Liberalizarea circulatiei serviciilor financiare, capitol cheie de negociere cu Uniunea Europeana, va atrage dupa sine cheltuieli suplimentare pentru asigurati. Cei 3,5 milioane de automobilisti romani, platitori de asigurari obligatorii de raspundere civila pentru autovehicule, vor cunoaste fata si reversul monedei: cresterea sumelor asigurate, pe de-o parte, concomitent cu majorarea primelor de asigurare. Asigurarea Carte Verde, deocamdata facultativa, devine obligatorie. O impune directiva Uniunii Europene care prevede ca un contract de asigurare obligatorie auto acopera orice paguba sau vatamare produsa pe teritoriul national si al statelor membre.
Deocamdata, soferii romani cumpara asigurarea Carte Verde numai pentru perioada in care conduc in strainatate. Regula este valabila din ianuarie 2002, iar perioada minima pe care se contracteaza asigurarea este de 15 zile. Pentru o luna de zile de sofat prin Europa, asigurarea costa circa 70 de euro, tariful urmand sa creasca la 95 de euro. Suportabilitatea acestei sume, in cazul in care ar deveni obligatorie si ar fi cumulata cu asigurarea pentru raspunderea civila, poate fi o problema. Gabriel Sauer, analist al pietei asigurarilor, autor al studiului privind impactul aderarii la Uniunea Europeana in acest domeniu, considera ca veniturile mici ale romanilor, aproximativ 120 de euro lunar, sunt un obstacol obiectiv in calea dorintei Guvernului de a aplica regulile Uniunii Europene. „Este foarte dificila impunerea obligatiei” de incheiere a asigurarii de raspundere civila auto cu valabilitate in afara tarii pentru fiecare autovehicul. Consider ca ar trebui solicitata Comisiei Europene o derogare de cel putin cinci ani din momentul aderarii”, ne-a declarat Gabriel Sauer. Pana la un punct a fost si parerea oficiala. In documentul de pozitie prezentat la Bruxelles in iarna anului trecut, Romania a cerut un ragaz pana in 2012 pentru cresterea sumelor asigurate. De atunci si pana acum socotelile s-au mai schimbat. Nu mai avem nevoie de nici un an in plus, putem face fata presiunii financiare pe care, vrand, nevrand, o vor resimti toti cei ce au de asigurat un autovehicul proprietate personala. Informatia, de ultima ora, ne-a fost data de Rodica Popescu, directorul general al Departamentului de integrare europeana si relatii internationale din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. Mai mult de atat, comasarea asigurarii Carte Verde cu asigurarea obligatorie auto va fi facuta cat de curand, cu mult inaintea datei limita, 2007.
Tot balcanici, grecii se grabesc incet
Zelul de a demonstra ca Romania isi poate asuma in avans angajamente de piata functionala (marea noastra durere) are pretul lui. Cat, a calculat Gabriel Sauer: „Presupunand ca valoarea bunurilor si serviciilor va creste in termeni reali cu 10% de la un an la altul, precum si faptul ca autovehiculele inmatriculate vor fi mai numeroase cu 7-8% si coreland acestea cu cresterea sumei asigurate in conformitate cu prevederile Uniunii Europene, tarifele actuale ar putea fi de cel putin cinci ori mai mari”.
Unde va fi lege, nu va incapea tocmeala, desi, daca ne uitam in jur, ceva mai departe de granitele Europei Centrale si de Est, tocmeala aduce avantaje. Cel mai bun exemplu este Grecia. In etapa negocierilor de aderare, grecii au obtinut zece ani de tranzitie pentru alinierea la piata asigurarilor comunitare. Poate au fost buni in a-si apara interesele, cum tot atat de bine este foarte posibil ca lor sa nu li se fi aplicat sita deasa prin care sunt cernute performantele Romaniei.
Cincinalul de tranzitie este o necesitate
„In ceea ce priveste nivelul asigurarilor obligatorii, sunt cateva elemente pe care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor trebuie sa le ia in considerare. In UE asigurarea Carte Verde si asigurarea obligatorie auto sunt un singur produs. In curand vom adopta acest model. Impactul imediat: cresterea primelor de asigurare, pe o piata pe care venitul mediu lunar net este de 120 de euro. Este dificila impunerea obligatiei incheierii asigurarii de raspundere civila auto cu valabilitate in afara tarii. Consider ca ar trebui solicitata Comisiei Europene o derogare de cel putin cinci ani din momentul aderarii.”
Incotro ne Indreptam?
Prevederile directivei Uniunii Europene stipuleaza ca sumele asigurate obligatorii sunt:
· 500 mii euro pe dauna, dar limitat la 350 mii euro pe victima, in cazul vatamarilor corporale
· 100 mii euro pe dauna, indiferent de numarul victimelor, in cazul pagubelor materiale
Legislatia romaneasca prevede limitele maxime pentru care este raspunzatoare o societate de asigurare:
· 500 milioane lei (aproximativ
17.500 euro) pe dauna, indiferent de numarul victimelor, dar limitat la 100 milioane lei (aproximativ
3.500 euro) pe victima, in caz de vatamari corporale
· 400 milioane lei (aproximativ
14.000 euro) pe dauna, indiferent de numarul victimelor, in caz de pagube materiale.
Limitele foarte mici sunt legate de
tarifele la fel de mici fixate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pe teritoriul Romaniei, tarifele variaza de la
20 de euro pana la 150 de euro, pentru o perioada de un an, in functie de tipul de autovehicul, puterea motorului
sau greutatea autovehiculului si in functie de proprietar (persoana fizica sau juridica).
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si-a propus ca obiectiv atingerea plafoanelor valorice practicate in Uniunea Europeana inainte de data aderarii. Analistii pietei asigurarilor auto estimeaza o putere redusa de absorbtie a unor produse de asigurari obligatorii, de cinci ori mai costisitoare.