Propunerea lui Călin Georgescu de a boicota supermarketurile din România a stârnit reacții puternice în spațiul public. Fostul premier Theodor Stolojan consideră această inițiativă o greșeală majoră, afirmând că afectează atât consumatorii, cât și industria românească.

El susține că ideea este inspirată dintr-o tentativă similară din Croația, care a eșuat rapid. În plus, Stolojan subliniază că România a făcut progrese în promovarea produselor locale în marile lanțuri de retail.

Stolojan despre Călin Georgescu: „Copiază și el ce a văzut în Croația”

Theodor Stolojan susține că propunerea lui Călin Georgescu nu este originală, ci doar o încercare de a copia o inițiativă apărută anterior în Croația. Fostul premier explică faptul că în această țară un boicot similar a fost încercat, dar a fost rapid abandonat.

„Acest domn, Georgescu, care a lansat, înțeleg, această inițiativă, copiază și el ce a văzut în Croația, că acolo a apărut prima dată o asemenea treabă, dar s-a potolit repede, băieții au înțeles acolo că nu asta-i calea și în niciun caz în România.

Noi ne străduim de câțiva ani de zile și s-au făcut progrese substanțiale ca în supermarketurile acestea să avem o pondere crescândă a produselor românești, și s-a reușit acest lucru”, a declarat Stolojan pentru Digi24.

Progresul în promovarea produselor românești

Potrivit fostului premier, România a făcut pași importanți în direcția creșterii prezenței produselor autohtone pe rafturile supermarketurilor.

Theodor Stolojan
SURSA FOTO: Dreamstime

Prin urmare, în loc de un boicot, ar trebui susținute inițiativele care facilitează accesul producătorilor români în marile lanțuri de retail.

Stolojan mai explică faptul că sistemul actual asigură un echilibru între ofertele locale și cele internaționale, oferind consumatorilor o varietate mai mare de produse.

În opinia sa, un boicot ar fi contraproductiv și ar putea duce la efecte negative asupra economiei locale.

Rolul Consiliului Concurenței în menținerea echilibrului pe piață

În contextul unor eventuale practici comerciale incorecte în supermarketuri, Stolojan subliniază că există instituții competente care monitorizează situația.

Consiliul Concurenței joacă un rol esențial în asigurarea respectării regulilor și aplică sancțiuni severe în cazul abaterilor.

„Consiliul Concurenței, cum depistează o anomalie în aplicarea, în respectarea concurenței libere, el dă niște amenzi foarte mari, și nu există firmă care să nu conteste imediat în justiție amenda respectivă.

Cu toate astea, Consiliul Concurenței are o rată mare de succes în justiție. De ce? Pentru că, între timp, de ani de zile, a devenit foarte profesionist. Avem o instituție care poate analiza dacă sunt suspiciuni de înțelegere între supermarketuri”, explică Stolojan.

Stolojan: „Este o prostie care contravine intereselor oamenilor”

Întrebat dacă inițiativa lui Călin Georgescu este doar un gest populist, Theodor Stolojan răspunde categoric.

„E o prostie. Deci, să fim foarte clari, această inițiativă este o prostie. Este contrară intereselor oamenilor, în primul rând intereselor industriei românești”, conchide fostul premier.

Astfel, potrivit lui Stolojan, în locul unui boicot care ar putea crea dezechilibre economice, este mai important să se continue susținerea produselor românești prin metode eficiente și sustenabile.