Boeing, gigantul aerospațial american, se confruntă cu una dintre cele mai mari restructurări din istoria sa recentă. Problemele financiare și încercările de a-și redresa operațiunile au dus la anunțarea unui val masiv de concedieri, afectând zeci de mii de angajați din mai multe state americane. Această decizie marchează un moment dificil pentru companie, care încearcă să găsească un echilibru între nevoile financiare și menținerea forței de muncă esențiale.
Boeing, mii de notificări de concediere trimise în Statele Unite
Boeing a început un proces amplu de restructurare, care implică concedierea a 17.000 de angajați, echivalentul a 10% din totalul forței sale de muncă. Compania a confirmat că valul de concedieri va afecta în principal statele Washington, Oregon, Carolina de Sud și Missouri.
Până acum, aproape 2.200 de notificări de încetare a contractului au fost deja trimise angajaților din Washington, în timp ce alte 220 de persoane au primit notificări similare în Carolina de Sud. Documentele oficiale depuse la nivel federal și declarațiile unui lider sindical confirmă amploarea măsurii. Cu toate acestea, Boeing a refuzat să comenteze suplimentar situația.
Conform legislației federale, compania le-a transmis angajaților că vor rămâne pe statul de plată până pe 17 ianuarie 2024, respectând obligația de a anunța concedierile cu cel puțin 60 de zile înainte.
Angajamentele noului CEO intră în contradicție cu măsurile luate
În luna octombrie, Kelly Ortberg, noul CEO al Boeing, declara că firma nu plănuiește „reduceri în rândul personalului din producție sau inginerie”. Totuși, săptămâna trecută, sute de ingineri și tehnicieni au primit notificări de concediere.
Sindicatul angajaților din domeniul aerospațial a anunțat că 438 dintre membrii săi au fost afectați de această decizie. Dintre aceștia, 218 sunt ingineri, iar 220 sunt tehnicieni, lucrători specializați în activități cheie pentru companie.
Un alt sindicat, Asociația Internațională a Mașinilor și Lucrătorilor din Aeronautică (IAM), a informat că 111 membri din St. Louis au fost notificați. Aceștia sunt în mare parte angajați care realizau componente pentru modelul 777X, un avion de mari dimensiuni produs de Boeing.
Impact major asupra echipelor din sectorul ingineriei
Concedierile au afectat profund echipele din domeniul ingineriei și securității spațiale. Un inginer de la Boeing Defence, Space & Security a declarat că majoritatea colegilor săi au fost concediați. Doar doi sau trei membri din echipa sa au rămas pe posturi, potrivit relatărilor acestuia.
Un alt angajat a afirmat că, din echipa sa formată din 20 de persoane, doar el a fost notificat. Cei afectați susțin că ofereau suport esențial pentru inginerii de producție și proiectare. Totuși, aceștia nu sunt considerați parte a procesului de producție propriu-zis.
Producția modelului 737 MAX, afectată de grevă și concedieri
Decizia de concediere vine într-un moment dificil pentru Boeing, care încearcă să relanseze producția avionului 737 MAX. Modelul 737 MAX este unul dintre cele mai bine vândute avioane comerciale produse de compania americană Boeing. Relansarea producției acestui model a fost întârziată de o grevă masivă a peste 33.000 de angajați din SUA.
Greva a determinat oprirea temporară a producției pentru cele mai multe avioane comerciale ale companiei. Această întrerupere a activității a accentuat și mai mult dificultățile financiare cu care Boeing se confruntă. În ciuda acestor dificultăți, acțiunile companiei au înregistrat luni o creștere de 2,6%, închizând la 143,87 dolari per acțiune.