Bogdan Chirițoiu anunță liberalizarea taximetriei din România
Bogdan Chirițoiu a anunțat că autoritatea pentru Concurență își propune să liberalizeze piața serviciilor de taximetrie. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a subliniat că soluția implică două aspecte majore: consolidarea reglementărilor în ceea ce privește transportul alternativ și relaxarea restricțiilor în domeniul taximetriei.
„Cu privire la transportul de persoane, a existat agitaţie acum vreo două luni, o discuţie de a schimba reglementarea pentru transportul alternativ – Uber, Bolt. Vedem dacă iniţiativa asta va fi continuată. În acelaşi timp, pe noi ne interesează şi o liberalizare a pieţei de taximetrie. Deci, soluţia, după noi, poate fi întărită reglementarea pe zona de transport alternativ. Argumentul este ‘Domnule, de ce noi, taxiurile, sau de ce nouă, taximetrişti, ni se impun nişte reguli diferite de cele pe care le au cei din transportul alternativ, care sunt cumva concurenţii noştri?. Şi atunci, hai, reglementaţi-i şi pe ei ca pe noi, taximetriştii’. După noi, răspunsul e ‘Bun, în unele direcţii are sens să întărim reglementarea pe zona de transport alternativ – şi am făcut nişte propuneri în acest sens -, dar pe de altă parte are sens să dereglementăm pe partea de taximetrie. Nu trebuie să-i oropsim pe toţi ca pe taximetrişti, ci să îi lăsăm ceva mai liberi şi pe taximetrişti”, a susţinut Bogdan Chirițoiu.
Conform declarațiilor sale, autoritatea de concurență acordă o atenție specială și licențelor pentru transportul de persoane la nivel local și interjudețean, insistând asupra necesității acordării acestor contracte printr-un proces corect de licitație.
Nemulțumiri ale taximetriștilor
Bogdan Chirițoiu a explicat faptul că unele consilii judeţene au organizat licitaţii anul trecut pentru transportul în interiorul judeţului, însă nu toate au făcut acest lucru. Practic, s-au acordat o dată, în anii ’90, iar de atunci se tot prelungesc prin ordonanţe, fie decizii de administraţie locală, fie ordonanţe de guvern, a precizat șeful autorității pentru Concurență.
De la începutul acestui an, taximetriștii din București au organizat mai multe proteste, cerând drepturi echivalente cu cele ale companiilor de transport alternativ. Reprezentanții lor au subliniat că, în ultimul an, asociațiile care îi reprezintă au atras atenția în repetate rânduri, atât în București, cât și în întreaga țară, cu privire la competiția neloială într-un domeniu puternic dereglementat. Această situație a fost cauzată de adoptarea unei legislații defectuoase și de existența unor reglementări paralele referitoare la așa-numitul „transport alternativ de persoane”.
Într-un comunicat emis în luna martie, Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, a declarat că șoferii de la Uber și Bolt au menționat că evită organizarea de proteste pentru a nu congestiona traficul în București și în principalele orașe ale țării, doar pentru a exercita presiune asupra Guvernului: „nu poţi să blochezi traficul în Capitală şi în principalele oraşe ale ţării doar ca să pui presiune pe Guvern, ca să-ţi facă pe plac,” a spus reprezentantul asociației ce reprezintă transportul alternativ din România.