Stresul cauzat de tranziţia prelungită şi instabilitatea politică par să dea palpitaţii românilor. Vånzările de medicamente pentru sistemul cardiovascular aproape s-au triplat în ultimii cinci ani.
Cardiopatia ischemică este una dintre cele mai răspândite boli, fiind responsabilă pentru provocarea a circa 23% din totalul deceselor la nivel naţional. Rata mortalităţii din cauza bolilor cardiovasculare este în fruntea listei preocupărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, principalii factori de risc fiind tensiunea arterială ridicată (31,8%), fumatul (16,3%), nivelul ridicat al colesterolului (13,9%).
Faptul că vânzările de medicamente au crescut până la valoarea de 391,4 milioane de euro în perioada decembrie 2007 – noiembrie 2008, nu înseamnă însă că a crescut şi numărul bolnavilor de inimă. O comparaţie a evoluţiei vânzărilor din 2008 faţă de 2004 relevă o creştere a pieţei de 168% în euro, de 113% în zile de tratament, şi de 26% în ceea ce priveşte preţul zilei de tratament.
„Evitând să fac prognoze pentru viitor fără a avea toate datele necesare, doresc să atrag atenţia asupra trecutului recent: creşterea de peste două ori a zilelor de tratament nu reflectă dublarea numărului de bolnavi (deşi o creştere a acestei categorii este reală), ci creşterea accesibilităţii bolnavilor la tratament (mai mulţi bolnavi reuşesc să se trateze, sau să se trateze mai corect, de multe ori folosind două-trei produse asociate)“, explică Petru Crăciun, director general al Cegedim România, companie de studii şi analize de piaţă în domeniul farmaceutic.
Acesta mai spune că medicaţia cardiovasculară este un exemplu tipic pentru dezbaterile legate de preţul medicamentelor, fiind cea mai importantă grupă, ca zile de tratament, acoperind 40% din totalul acestora şi 20% din valoarea totală a pieţei de medicamente. De asemenea, este o grupă clasică de retail, ponderea vânzărilor către spitale scăzând de la 4,2%, în 2004, la 1,5%, în 2007 şi 2008.
Cea mai mare pondere în vânzările acestei grupe o au produsele active pe sistemul renină-angiotensină (34%), urmate de hipolipemiante (13,9%), un segment care a înregistrat o creştere semnificativă a concurenţei dintre producători în utlimii ani. Acest lucru se vede şi la nivelul preţului. Astfel, dacă în cazul primei categorii numărul zilelor de tratament a crescut în ultimii cinci ani cu 112%, preţul urcând şi el cu 24%, în cazul hipolipemiantelor numărul zilelor de tratament a crescut cu 486%, preţul scăzând însă cu 28 de procente. Previziunile producătorilor rămân de un optimism temperat în privinţa vânzărilor de anul acesta.
„Piaţa cardiovasculară îşi va continua tendinţa crescătoare în 2009, dar nu la nivelul anilor precedenţi“, spune Coca Caşcaval, director general la Antibiotice Iaşi. Mai mult, ea consideră că anul acesta întreaga piaţă farmaceutică va continua să crească în lei comparativ cu anul 2008, însă într-un procent mai mic de 10%, şi va înregistra o stagnare în euro.
Opinia ei este împărtăşită de mai mulţi manageri români, însă contrazisă de un raport al companiei de cercetare a pieţei Research and Markets, care arată că România continuă să fie una dintre cele mai active pieţe farmaceutice şi de îngrijire a sănătăţii din Europa Centrală şi de Est şi va înregistra, până în 2012, un ritm de creştere de două cifre.
Zece producători, 80% cotă de piaţă
Primii zece producători de medicamente au reuşit să câştige o cotă de piaţă de peste 80%, iar primele zece produse, peste 40% din segmentul cardiovascular. Compania franceză Servier este liderul pieţei, înregistrând în perioada decembrie 2007 – noiembrie 2008 vânzări de 96,1 milioane de euro, şi deţine, astfel, o cotă de piaţă de 24,6% pe acest segment, dar şi cele mai vândute patru produse: Preductal, Prestarium, Tertensif şi Detralex.
Pentru Zentiva România, această grupă de medicamente reprezintă 58,82% din realizările portofoliului de produse eliberate pe bază de prescripţie medicală, şi 15,5% din totalul portofoliului companiei, în primele nouă luni ale anului 2008. Simvacard este cel mai bine vândut produs din acest segment pentru Zentiva, deţinând 83,9% din vânzările portofoliului de medicamente pentru afecţiuni cardiovasculare al companiei, fiind un brand recunoscut în tratamentul dislipidemiei, cu o cotă de 12,75% în cadrul pieţei de medicamente hipolipidemiante.
Fiind mai nou introduse în portofoliul Antibiotice, medicamentele din grupa terapeutică adresată sistemului cardiovascular, deţin în prezent 5,5% din vânzările companiei, însă Coca Caşcaval preconizează o creştere de câteva procente în 2009 pe acest segment care reprezintă, de altfel, vârful de lance al strategiei de marketing a producătorului ieşean.
„Reorientarea strategiei de asimilare produse către domeniul cardio a fost justificată de creşterea incidenţei afecţiunilor cardiovasculare în rândul populaţiei, principala cauză de deces în România“, a declarat Coca Caşcaval. Dintre produsele cardiovasculare, cel mai bine vândut medicament marca Antibiotice este produsul Lisinopril Antibiotice, un inhibitor al enzimei de conversie.
«Cardiovascularele sunt grupa cea mai importantă, acoperind 40% din totalul zilelor de tratament şi 20% din valoarea pieţei de farma.»
Petru Crăciun, director general Cegedim
391,4 milioane de euro este valoarea vânzărilor de medicamente pentru sistemul cardiovascular, în decembrie 2007 şi primele 11 luni din 2008