mortale în viitor.

Luc Tytgat
Luc Tytgat / SURSA FOTO: easa.europa.eu

FAA şi EASA reglementează activitatea de producție a Boeing şi Airbus

Prin intermediul unei înțelegeri transatlantice, FAA și EASA monitorizează facilitățile de producție ale producătorilor de avioane – Boeing și Airbus.

În situația în care una dintre părți își pierde încrederea în procedurile de conformitate ale celeilalte părți, poate cere consultări. În cazul în care aceste consultări nu duc la rezolvarea problemei, este posibil să se suspende recunoașterea, după o perioadă de așteptare de 30 de zile. Totuși, astfel de măsuri sunt rareori întâlnite, în practică.

„Toate instrumentele trebuie să fie implementabile de îndată ce vedem justificarea sau situaţia care ne impune să luăm măsurile adecvate”, a declarat Tytgat, care a mai precizat că în viitorul apropiat nu întrevede o astfel de acțiune.

După cele două prăbușiri ale modelelor MAX, influența EASA asupra procesului de proiectare a avioanelor Boeing a crescut considerabil. Cu toate acestea, agenția se confruntă cu un set limitat de instrumente pentru a intensifica supravegherea producției actuale a modelelor Boeing, cu excepția opțiunii radicale de a suspenda recunoașterea.

Întrebat despre ceea ce ar putea motiva EASA să adopte astfel de măsuri extreme, Tytgat a declarat, exprimându-și opinia personală. El a precizat că dorește să evite perspectiva unui număr crescut de accidente mortale în viitor.

FAA nu i-a răspuns direct Tytgat, însă un reprezentant al agenției a reiterat declarațiile anterioare, subliniind necesitatea ca Boeing să facă „îmbunătățiri reale” și semnificative.

Boeing a ales să nu facă nicio declarație suplimentară.

Luc Tytgat nu vede o amenințare imediată la adresa producției Boeing

Cu toate acestea, Tytgat nu a identificat nicio amenințare imediată în ceea ce privește certificarea producției de avioane Boeing.

„Nu vedem de ce nu poate fi menţinut astăzi. Este mai mult (despre) condiţiile de supraveghere şi monitorizare care sunt în vigoare”, potrivit lui Tytgat

Tytgat a menționat că a avut o întrevedere vineri cu directorii de rang înalt de la Boeing, care i-a răspuns la întrebări.

„Am văzut o schimbare în management. Au pus o mare greutate pe controalele calităţii, pe calitatea produselor şi am fost cu adevărat liniştit de dorinţa conducerii de vârf de a schimba… controlul calităţii producţiei”, a spus el.

Mike Whitaker, administratorul FAA, a afirmat în cursul zilei de luni că va interveni în cazul în care identifică motive pentru a suspenda producția Boeing.

Conform experților, în cazul în care una dintre cele două autorități de reglementare a aviației din lume ar decide să oprească aprobarea producției pentru industriile de export ale celeilalte, ar deschide calea către un teritoriu necunoscut în ceea ce privește criza de siguranță și ar putea provoca, probabil, reacții politice semnificative.