Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunțat, luni, că oficialii români și Comisia Europeană (CE) se vor asigura că noul cadru de reglementare privind pieţele digitale este respectat. Iată ce presupune mai exact noul cadru.
În ce constă noul cadru de reglementare privind pieţele digitale?
Potrivit informațiilor transmise, luni, de Consiliul Concurenței, noul cadru de reglementare privind pieţele digitale (Digital Markets Act) reprezintă o oportunitate pentru sectorul IT, având în vedere că dezvoltatorii de aplicaţii, afacerile care folosesc platforme de tip marketplace și orice alţi utilizatori de afaceri sau consumatori vor putea beneficia de pe urma lor.
Conform sursei citate anterior, noile reglementări stabilesc că anumite practici ale platformelor digitale cu o putere foarte mare de piaţă, cum sunt marile servicii de intermediere online, motoarele de căutare, magazinele de aplicaţii și serviciile de reţele de socializare, vor fi considerate ilegale în orice circumstanţe şi interzise ca atare. Spre exemplu, vor fi interzise practici precum cele de a bloca utilizatorii să dezinstaleze aplicaţii preinstalate, de a clasa propriile produse mai sus în ierarhie prin comparaţie cu cele ale competitorilor, de a urmări utilizatorii finali în afara serviciului de bază al platformei în scopul publicităţii direcţionate, fără a avea consimţământ sau de a obliga dezvoltatorii de aplicaţii să folosească anumite servicii, cum ar fi sisteme de plată sau de identificare, pentru a fi listaţi în magazinele de aplicaţii.
De altfel, marile platforme vor trebui să permită utilizatorilor de afaceri să acceseze datele pe care le generează în utilizarea platformei, să permită utilizatorilor de afaceri să-şi promoveze ofertele şi să încheie contracte cu clienţii lor în afara platformei, să ofere companiilor care fac publicitate pe platformă instrumentele şi informaţiile necesare pentru a-şi efectua propria verificare independentă a reclamelor lor şi să asigure condiţii generale de acces echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii pentru utilizatorii comerciali.
România și Comisia Europeană se vor asigura că noul cadrul este respectat
„Scopul final este ca raporturile de putere dintre utilizatori şi marile platforme să fie duse într-o zonă cât mai echilibrată pentru a evita situaţii în care discriminarea, exploatarea sau excluderea din piaţă apar în mod sistematic. Vom lucra cu oficialii Comisiei Europene pentru a ne asigura că noul cadru de reglementare este respectat. De asemenea, vom continua să aplicăm regulile clasice de concurenţă când vom considera că acest lucru este oportun”, a declarat, luni, Bogdan Chiriţoiu.
El a făcut parte din delegaţia care a reprezentat Reţeaua Europeană a Autorităţilor de Concurenţă la reuniunea grupului la nivel înalt în care s-au discutat aspecte de interes comun referitoare la implementarea noilor reguli privind asigurarea unor pieţe online echitabile şi competitive. Grupul reuneşte 30 de reprezentanţi numiţi din Organismul Autorităţilor Europene de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor Electronice (OAREC), Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor (AEPD) şi Comitetul European pentru Protecţia Datelor (CEPD), Reţeaua Europeană de Concurenţă (ECN), Reţeaua de Cooperare pentru Protecţia Consumatorului (CPC) şi Grupul autorităţilor europene de reglementare în domeniul serviciilor mass-media audiovizuale (ERGA).