Bogații experimentează un sentiment necunoscut: jena de lux

În aceste vremuri de recesiune pare vulgar să lauzi stilul luxos al cuiva. Și astfel, bogații renunță la opulență şi la cheltuielile risipitoare din trecuta Epocă de Aur. Dar revista Newsweek scrie că experimentează altceva: ”risipa ostentativă pe furiș”.

Neoficial, risipa extravagantă a devenit un lucru de domeniul trecutului pe 6 octombrie 2008, când CEO-ul Lehman Brothers, Richard Fuld, a apărut la o audiere în fața Congresului, după falimentul istoric de 600 de miliarde de dolari al companiei sale. Fuld s-a foit ultrajenat când senatorul Henry Waxman l-a întrebat de compensațiile personale de jumătate de miliard de dolari şi de stilul de viață aristocratic (un apartament de 21 de mil. dolari în Park Avenue, o proprietate de 25 de mil. dolari în Greenwich, Connecticut, plus o colecție de artă estimată la 200 mil. dolari).

În trecut, şi multimilionarul Michael Hirtenstein obişnuia să îşi etaleze achizițiile imobiliare opulente. “Colecționez case pentru că îmi face plăcere“, a declarat odată pentru DansHamptons.com, întrebat despre cele opt proprietăți ale sale – printre care un apartament de 27 mil. de dolari la etajul 76 în Time Warner Center, din Manhattan. Hirtenstein, care şi-a câştigat averea din telecomunicații, le-a povestit şi celor de la “New York Post“ despre planurile lui de a cumpăra un duplex de 35 mil. dolari, învelit în sticlă, în cartierul Tribeca din Manhattan, cu pereții acoperiți cu piele întoarsă şi o piscină încălzită, cu ecrane video subacvatice încorporate.

Dar economia s-a oprit, şi odată cu ea s-a oprit şi consumul nestăvilit de imobiliare al lui Hirtenstein. A renunțat la duplexul din Tribeca, pierzând un depozit bancar consistent. Asta nu înseamnă că Hirtenstein nu mai aruncă banii în stânga şi în dreapta. “Aş putea coborî acum să-mi cumpăr un Ferrari“, spune el. “Dar toți prietenii mei suferă. N-am dispoziția necesară ca să-mi cumpăr jucării“.

Și-atunci, cum pot continua cumpărăturile extravagante fără sentimentul de vinovăție? O optiune ar fi site-urile de lux numai pentru abonați, ca Gilt.com şi ideeli.com, ce organizează vânzări de bunuri de lux cu reduceri, pe sistemul primul venit, primul servit, cu oferte limitate. Cumpărăturile sosesc în cutia poştală. Clienții “nu vor să fie văzuți plimbându-se cu uriaşe pungi de cumpărături Prada“, spune CEO-ul Gilt Group, Susan Lyne. De-aici şi noul concept apărut: risipa ostentativă pe furiş.