Klass Wagen este una dintre companiile de top din domeniul închirierilor de mașini. Iar acest lucru poate fi observat și prin premiile obținute. În anul 2024, firma a obținut premiul Booking.com Traveller Review Awards. Acesta recunoaște experiențele excepționale oferite de companie pe piața închirierilor de mașini.
Klass Wagen a finalizat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 76 de milioane de lei. De asemenea, 2023 a adus în prim plan investiții record pentru triplarea flotei de mașini. Având în vedere rezultatele uimitoare, Bogdan Stoian, CFO Klass Wagen Group, a făcut parte din Top Capital Manageri de Succes, ediția 2024.
Care este cel mai important proiect implementat în 2023 de către departamentul pe care îl coordonați?
Din punct de vedere al business-ului, triplarea flotei în Portugalia a fost cea mai mare provocare în 2023, dusă cu bine la îndeplinire. Din punct de vedere administrativ, implementarea unui software de gestiune la nivel de grup, introducerea SAF-T în Romania și îmbunătățirea sistemelor de reporting interne au fost principalele realizări ale echipei mele.
Cel mai mare proiect din carieră a fost obținerea finanțării pentru o flota de peste 6000 de mașini în 2023 (circa 87 de milioane de euro).
Care sunt proiectele prevăzute pentru 2024?
Într-o piață puternic concurențială cum este industria rent-a-car, focusul în 2024 va fi pe optimizarea structurii de costuri și diversificarea surselor de venit. De asemenea, în a doua jumătate a anului vom deschide Klass Wagen Franța. Pentru care suntem deja în plin proces de recrutare a viitorilor colegi, de alegere a locațiilor pentru viitoarele sedii, de selecție a soluțiilor de finanțare. De asemenea, lucrăm la creșterea profitabilității în țările unde activăm deja (România, Ungaria și Portugalia).
Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în ultimul an?
Klass Wagen acționează într-o industrie cu nevoi ridicate de capitaluri împrumutate. Majorarea Euribor de la 0%/an la 3,9%/an a afectat marja de profitabilitate a industriei noastre. Fiind necesare atât soluții de îmbunătățire a costurilor, cât și de creștere a veniturilor pentru a menține un nivel de profitabilitate sănătos.
Ce provocări ați avut în relația cu administrația locală sau centrală?
Neavând afaceri directe cu statul, compania noastră are interacțiuni limitate cu administrațiile. Uneori obținem mai lent decât ne-am dori un aviz sau o autorizație. Dar nimic de natura să ne frâneze din dezvoltare.
Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Să înțeleagă repede că interpretarea cifrelor și a rapoartelor sunt importante. Dar businessul se face cu oameni, nu cu cifre. Înțelegerea cifrelor este un instrument, dar nu soluția pentru un CFO de succes.
Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
În domeniul financiar vom vedea fintech-urile rupând felii tot mai mari din piață finanțatorilor tradiționali (bănci și firme de leasing financiar). Accesul la bani va fi simplificat și automatizat. În domeniul contabil vom vedea o continuă automatizare a proceselor. Omul va deveni important și relevant în procesul de analiză și de înțelegere a trendurilor. Dar și al efectelor asupra businessului pe care le vor avea consumatorii (ale căror preferințe vor fi în continuă schimbare).
Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
O vorbă veche spune că o problemă nu este de fapt o problemă atâta vreme cât o poți rezolva cu bani – este vorba doar de un cost. Banii sunt un mijloc de a putea atinge dorințele exprimate de acționari în misiunea și în viziunea companiei, nu pot fi niciodată un scop în sine. De prea multe ori abundenta lor a condus la plafonare, pe când lipsa lor a forțat inovația, creativitatea, găsirea de soluții alternative. Nu prezența banilor asigură succesul unei afaceri, ci ideile inovative, perseverența și ambiția.
Ce părere aveți despre micromanagement? Care sunt avantajele și dezavantajele lui?
Nu este modelul de management pe care îl urmez. În ciuda unor avantaje (risc redus de greșeală, confort pentru angajații mai puțin experimentați, rezolvarea rapidă a problemelor curente), cred că dezavantajele pe care le generează (nemotivarea angajaților competenți, timpul consumat de manager adesea, inutil pentru a analiza în detaliu fiecare activitate a fiecărui angajat, blocarea resurselor de creativitate din echipa) sunt mult mai mari și mai dăunătoare echipei.