Bogdan Trif: „România are doar un logo, nu un brand de turism bine definit”

2018 este un an pentru stabilirea priorităților investiționale și a comasării reglementărilor într-o singură lege a Turismului, este de părere Bogdan Trif, noul ministru al Turismului. Reducerea birocrației este o altă prioritate a acestuia.

Investiții în proiecte de im­por­tanță națională, elaborarea Legii Turismului, reducerea legislației stufoase din domeniu și crearea unui fond de garantare a pachetelor turistice sunt prioritățile noului ministru al Turismului, Bogdan Trif, pentru acest an. Într-un interviu acordat revistei Capital, acesta explică de ce România nu are un brand de turism bine definit și promite să redeschidă centrele de informare turistică din străinătate.

Capital: Care sunt prioritățile pe agenda ministerului anul acesta și în următorii ani? Ce măsuri intenționați să luați pe termen scurt, în calitate de ministru? 
Bogdan Trif:
Prioritate pe agenda mea este legea Turismului. În acest moment, avem un cadru legislativ extrem de stufos, sunt zeci de acte normative care tind să bulverseze mediul de afaceri din domeniu. Avem undeva la 75 de acte normative care reglementează domeniul. Îmi doresc să reducem numărul acestora. Fără predictibilitate și măsuri clare, nici operatorii de turism nu se pot dezvolta sustenabil. În plus, lucrăm la o strategie națională în turism. Avem un grup de lucru format din specialiști din piață, precum și din alte ministere și din Secretariatul General al Guvernului și cei ai Băncii Mondiale. Investițiile în proiecte de importanță națională au un loc bine definit în agenda ministerului din acest an. Vom atinge cele mai importante zone ale turismului de natură din țara noastră, Delta Dunării, Marea Neagră și zonele muntoase. Dezvoltarea infrastructurii domeniului schiabil – Munții Făgăraș- 200 de zile cu zăpadă pe an,  dezvoltarea zonei turistice din Delta Dunării și a stațiunilor de pe litoralul Mării Negre, sunt în capul listei. În plus, mizez pe centre de informare turistică în cele mai importante capitale ale lumii. Pe lângă cele opt care au existat și pe care intenționez să le redeschidem în cel mai scurt timp, îmi doresc să ajungem și în alte colțuri ale lumii. 

Capital: România are avantaje reale pentru dezvoltarea turismului rural. Ce se poate face și în acest domeniu? 
Bogdan Trif:
Strategia de dezvoltare la care lucrăm are în vedere și turismul verde. Trebuie să stabilim și să dezvoltăm corect localitățile cu potențial turistic care pot valorifica zonele naturale. În plus, zonele tradiționale și  culturale din satele românești sunt atu-uri care nu au fost trecute cu vederea nici de programul de guvernare, nici de strategia de dezvoltare de la Ministerul Turismului. Prin lege, vom da competențe autorităților locale de a limita activitățile turistice în zonele ariilor protejate, fără a le interzice, evident, dar cu scopul de evita suprasolicitarea turistică a acestor zone. La fel, construcțiile care nu corespund zonelor protejate vor fi interzise. Ne gândim la construcții cu materiale tradiționale, de ce nu, chiar și la transport cu grad redus de poluare.

Capital: Ce noutăți sunt în ceea ce privește brandul de turism?
Bogdan Trif:
România are un logo, nu un brand de turism bine configurat. Ne axăm pe promovarea turismului la nivel internațional prin mijloacele pe care le avem acum la dispoziție. Încercăm să le îmbunătățim. Sunt aceleași materiale promoționale pe care le știți de câțiva ani buni, însă abordarea este una creativă. Nu fac critica anilor precedenți, nici a predecesorilor și nici a măsurilor lor. România are nevoie de o identitate clară. Ce a fost, a fost. Noi privim în viitor și vrem să conturăm imaginea reală a acestei țări pe care să o vadă așa cum este ea cât mai mulți oameni. 

Capital: Ce lipsește sectorului turistic estival autohton în comparație cu vecinii bulgari?  
 Bogdan Trif:
Nu vorbim de lipsuri. Turismul pe litoral a înregistrat anul trecut cifre record. Unde putem îmbunătăți experiența turiștilor? Eu spun că la capitolul servicii. Turismul românesc se confruntă cu o criză a personalului calificat. De aceea, ministerul mizează pe reînființarea școlilor de meserii, inclusiv a celor postliceale pentru formarea în domeniul turismului. 

Capital: În ce stadiu sunt discuțiile cu ASF și cu asigurătorii pe tema asigurărilor de vacanță? 
Bogdan Trif:
Fondul de garan­tare a pachetelor turistice este un instrument necesar. Ope­ra­ționalizarea lui, odată cu normele de aplicare, aduce siguranță turistului. Creează un mediu stabil chiar și pentru prestatorii de servicii. Dezbaterile sunt necesare, dar ați văzut și reacția operatorilor din turism care susțin ideea acestui fond de garantare și suntem determinați să aducem lămuriri suplimentare oricui ni le cere.

SCURT CV BOGDAN TRIF
✔ Absolvent al Facultății de Agronomie, Universitatea Lucian Blaga,  Sibiu
✔ Masterat la Facultatea de Științe Ecologice și masterat în Manage­mentul Securității, Sănătății și Relațiilor de Muncă, Facultatea de Inginerie Hermann Oberth, Sibiu
✔ Absolvent al Facultății de Drept și Științe Administrative, Universitatea Alma Mater, Sibiu.
 

Acest articol a fost publicat în numărul 6 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 12-18 februarie 2018